Skogsnyheter

Dödsolycka med fyrhjuling

61 inlägg 25759 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dödsolycka med fyrhjuling

Andreas99  
#475778
jannee skrev:Där kom den första :grin:
Som en gammal avdankad chaufför dricker jag minimalt med alkohol och gjorde även så under min aktiva tid :mrgreen:
Jag klarar bra av att göra masa dumheter utan att vara alkoholpåverkad :oops:

Jag har ingen atv och har endast kört en engång i mitt liv. Men jag blir förbannad över dina smilisar och påståenden om alkoholism på en sida där man länkar till en 20årig tjejs och en 50årigs dödsolyckor.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Dödsolycka med fyrhjuling

tallen100  
#475785 Olyckor händer, men oftast när hjulingarna inte används till det dom är avsedda för.
Tror jannee är ganska rätt ute när det gäller olyckor i största allmänhet, och många kommer i full fart på tvären i kurvorna, det slutar troligen till sist på ett tragiskt sätt.
Allt det där blir dom som sköter sej drabbade av i form av antingen något sorts påtvingat körkort eller något annat krångel.
Medans dom som inte sköter sej kommer fortsätta som förut.

Avatar Fallback

Re: Dödsolycka med fyrhjuling

jannee  
#475786 Vi är ett gäng som fiskar kräftor tillsamman första onsdagskvällen i Augusti (gammal tradition).
Själv kör jag ned till sjön med min traktor + vagn och alla tillbehör.
Självklart dricks det lite öl under premiären, även någon grillsnapps.
När vi ska bege oss hemåt på småtimmarna är inte alla riktigt nyktra men nog körs alla ATVmaskiner hem - medan min traktor med vagn få stå kvar :mrgreen:
M.a.o. pratar jag bara av egen erfarenhet, inbillar mig att det är alkohol inblandat i de flesta av olyckorna + självklart ungdomligt övermod. Troligtvis ett ytterst fåtal olyckor med med onyktra ATV förare som kommer till allmänhetens kännedom, hur stort mörkertalet är vill nog ingen veta :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Dödsolycka med fyrhjuling

axwell  
#475792
jannee skrev:Alkolås + automatisk ny blåsning 1 ggr varje halvtimme, om inte stannar ATV:en, skull få stopp på väldigt många olyckor och då kanske inte bara dödsolyckor.
Exempelvis har hemtjänsten alkolås på ALLA sina bilar och det var inte någon som protesterade, självklart kommer alkisarna som nu kör ATV att ha sina synpunkter. :grin:
Många ATV som då blir stående över helgerna :mrgreen:


Här nämner du prio 1, prio 2 ser jag som att föräldrar (eller motsvarande) skall bötfällas när dom låter barn, där en del inte ens är tonåringar, sticka iväg med ATV eller snöskoter.

Användarvisningsbild

Re: Dödsolycka med fyrhjuling

Bax  
#475825
Bax skrev:Det borde inte få finnas högväxel på fyrhjulingar, tycker jag, folk underskattar vältningsrisken...


Jag citerar mig själv. Maskinerna går för fort.

Avatar Fallback

Re: Dödsolycka med fyrhjuling

jannee  
#475931 Återigen en tragisk olycka, förr eller senare måst det bli någon ordning på dessa monster.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Pk9 ... art-skadad
En före detta jobbarkompis kom till jobbet en söndag kväll, "något" mörbultad.
Blåmärken både på axlar och ljumskar, hans avåkning med rallybil finns eller har funnits på You Tube, de hade nämligen rullat 9 eller 11 varv lite på hur man bedömer en rullning, dock kunde de båda för egen maskin ta sig därifrån dessutom åka till jobbet när det blev arbetsdag.
En bur på ATV:n + vara bältad annars går inte maskinen att köra är i mitt tycke lösningen.

Avatar Fallback

Re: Dödsolycka med fyrhjuling

husqvarna_med_sthil  
#475960 I ditt exempel på förslag Janne skulle den vara förstörd som det hjälpmedel den är idag, då vore det enklare med traktorn. Att kunna kliva av och på snabbt för att slänga grejer på vagnen eller koppla i något man ska dra anser jag var en av dess styrkor. Det måste bero på något att olyckor sker så frekvent med dessa. En motorcykel går ofta mycket fortare än en atv och har dessutom bara två hjul och många kan nå farter upp emot 300 km timmen... ska det kanske vara bur och bälte på dessa också ?

Användarvisningsbild

Re: Dödsolycka med fyrhjuling

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#475968
husqvarna_med_sthil skrev:I ditt exempel på förslag Janne skulle den vara förstörd som det hjälpmedel den är idag, då vore det enklare med traktorn. Att kunna kliva av och på snabbt för att slänga grejer på vagnen eller koppla i något man ska dra anser jag var en av dess styrkor. Det måste bero på något att olyckor sker så frekvent med dessa. En motorcykel går ofta mycket fortare än en atv och har dessutom bara två hjul och många kan nå farter upp emot 300 km timmen... ska det kanske vara bur och bälte på dessa också ?

Jag håller med dig. Tycker "Janne" inlägg är typiskt för den tyvärr fortfarande kvarlevande von oben attityden i Sverige. Men den typen av resonemang så motiverar man förbud och begränsningar på det mesta man själv inte gillar. Men fan ta den som ger sig på något som personerna ifråga själva gillar.
Typ glyfosat.....

