Avverkning (slutavverkning)

Anlita oberoende avverkningsgrupp vid slutavverkning

34 inlägg 13569 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Anlita oberoende avverkningsgrupp vid slutavverkning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#475862 Det skiljer säkert mycket mellan områdena. Sågverken i "prisdiket" håller sig med rätt så låga prislistor för att det låter så bra med höga påslag.
Beträffande mitt eget upplägg så tjänar jag säkert inget på det kortsiktigt jämfört med att låta köparen härja som han vill. Men jag och polaren med skördaren håller varandra med jobb så vi har något att pyssla med på vintern.
För virkesköparen är inte avverkningen någon affär. Den genomsnittlige skogsägaren har svårt att läsa prislistor men kan få svåra magplågor av tanken på att någon annan tjänar pengar på att jobba i hans skog. Det kan ta skruv bättre om virkesköparen erbjuder sig att avverka för 50 :- under verklig kostnad än att lägga 50:- på virkespriset.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Anlita oberoende avverkningsgrupp vid slutavverkning

Leif E  
#475877 Detta har ju inget med val av entreprenörer att göra men när man jämför prislistor så är man ute och cyklar. Man måste tänka på sortimentsutfallet, en aktör med egen massaindustri har exempelvis 30% massaved i slutavverkning medans ett sågverk har 15% och då blir priset något annat.

Avatar Fallback

Re: Anlita oberoende avverkningsgrupp vid slutavverkning

jannee  
#475880 Först tar jag reda på vilka/vilken som betalar bäst - jämsöverpris.
Därefter vilka dimensioner som är gångbara.
Timmer ned till 18+ eller 14+
Klentimmer ned till 12+
Kubb ner till 10,5 eller bara massaved
När jag väl har allt på pränt får skördarföraren avgöra vilket som mest optimalt
Jag kör ej heller ut virket själv.
Själv har jag väldigt svårt eller rättare sagt omöjligt att räkna ut vilket som är mest optimalt
Timmer ned till 14+ och sedan massaved till Södra och då räkna in alla eventuella tillägg, eller timmer till 18+ därefter kubb och sist massaved.
En sak har jag dock blivit klar över och det är att i min skog ska jag inte aptera klentimmer, då bättre med kubb och massaved.
Och Södra kan bara drömma om att få köpa in något timmer - trots att jag bara har någon km till Geijers såg i Långasjö
Vilket som sedan är mest ekonomiskt lär man aldrig bli riktigt klar över, men förhoppningsvis är jag på rätt väg :?:

Avatar Fallback

Re: Anlita oberoende avverkningsgrupp vid slutavverkning

nikan  
#475881 @Vedproducent

Du skrev att man får 150-200:- i påslag på prislistan

Vilka av de stora uppköparna har prislistor som är längdneutrala och ett pris från 12-75cm
Alla jag fått prislistor från straffar klent och grovt ganska ordentligt.

Jag har fått ett pris från en uppköpare på grantimmer 12-60cm men de priserna fick jag i m3to de är i de fub nivåer du pratar om.

Fantastisk med de nivåer du får men de får ju inte alla, den saken är klar. Då är du verksam i småländska höglandet förstår jag.

Nu är vi lite off topic även om jag gillar att belysa lite av problematiken i uppköpar djungeln i skogssverige.

   TS
Avatar Fallback

Re: Anlita oberoende avverkningsgrupp vid slutavverkning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#475886 Ev. påslag redovisas som en särskild post i avräkningen och gäller lika rakt över på totalvolymen. Det klena som enligt listan bara betalas motsvarande massavedpris blir då plötsligt en god affär.

Användarvisningsbild

Re: Anlita oberoende avverkningsgrupp vid slutavverkning

Vedproducent  
#475887
nikan skrev:Vedproducent

Du skrev att man får 150-200:- i påslag på prislistan

Vilka av de stora uppköparna har prislistor som är längdneutrala och ett pris från 12-75cm
Alla jag fått prislistor från straffar klent och grovt ganska ordentligt.

Jag har fått ett pris från en uppköpare på grantimmer 12-60cm men de priserna fick jag i m3to de är i de fub nivåer du pratar om.

Fantastisk med de nivåer du får men de får ju inte alla, den saken är klar. Då är du verksam i småländska höglandet förstår jag.

Nu är vi lite off topic även om jag gillar att belysa lite av problematiken i uppköpar djungeln i skogssverige.

