Motorsåg och handhållet

FILMER - Motorsåg

2380 inlägg 889175 visningar 128 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: FILMER - Motorsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#475553 Det är mer intressant varför den brast än att det vlev hål efter skadan.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: FILMER - Motorsåg

Brorsan  
#475582 Slagg, pora i gjutningen. På fel ställe försvagar det ju konstruktionen väsentligt.

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Motorsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#475584 Värmeutvecking/överbelastning, mekanisk skada är andra orsaker man kan se.

Avatar Fallback

Re: FILMER - Motorsåg

röjar kalle  
#475701 Skit grejor 2159 gick vevaxeln av före kopplimgs trumman´´´´
Skitgrejor vevaxeln gick av före kopplingstrumman på 2159 för en månads sen- :sad:

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Motorsåg

JensSkoog  
#475702
röjar kalle skrev:Skit grejor 2159 gick vevaxeln av före kopplimgs trumman´´´´
Skitgrejor vevaxeln gick av före kopplingstrumman på 2159 för en månads sen- :sad:

Du körer för hårdt, "kalle" :-o

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Motorsåg

johan eriksson  
#475733
röjar kalle skrev:Skit grejor 2159 gick vevaxeln av före kopplimgs trumman´´´´
Skitgrejor vevaxeln gick av före kopplingstrumman på 2159 för en månads sen- :sad:


Då får du renovera :-bd

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Motorsåg

Peteflamingstar  
#475856
röjar kalle skrev:Skit grejor 2159 gick vevaxeln av före kopplimgs trumman´´´´
Skitgrejor vevaxeln gick av före kopplingstrumman på 2159 för en månads sen- :sad:


Hade aldrig hänt om sågen varit orange!

Avatar Fallback

Re: FILMER - Motorsåg

Hema  
#475863 Ska det ens vara möjligt att vevaxeln ska kunna gå av? I min värld låter det som materialfel?

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Motorsåg

JensSkoog  
#475872
Hema skrev:Ska det ens vara möjligt att vevaxeln ska kunna gå av? I min värld låter det som materialfel?

Finns saker som aldrig ska haverera/gå av/slitas sönder, men enligt vad jag erfart
kan allt ske som inte skulle kunna ske, med bilar, motorsågar och datorer :d

Avatar Fallback

Re: FILMER - Motorsåg

Hema  
#475945
JensSkoog skrev:
Hema skrev:Ska det ens vara möjligt att vevaxeln ska kunna gå av? I min värld låter det som materialfel?

Finns saker som aldrig ska haverera/gå av/slitas sönder, men enligt vad jag erfart
kan allt ske som inte skulle kunna ske, med bilar, motorsågar och datorer :d

Sant sant, men om det inte är materialfel är det feldimensionerat, andra saker ska/bör gå sönder före vevaxeln! Fast det är ju klart, enklare att få kunden att köpa ny såg än låta laga sågen.. Hur ser det ut på Stihlsidan? Några rapporter på trasiga vevaxlar?

Avatar Fallback

Re: FILMER - Motorsåg

Ferguson system  
#475946
Hema skrev:
JensSkoog skrev:
Hema skrev:Ska det ens vara möjligt att vevaxeln ska kunna gå av? I min värld låter det som materialfel?

Finns saker som aldrig ska haverera/gå av/slitas sönder, men enligt vad jag erfart
kan allt ske som inte skulle kunna ske, med bilar, motorsågar och datorer :d

Sant sant, men om det inte är materialfel är det feldimensionerat, andra saker ska/bör gå sönder före vevaxeln! Fast det är ju klart, enklare att få kunden att köpa ny såg än låta laga sågen.. Hur ser det ut på Stihlsidan? Några rapporter på trasiga vevaxlar?


Det er ikke uvanlig at stempelstengene på mindre Stihl modeller blir seende ut som en S etter hard bruk. Gjelder sager på opp til ca. 45 cc.

Avatar Fallback

Re: FILMER - Motorsåg

Hema  
#475949 Stempelstenge = vevstake? Staget som förbinder kolv och vevaxel med varandra?

Avatar Fallback

Re: FILMER - Motorsåg

Ferguson system  
#475950
Hema skrev:Stempelstenge = vevstake? Staget som förbinder kolv och vevaxel med varandra?


Ja.

Stempelstang = vevstake

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Motorsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#476007
Hema skrev:Ska det ens vara möjligt att vevaxeln ska kunna gå av? I min värld låter det som materialfel?

Inte helt ovanligt man ser det när man skruvar på sågar... Särskilt inte på såg med koppling utanför drev.. Har några 346/357 och andra som vevaxel är av på.

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Motorsåg

anersimyra  
#476109
Fredrik Reuter skrev:Är hål i svärdskåpan likt filmen nedan vanligt? Det är första gången jag ser detta. Är det att en fjäder till kopplingen lossnat och sprängt sönder kåpan?

Det där hände på en bekants 560. Han hann med att notera att något plötsligt kom farande ur kåpan med kraften hos en ” gevärskula ”.. :shock:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).