Traktorer och processorer

Ftg forsätter efter andersskördare

7 inlägg 9003 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ftg forsätter efter andersskördare

källshult  
#475414 Stabilt skördarbygge på traktor
GRANGÄRDE, DALARNA.
Skogsvagnsföretaget FTG har utökat verksamheten och bygger nu även om Valtratraktorer till skogsskördare.

4
FTG, tillverkare av skogsvagnarna Mowi och Moheda, tog vid när Anders Skördare gick i konkurs tidigare i år. (Företaget har dock återuppstått i ny form.)

– Vi har ett samarbete med Nisula sedan ett halvår tillbaka där vi dels marknadsför deras klippare och aggregat, dels monterar deras aggregat och våra kranar på traktorer.

Det säger David Svedberg, marknadschef på FTG.

FTG bygger in Nisulas styrsystem för kran och aggregat.
FTG bygger in Nisulas styrsystem för kran och aggregat.
Kranen infäst i traktorn
Den enklaste varianten är att fästa en kran med ett stegmatat aggregat i traktorns trepunktsfäste. På Gallringsdagarna visade de dock upp ett mer avancerat bygge med kranen infäst i traktorn.

Ramen kommer från finska Jake och vilar dels på bakaxeln men är även infästad i framvagnen. Där finns även en framaxelstabilisering som låser axeln vid arbete.

– Vi har också satt in säkerhetsglas i traktorn.

Infästningen av ramen går ända fram till framaxeln där det även finns en kolv som låser axeln vid arbete.
Infästningen av ramen går ända fram till framaxeln där det även finns en kolv som låser axeln vid arbete.
Kran och aggregat drivs av en frontmonterad pump som sitter med en kardanstång direkt på motorn. Traktorns egen hydraulik används till styrningen av traktorn som kan köras via joysticks tack vare Nisulas styrsystem som även innefattar en skördardator.

I dag gör FTG påbyggnader på Valtratraktorer men bolaget tittar även på möjligheten att bygga på andra fabrikat.

Dom funderar på att bygga på andra traktor märken också kan ju vara bra så ölmstad får lite konkurens



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Ftg forsätter efter andersskördare

Seb macahan  
#475433 " Dom funderar på att bygga på andra traktor märken också kan ju vara bra så ölmstad får lite konkurens "

Inte kan jag väl tro att Ölmstad behöver konkurrens? :roll: :roll: I ärlighetens namn tror jag att det enda Ölmstad behöver är en kalender och en produktionsplanering som är klocksynkad i realtid......och eventuellt en telefon man kan svara i och kanske kanske ett mailprogram som kan skicka mail......
Nej nu ska jag inte driva mer med Ölmstad (då kommer väl aldrig min maskin), allt kan gå fel även för den stolte Seb :wink:

Användarvisningsbild

Re: Ftg forsätter efter andersskördare

Torbjörn Johnsen  
#475435 Här är källan till TS:
http://www.atl.nu/skog/stabilt-skordarbygge-pa-traktor/

Det är viktigt att ange källa och länka om man använder andras texter.

Användarvisningsbild

Re: Ftg forsätter efter andersskördare

källshult  
#475439 Ursäkt det blev lite fel var meningen att jag skulle få med länken mina datakunskaper är inte så bra

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ftg forsätter efter andersskördare

Huggar Herman  
#475454
Seb macahan skrev: Nej nu ska jag inte driva mer med Ölmstad (då kommer väl aldrig min maskin), allt kan gå fel även för den stolte Seb :wink:


Va???
Har du fortfarande inte fått din maskin? Den skulle ju varit klar till SkogsElmia, eller?

Användarvisningsbild

Re: Ftg forsätter efter andersskördare

Torbjörn Johnsen  
#475471
källshult skrev:Ursäkt det blev lite fel var meningen att jag skulle få med länken mina datakunskaper är inte så bra


Ingen fara, går alltid att fixa i efterhand :-bd

Användarvisningsbild

Re: Ftg forsätter efter andersskördare

Fredrik Reuter  
#486775 Hej,
Tråden är nu delad.
Ny tråd om Skördare vs Skogsombyggd traktor-skördare.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).