Det är nivåer som är hos köpsågverken i dag så fort det blir tal om anbudsaffärer av lite storlek. Är definitivt inte på småländska höglandet utan det är samma aktörer som är hos dig. Vad räknar du in då när du sa 600 kr fub netto då? Det är ju samma pris vi pratar om men du räknar konstigt på något sätt eller så är du inte fullt ut insatt i vad du får betalt för och vad som ingår.

Användarvisningsbild

Re: Anlita oberoende avverkningsgrupp vid slutavverkning

Vedproducent  
#475969
nikan skrev:@ Vedproducent. 550:- fub rakt över motsvarar ungefär 50:- premie på Södras prislista då är certifiering 20:- inkluderad.
Södras lista är ju lite normgivande och både Vidas och Deromes ligger ju högre just nu så då måste det ju vara lägre listor du utgår ifrån när du säger 150:- till 200:- i påslag det var det jag inte fick ihop.

Jag har för övrigt deklarerat att den som bjuder mig 600:-/fub rakt över får köpa min post jag har till salu. Det tycker jag är rimligt idag.

Det är nog många som är nyfikna på hur din uträkning ser ut för att hamna på 600 kr fub i netto rakt över samtidigt som du redovisar Södras timmerpriser. Ena stunden är 600 kr fub rakt över rimligt samtidigt som timmerpriserna du nämner gör det helt orimligt. Snälla kan du inte förklara dig hur du tänker?

Avatar Fallback

Re: Anlita oberoende avverkningsgrupp vid slutavverkning

nikan  
#475994 Hej Vedproducent.

Jag sa inte att Södras priser skulle ge mig 600:- i LRK Då har du missförstått mig.
Att jag redovisade Södras timmerpriser beror på att många gärna vill förkasta Södra på hörsägen utan att ens räkna. Rätt skall ju vara rätt eller?
Det jag däremot sa var att en premie på 50:- utöver prislistan hos Södra motsvarar ca 550:-/fub rakt över.
Då hade jag räknat med de tillägg som finns normalt

Södras Grantimmer pris på leveranstimmer är just nu 615:- + 8:- i apteringstillägg = 623:- certifiering 20:- vid dubbel certifiering
Detta ger 643:- + eventuella premier om de skulle vara 50:- så blir det 693:-
Om man nu räknar efterliknad på detta på senaste 5 års snitt så har det legat på 9% detta ger ytterligare 62:- påslag

Detta ger ca 755:-/fub bra eller dåligt får stå för var och en.


Om man så vill så är det ett tillägg på 140:- totalt men endast 50:- är utöver det som alla får om man är certifierad.
Se ovan


Att jag vill ha 600:-/fub i LRK har inget samband med ovanstående resonemang.
Det är vad jag tycker att min post är värd! Annars får den stå kvar :d

Jag har inte påstått att jag är proffs på att räkna och jämföra olika handelsmått det är nog ingen kalkyl som kan förutse allt.

bifogar en PDF på hur jag räknade om någon är intresserad.
Kommentera mer än gärna.
Senast redigerad av nikan mån 09 okt 2017, 20:28, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Anlita oberoende avverkningsgrupp vid slutavverkning

nikan  
#475997 Finns det några entreprenörer som vill delta i debatten?
Är alla entreprenörer som slutavverkar bundna till Bolag eller föreningar?


Med vänlig hälsning,

N

   TS
Avatar Fallback

Re: Anlita oberoende avverkningsgrupp vid slutavverkning

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#476012 Nu är jag inte ägare av firman där jag jobbar men vi kör både för ett statligt bolag samt ett inköpsbolag MEN vi har även fristående jobb direkt åt markägare i olika former.

Om det så är bara huggning eller skotning så fixar vi det enl. överenskommelse och vi har mycket jobb på detta vis så man inte är helt låst till de stora bolagen. Tycker det fungerar bra och vi har nöjda kunder.

Avatar Fallback

Re: Anlita oberoende avverkningsgrupp vid slutavverkning

nikan  
#476013 Tack kjugekarlsson det låter vettigt. Det kanske bara gäller att få till en kontakt med en bra entreprenör. Då finns det inga hinder i avtalen mellan dig och bolagen att ta övriga uppdrag?
Jag har hört att Bolagen inte är så pigga på sidouppdrag när de har högtryck? annars vid t.ex. stora lager så friställer man gärna entreprenörerna .

