Traktorer och processorer

zetor i skogen

11 inlägg 17844 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

zetor i skogen

unghuggare23  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47517 har funderingar på att skaffa mig en zetor 8045 att hänga niaben på. åsikter, kommentarer,för/nackdelar :grin:



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: zetor i skogen

mixter1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47521 zetor 8045 har jag ingen koll på men nyare zetormodeller i alla fall 4341 super dras med en hel del problem, har en i släkten som har en sådan, och det är massor av små irriterande el-fel instrumentpanelen blinkar och lyser efter behag, samt reglage och sådant som kärvar så man får krypa under lite då och då med en hammare och en flaska 5-56 för att få liv i grejorna. i övrigt så går traktorn maskinelt bra, men det finns gott om irriterande småfel, och även konstruktioner som är rent ut sagt ur usla.

Avatar Fallback

Re: zetor i skogen

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47524 rysk kvalité :lol: nja är väl lite halvdåliga grejor i allmänhet. grannen har en belarus och den går som ett lass skit kan inte vara körd mer än 100 h , en bekant med zetor fick lägga ut ca 7000 på motorrenovering. minns inte felet men den har inte ens gått 900h. han brukar ha elproblem ibland och diverse som kärvar.men dessa maskiner går endast på våren för att hämta hem 3 lass ved med.
var det mitt val så tror jag att jag skulle hålla mig till en hederlig bm även om zetor har 4wd, då har jag hellre en maskin som håller. men är ju vad jag tycker och jag har haft fel ett antal gånger tidigare. :???:

Avatar Fallback

Re: zetor i skogen

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47546 Belarus kommer ifrån Vitryssland och Zetor från Tjeckien.

Användarvisningsbild

Re: zetor i skogen

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47560 Tyvärr, jag måste lufta min standardåsikt om östskrot: Köp hellre en gammal riktig än en nyare skräpmaskin.
Enda som talar för en öststatare är om den är fräsch och nästan gratis.

Användarvisningsbild

Re: zetor i skogen

stegmaster  
#47576 Slurfi., tycker du er lite urettvis överfär dom her traktorene. Det er stor skillnad i kvalite på belarus och Zetor.
Jag hadde selv en zetor 7745 90 mod för jag byte til valmet(Den gång för at få skogshytt), och tyckte det var en bra traktor.
Tung og god i skogen med stor markfirgång, och en romslig hytt. Dessutan hadde den mange pto hastigheter 540/1000 +gearavhengig, samt at pto kunne kjöras över gearkassen. vissa svagheter fanns dog, som bromsar(törre skivbroms).
Då priset ochså va lågt, så var jag rett så nöyd me den. Den åkte even i 35km/t orginalt som 30km/t traktor
Zetor va Norges mest solgte traktor i 1985 så något rett måste dom vel ha gjort.

Användarvisningsbild

Re: zetor i skogen

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47580 Nåjo, nån kanske kan gilla öststatare, men han bad om min åsikt och han fick den.
Och jag skrev ju åxå att får han den till mkt bra pris, då kan man ju fundera lite till.

Avatar Fallback

Re: zetor i skogen

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47586 8045 har väl ingen diffbroms/spärr i framaxeln?

MVH
MN

Avatar Fallback

Re: zetor i skogen

Ford Teg  
#47588 såg denna sida om zetor... http://bok.zoomshare.com/7.html

Avatar Fallback

Re: zetor i skogen

ForEsT4LIFE  
#47631 Jag har en Zetor 8011 som jag har kört i skogen med i ca 13år, både med driven skogsvagn och Hypro. 8011:an är som 8045:an men utan 4wd.
Har inte haft några större eller många reparationer.
Har nu köpt en Valmet som främst ska va till vagnen men även till Hypron i värre terräng.
Jag tycker det är för litet flöde på hydrauliken till vagnen men till att köra en processor är 8045:an perfekt, kunde dock varit lite högre frigång och det sitter många utsatta filter som bör skyddas eller iakttagas.

Avatar Fallback

Re: zetor i skogen

mange1234  
#71599
mixter1 skrev:zetor 8045 har jag ingen koll på men nyare zetormodeller i alla fall 4341 super dras med en hel del problem, har en i släkten som har en sådan, och det är massor av små irriterande el-fel instrumentpanelen blinkar och lyser efter behag, samt reglage och sådant som kärvar så man får krypa under lite då och då med en hammare och en flaska 5-56 för att få liv i grejorna. i övrigt så går traktorn maskinelt bra, men det finns gott om irriterande småfel, och även konstruktioner som är rent ut sagt ur usla.


Jag blev less glappet bland säkringarna på min zetor 4341 så jag bytte ut säkringshållarna mot bättre kvalitet. Har inte haft något problem efter det. Problemet med de orginala säkringshållarna är att flatsäkringarna får så lite kontakt och värmeutveckling uppstår. Det kan bli så varmt att brand kan uppstå, så det lönar sig att byta ut mot lite dyrare kvalitet. Det kan förvisso drabba alla bilar,traktorer osv och är inget typiskt zetor problem. Alla fordons tillverkare vill kapa i kostnadsmassorna och det blir att man köper in det billigaste man hittar..

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).