Med den ilskna kommentaren från min sida så hoppas jag vi här på forumet kan ta ATVdiskussionen vidare till något som utvecklar dessa makalösa maskiner som betyder så mycket. Låt oss lämna förbuds- och förmyndarivrarna därhän i egen tråd.

Avatar Fallback

Re: Dödsolycka med fyrhjuling

LP576  
#475970 Jag tror att ATV:ns framtid är om fler tiilverkare kommer med egna varianter liknande Polaris ACE med båge och bältesförsett säte. Att kliva in och ur en ACE eller en SSV tar väl typ tre sekunder, kan vara väl värt med tanke på säkerhetsvinsterna som är enorma om eller när olyckan är framme. För övrigt anser jag att en MC är betydligt lättare och säkrare att kontrollera än en ATV i hastigheter över 30km/h .

Avatar Fallback

Re: Dödsolycka med fyrhjuling

jannee  
#475971 Bevisligen saknas det en hel del kompetens bland de som kör ATV därav olycksstatistiken. Undrar hur de ATV frälsta ska kunna slingra sig ur fakta.
Var liknande protester när det blev lagkrav angående störtbåge på traktorerna - i dag är det nog ingen som vill köra utan en skyddsbur.
Undrar hur många ATVägare som aldrig vält eller ramlat av någon gång :grin:

Avatar Fallback

Re: Dödsolycka med fyrhjuling

Klazzon  
#476000 Jag tror personligen på utbildning! När du köper din atv ska det vara obligatoriskt med några timmars praktisk uppkörning. Kan man köpa atv för 30000-120000kr har jag svårt att se att man kan klaga på en utbildningsavgift/licens på ett par tusen kronor med samma upplägg som motorsågskörkortet. Många kommer få en aha-upplevelse vad sin fyrhjuling egentligen klarar av om man hanterar den rätt. Behöver inte gå särskilt långt innan man ser någon sitta på arslet i en alldeles för brant backe eller sidolut, eller för all del rakt fram i 60-80km/h. Det är då man hoppas att allt går väl för jag är alldeles för konflikträdd för att ta diskussionen direkt [emoji15]

Avatar Fallback

Re: Dödsolycka med fyrhjuling

Blivande snickare  
#476002
husqvarna_med_sthil skrev:I ditt exempel på förslag Janne skulle den vara förstörd som det hjälpmedel den är idag, då vore det enklare med traktorn. Att kunna kliva av och på snabbt för att slänga grejer på vagnen eller koppla i något man ska dra anser jag var en av dess styrkor. Det måste bero på något att olyckor sker så frekvent med dessa. En motorcykel går ofta mycket fortare än en atv och har dessutom bara två hjul och många kan nå farter upp emot 300 km timmen... ska det kanske vara bur och bälte på dessa också ?

Om du har kört 200km/h med en tvåhjuling så finns det ingen tvekan om att det blir fan så mycket svårare med 4 hjul.
En 2 hjuling går att luta med. 4? Not so much. Alltså du välter istället.

Det är två så olika fordon att det går inte ens att jämföra.

Avatar Fallback

Re: Dödsolycka med fyrhjuling

tallen100  
#476015 En fyrhjuling är ganska ofarlig om den körs på vettig terräng och i vettig hastighet.
Undrar hur många olyckor som hänt med arbetshjulingar och vid nyttokörning,
skulle inte tro att det är jättemånga.
Det farliga är nog lekmaskinerna :???:

Att jämföra en tvåhjuling med en fyrhjuling, dom är väldigt olika :d

Avatar Fallback

Re: Dödsolycka med fyrhjuling

torpöbo  
#476016 De få gångerna jag kör fyrhjuling, kör jag aldrig över 20 km/h och i terräng använder jag fördelaktigt skoterställning när stock o sten ska passeras.

Användarvisningsbild

Re: Dödsolycka med fyrhjuling

Delsbo  
#476022 Jag har varken ATV eller snöskoter och ser för MIN del inget behov av någon av dessa.. Däremot har jag massor av exempel på folk i min närhet som använder dessa yrkesmässigt och har stor glädje / hjälp av dessa arbetsredskap... För arbetsredskap är vad jag anser dessa vara och jag vet ingen av dessa ovan nämnda som kör omkring snabbare än 30 km/tim.. All framfart över 30 anser jag vara lek... Jag tvekar inte att åka 4mil med vår 30km/tim traktor.. Jag tror att utbildningen typ körkort är klokt men är rädd att visheten man fått glöms bort när leklusten tar över.. Snacket om alkolås är något jag inte tror på eftersom dessa är alltför lätta att lura ... Nää, topphastighet = 30 tog nog bort dom flesta / i alla fall många av olyckorna... Hur tänker ni som rättfärdigar hastigheter över 30 ? ... Jag förstår för övrigt inte heller varför personbilar går att köra över 120... Är det inte så att allt över 120 för bilar, motorcyklar e.t.c. och över 30 för t.ex. ATV är lek ? Och att olyckorna (dom flesta TROR jag) kommer med leken.. Dvs om vi kör fortare så är det leksaker vi pratar om.. Hur fel ute är jag ? När vi pratar om friheten att ha möjlighet att köra fortare så är det Leklusten som vi talar om.. är det så att leklusten får ha ett pris i människoliv ?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).