   TS
Användarvisningsbild

Re: Anlita oberoende avverkningsgrupp vid slutavverkning

Vedproducent  
#476014
nikan skrev:Hej Vedproducent.

Jag sa inte att Södras priser skulle ge mig 600:- i LRK Då har du missförstått mig.
Att jag redovisade Södras timmerpriser beror på att många gärna vill förkasta Södra på hörsägen utan att ens räkna. Rätt skall ju vara rätt eller?
Det jag däremot sa var att en premie på 50:- utöver prislistan hos Södra motsvarar ca 550:-/fub rakt över.
Då hade jag räknat med de tillägg som finns normalt

Södras Grantimmer pris på leveranstimmer är just nu 615:- + 8:- i apteringstillägg = 623:- certifiering 20:- vid dubbel certifiering
Detta ger 643:- + eventuella premier om de skulle vara 50:- så blir det 693:-
Om man nu räknar efterliknad på detta på senaste 5 års snitt så har det legat på 9% detta ger ytterligare 62:- påslag

Detta ger ca 755:-/fub bra eller dåligt får stå för var och en.


Om man så vill så är det ett tillägg på 140:- totalt men endast 50:- är utöver det som alla får om man är certifierad.
Se ovan


Att jag vill ha 600:-/fub i LRK har inget samband med ovanstående resonemang.
Det är vad jag tycker att min post är värd! Annars får den stå kvar :d

Jag har inte påstått att jag är proffs på att räkna och jämföra olika handelsmått det är nog ingen kalkyl som kan förutse allt.

bifogar en PDF på hur jag räknade om någon är intresserad.
Kommentera mer än gärna.

Det är jättebra att du försökt räkna! Jag förstår också att det inte blir Södra som kommer att köpa din skog när du vill ha 600 kr fub netto. Det motsvarar ungefär ett påslag på Södras grundlista med 375 kr på det klena upp till 18 cm, 235 kr på intervallet 18-22 cm och 185 kr på det som är grövre än 22 cm. Summerar man det i en normalskog så bör det bli ett tillägg på listan på 230-250 kr fub på alla diameterklasser. Köpsågverkens listor är högre än Södras priser och jag har pratat om tillägg som är 150-200 kr fub. Vilket du ifrågasatte väldigt men nu ser du själv utfallet och det är bra.

Avatar Fallback

Re: Anlita oberoende avverkningsgrupp vid slutavverkning

nikan  
#476018 Det jag med säkerhet vet är att ingen inköpare betalar mer än hen behöver.
LRK känns mest vettigt men hur vet man att några bil och släp inte försvinner på vägen..... 2 bil och släp timmer ca 50-60.000:-
I en slut avverkning på 2000fub är det ca 5% mer än så skiljer ju inte anbuden så hur man än vänder och vrider sig så har man röva bak.
Vinnare = uppköparen om inte det visar sig att det är över 20% röta då blir det jobbigt för uppköparen.

Fin skog med lite röta = AU med bra priser /sortiment
Dålig skog med risk för mycket röta = LRK eller rotpost

Rotpost kanske är ett bra alternativ idag? någon som sålt nyss och vill dela med sig av nettot?

   TS
Avatar Fallback

Re: Anlita oberoende avverkningsgrupp vid slutavverkning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#476020 Är det LRK så ska du se till att få en skördarnota utskriven. Någon procent kan det skilja på inmätt volym men är det några billass så märks det.

Avatar Fallback

Re: Anlita oberoende avverkningsgrupp vid slutavverkning

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#476029
nikan skrev:Tack kjugekarlsson det låter vettigt. Det kanske bara gäller att få till en kontakt med en bra entreprenör. Då finns det inga hinder i avtalen mellan dig och bolagen att ta övriga uppdrag?
Jag har hört att Bolagen inte är så pigga på sidouppdrag när de har högtryck? annars vid t.ex. stora lager så friställer man gärna entreprenörerna .

Min chef har varit med länge samt att bolagen vet om vår sidoverksamhet så de blir mer eller mindre tvungna att gilla läget.

Dessutom har vi 15 maskiner som rullar konstant så vi har resurser att stoppa in när och där det behövs.

OCH ja, hittar du rätt entreprenör ser jag inga konstigheter med ditt "problem".

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).