Traktorer och processorer

Engreppssggregat på traktor.

17 inlägg 8582 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Engreppssggregat på traktor.

Eaeab  
#475917 Jag har en valtra 6650 med moheda 155 kärra. Ls pump och iqan.
Har funderat ett tag på nån form av processor.
Då utbudet på bra processorer (läs prisvärda rullmatade) är begränsat så har tanken riktats åt ett kranspetsmonterat.
Kranen är inköpt, moheda m50 m elventil,
Nu tänkte jag komma till frågan: för att bibehålla smidigheten med traktorn så vill jag montera detta i trepunkten, givetvis med erforderliga stabiliseringar. Vad har ni för tankar och erfarenheter av detta? Bilder?i kranen kommer det troligtvis hänga ett keto.

Tacksam för svar och idéer!



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Engreppssggregat på traktor.

källefall8  
#475919 Tänker du dig att används denna kran enbart för skördning eller även att skota med?

Avatar Fallback

Re: Engreppssggregat på traktor.

Eaeab  
#475921 Nej enbart för att gallra med. Har bra kran o flöde på kärran. Det är därför man önskar få till smidigheten med trepunktsfäste.

   TS
Avatar Fallback

Re: Engreppssggregat på traktor.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#475934 Seb macahan provade i 3p med schacklar mm för stabilisera men han blev inte nöjd med kesslan o tapio 350 hängande så.
Han satsade på typ jake från Ölmstad ist, när de nu blir klart...

Användarvisningsbild

Re: Engreppssggregat på traktor.

Seb macahan  
#475938 Ja det kan man fundera över. Det är inte bara stabiliseringen som gjorde mig missnöjd, även viktfördelningen med kranen så långt bak, och att det blir lurigt att lägga fram kranen över hytten.

Avatar Fallback

Re: Engreppssggregat på traktor.

Eaeab  
#475939 Okej. Men min tanke är att ha hydrauliska stödben att använda vid upparbetning. Har du bilder på hur ölmstads lösning är? Är det smidigt att koppla till och från? Tycker du att det är galet att satsa på ett 3 punkt?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Engreppssggregat på traktor.

Seb macahan  
#475940
Seb macahan skrev:Ja det kan man fundera över. Det är inte bara stabiliseringen som gjorde mig missnöjd, även viktfördelningen med kranen så långt bak, och att det blir lurigt att lägga fram kranen över hytten.

Användarvisningsbild

Re: Engreppssggregat på traktor.

Seb macahan  
#475941 Det blev fel
Jag har inte fått traktorn än men jag avråder från 3-p montage, min blev ohanterbar i skogen.

Användarvisningsbild

Re: Engreppssggregat på traktor.

totte  
#475943 Det finns massor att läsa här om olika sätt att hänga på kran och aggregat. Här är några och det finns säker mer om du letar lite.

Kranhängd mot trepunktshängd processor
Tapio 350/280
Traktor, kran och aggregat? en djungel!
Montera kran i trepunkten
Bästa sättet att fästa kran på traktor?
Skogsanpassad Deutz 5090G, traktormonterad Mowi 25 (video)

Avatar Fallback

Re: Engreppssggregat på traktor.

beas  
#477461 Har enValtra 6350 Hitech med turbin och omvänd förar plats med ratt osv en Patu 30 rullmatad processor i trepunkten och en Valtra 866 kran i ett Patufäste fast det är i stort sett samma sak som Jake fäste.
Nackdelen med att ha processorn himla nära är dels skymd sikt bakom kranpelaren och framför allt risken att dänga i gripen eller nån stam genom nån ruta .
Funderar starkt på att montera över processorn på ett hjulställ,för bättre arbetsmiljö.
Möjligt attt det inte är tänkt att ha processorn i lyftarmarna alls, utan i ett fäste bakom en trepunktsmonterad Patu kran

Användarvisningsbild

Re: Engreppssggregat på traktor.

Seb macahan  
#477489
beas skrev:Har enValtra 6350 Hitech med turbin och omvänd förar plats med ratt osv en Patu 30 rullmatad processor i trepunkten och en Valtra 866 kran i ett Patufäste fast det är i stort sett samma sak som Jake fäste.
Nackdelen med att ha processorn himla nära är dels skymd sikt bakom kranpelaren och framför allt risken att dänga i gripen eller nån stam genom nån ruta .
Funderar starkt på att montera över processorn på ett hjulställ,för bättre arbetsmiljö.
Möjligt attt det inte är tänkt att ha processorn i lyftarmarna alls, utan i ett fäste bakom en trepunktsmonterad Patu kran


Det tog lite tid o förstå hur du menade,men till slut fick jag ihop det om man läser allt i texten. Nu vill jag absolut inte "skriva dig på näsan" men har du en processor i 3-punkten idag så är ju den lösningen ganska långt ifrån att ha aggregatet ute i kranspets (engreppsaggregat)? Eller är jag trög nu igen :wink:

Avatar Fallback

Re: Engreppssggregat på traktor.

beas  
#477528 Tycker ibland att jag har allt väldigt nära
när processorn hänger i trepunkten
Funderar därför på att montera den på en mindre vagn.
Eller ännu hellre en stegmatere i kranspets, men tveksamt om min kran är nog stor för det

Användarvisningsbild

Re: Engreppssggregat på traktor.

paan14  
#477545 Weimer hade en bra lösning på sin kran med Jobo 75 aggregat på Gallringsdagarna. Mycket stabilt.
IMG_3053.JPG
IMG_3054.JPG

Avatar Fallback

Re: Engreppssggregat på traktor.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#477555 Styrka kan man alltid behöva mer men jag körde många år med en FMV 360 som var 5,70 med ungefär samma lyftkraft på maxlängd till min Arbro och de funkade bra.

Avatar Fallback

Re: Engreppssggregat på traktor.

källefall8  
#477902
beas skrev:Tycker ibland att jag har allt väldigt nära
när processorn hänger i trepunkten
Funderar därför på att montera den på en mindre vagn.
Eller ännu hellre en stegmatere i kranspets, men tveksamt om min kran är nog stor för det

Hur tycker du att patu 30 processorn fungerar? Är den stark nog i matningen och är det ngt särskillt som strular? Är lite sugen på nåt sånt

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).