SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Motorsåg och handhållet

Gallring med batterisåg HVA 536LiXP (Video)

68 inlägg 45327 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Gallring med batterisåg HVA 536LiXP (Video)

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#475549 Film lär ni få vänta på, men jag har varit ute i skogen med den i röjning i svår träng och kan utvärdera efter åtta förmiddagspass. Jag kompletterade redan andra dagen med ett 9,3 ah batteri för att kunna arbeta halvtid som är tillräckligt för mig.
Jag har dålig kondis så här på hösten och tar det lugnt
Lätt att jobba med och framförallt tyst när man ställer det ifrån sig är väll det man kan säga på plussidan.
På minussidan är alla kädjehopp när man kommer in i lite klenare ris
Har 1,3 kedjan som man får sträcka ofta i början
Och sen blir den full med ris som ni ser på bilden.
Priserna i Husqvarna katalogen är en tredjedel högre än vad min lokale säljare håller så den är inte så dyr.
Det är nog inget för en proffshuggare men det är en såg som kommer att vara lätt att ha med sig i traktor ATV och framförallt i bilen utan dålig lukt
1507323918_8aa5be72-91e1-4ee1-8943-ed50154215f8.jpeg

1507323915_4ec2cde5-d489-441e-81ea-3ee7348c18c4.jpeg

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Gallring med batterisåg HVA 536LiXP (Video)

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#475558 Jäklars tocket bôsbo, nästan så man tror en skogsmus ska titta ut.

Intressant aspekt det du skrev om "att ha med sig i bilen utan lukt", det måste den ju vara perfekt till.

Användarvisningsbild

Re: Gallring med batterisåg HVA 536LiXP (Video)

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#492236 Gallrat några pass med 536:an i en al/björkskog och tycker att den levererar väl i detta bestånd. De flesta träden är runt 15 cm i stubbskäret. Då känns väldigt onödigt att släpa på den gamla 242:an i detta bestånd. Den funkat nog bättre om 3-5 år, då det är dags för nästa gallring på detta skifte.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Gallring med batterisåg HVA 536LiXP (Video)

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#492262 Har du nån koll på effektiv körtid?
Vilka/vilket batteri under denna tid?

Användarvisningsbild

Re: Gallring med batterisåg HVA 536LiXP (Video)

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#492264 Nej, i och med att det blir mycket brossling och fastfällningar m.m (eftersatt + alsocklar) så blir det svårt bedöma den effektiva körtiden. Idag höll jag på i hela tre timmar, innan 200-batteriet (5,2 Ah) började blinka för batteritorsk.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Gallring med batterisåg HVA 536LiXP (Video)

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#492290 Tackar för svar. För de som röjer ger det säkert en fingervisning.

Användarvisningsbild

Re: Gallring med batterisåg HVA 536LiXP (Video)

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#492302
Mange skrev:Tackar för svar. För de som röjer ger det säkert en fingervisning.

Baserat på mina egna erfarenheter om röjning med 536 LiXP (och 536 LiPX) med det gamla 3,0 Ah-batteriet, skulle jag nog sätta knappt 2 timmar på ett 5,2 Ah batteri för egen del och kanske halva den tiden om man är en viss gammal olympisk skidskytt...
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Gallring med batterisåg HVA 536LiXP (Video)

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#604798
En irriterande detalj var att när man startade om sågen efter att den stängt av sig p g a overksamhet under tiden som man t ex brosslade, så kom den inte ihåg att man haft den på eco-läge utan fick knappa in det på nytt varje gång. Lite störigt och det borde vara en enkel sak att åtgärda. Ett tips till Husqvarna!


Ett litet tips för 535 iXP, är att om man slår i kastskyddet så stänger inte sågen av sig och man behöver inte trycka på knappen. Men alla slår väl i kastskyddet när ni förflyttar er eller ställer såg ändå, va? :)

För mig räcker då ett BLi200 i två timmar.


Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).