Föryngring

växer det ur kottar ?

21 inlägg 12477 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: växer det ur kottar ?

hesche  
#475475 Tack igen för er åsikter, :smile: riktigt bra forum det här :-bd

det där med att vända på jorden och sen platta till tycker jag kändes lite vanskligt på de åkrar jag planterat igen redan,
både risk för luft mellan högen och underliggande åker och sen om man plattade till den ordentligt var det mycket svårt öppna plantröret då jorden blev väldigt kompakt , (extremt fet jord där)
Provade faktiskt plöja först men det var så mycket rötter och elände där sen tidigare ihop med min inkompetens i att framföra en traktor med plog .....

   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: växer det ur kottar ?

Älgfoderodlare  
#475477
hesche skrev:Tack igen för er åsikter, :smile: riktigt bra forum det här :-bd

det där med att vända på jorden och sen platta till tycker jag kändes lite vanskligt på de åkrar jag planterat igen redan,
både risk för luft mellan högen och underliggande åker och sen om man plattade till den ordentligt var det mycket svårt öppna plantröret då jorden blev väldigt kompakt , (extremt fet jord där)
Provade faktiskt plöja först men det var så mycket rötter och elände där sen tidigare ihop med min inkompetens i att framföra en traktor med plog .....


Om du gör högläggningen nu före vintern, så kommer förmodligen förnan att plattas till av sig själv. Ett tips kan ju vara att lägga själva den bortgrävda torvan en bit från gropen. Där får man ju självföryngring som inte hamnar i direkt närhet av planteringsgropen. På så sätt kan man ju minska antalet hål o få en bättre spridning av självsådden. Där jag markberett för hand, har jag som oftast lagt torvan i gropar o ibland högar för att just gynna självföryngring på svårplanterade ställen. Har fungerat bra.

Avatar Fallback

Re: växer det ur kottar ?

Hema  
#475521 Du kan ju låta gris markbereda om du känner att det skulle vara intressant. Det lär hjälpa björken om inte annat.

Användarvisningsbild

Re: växer det ur kottar ?

hesche  
#475525 Hade ju varit perfekt blanda lite granfrön i kraftfoder till grisarna så markbereder och frösår dom samtidigt :D

   TS
Avatar Fallback

Re: växer det ur kottar ?

jannee  
#475528 Grisar gillar potatis, kirskål men även långrot - tydligen har du ingetdera på din åkrar som ligger i träda - eller är det brist på gris. :grin:

Användarvisningsbild

Re: växer det ur kottar ?

hesche  
#475529 Tamgris är väl i stort sett utrotad i sverige och vildsvinen har inte riktigt letat sig hit till Västerbotten än :D

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).