Föryngring

växer det ur kottar ?

21 inlägg 12471 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

växer det ur kottar ?

hesche  
#475330 hejsan,
är ny på forumet , och även rätt färsk som skogsägare,
har dock ca 120 ha mark, ca 80 ha produktiv skogsmark och kanske 20 ha åkermark i varierande skick beläget i västerbotten, både kust och inland .
har höglagt 2 ha åker och satt tvåårig granplant på åker som legat i träda i ca 30 år och funderar på att hjälpa naturen lite på traven på några ha till, dessa åkrar är av lite annan typ, rätt hård backe, gräset växer dåligt och det har redan börjat växa igen rätt bra, men då jag inte planerar att bli 150 år gammal så funderar jag på lämplig åtgärd att få fart på skogen...och då jag är rätt novis så började jag fundera vad som skulle hända om man samlade ihop lite kottar och helt sonika kastade ut dessa på åkern? nån som provat? är det rent vansinne? kommentera gärna :smile:
så här ser en av åkerplättarna ut, kräver en del jobb redan nu som synes
1507158671_skogpaaker.jpg




   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: växer det ur kottar ?

jannee  
#475343 Glysofatbehandla området, därefter plantera med barrotsplantor, allt annat är meningslöst.
Gör om, gör riktigt från början om det ska bli någon ordning på det hela, låter hårt men det finns inga snabba genvägar :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: växer det ur kottar ?

ÅsaNisse  
#475344 Ska du kasta kottar och vänta på att det blir skog så är nog dom där 150 åren bra att ha.
Instämmer med jannee

Användarvisningsbild

Re: växer det ur kottar ?

Göt  
#475349 Risken att du skulle få något ut av kottarna är litet. Är nog bättre att markbereda och plantera. Om du skall ha frö ur kottarna skall du ta in dom och lägga dom varmt så klänger dom fröna så småningom.

Användarvisningsbild

Re: växer det ur kottar ?

hesche  
#475353 tack för era åsikter ,
kommer inte att Glysofatbehandla iaf, visste inte vad det var men en snabb googling visade på ett tvivelaktigt ämne som jag gärna undviker . tanken är inte att få ut en högproducerande skog , för isåfall hade jag nog redan tagit dit grävmaskinen och börjat göra högar.
Det framgick inte av första inlägget ,men det är små utskiften på ca 1-2 ha och rätt otillgängliga , den åker jag höglagt (och även givetvist sökt tillstånd att plantera igen) var det extremt bördig mark på,så plantorna hade nog inte haft en chans mot gräset annars , de här åkrarna är gräset inte alls lika dominerande och det syns ju på hur "lätt" skogen kommer utan åtgärd... varför frågan med kottarna, beror på att jag gärna hade frösått men det känns lite knepigt få ner fröna...
eller det kanske finns nåt manuellt redskap för att plantera frö?

Tack för era svar!

   TS
Användarvisningsbild

växer det ur kottar ?

Torbjörn Johnsen  
#475355 Hej hesche,
Det är nog väldigt vanskligt att fröså utan någon markberedning. Om det är lätt/mager jord (sandigt, ganska grovkornigt) kan det kanske gå att så efter markberedning. Men på gammal åkermark finns normalt så mycket ogräs/frö i backen som ganska snabbt växer upp och kväver små fröplantor. Det enklaste är att plantera. Är det torrt och grovkornig jordmån ska det säkert vara tall. Är det finkornigare jord/matjordslager är det bättre att sätta gran. Om gräset inte är så svårt där idag kan du ju plantera granplantor direkt utan markberedning.

Avatar Fallback

Re: växer det ur kottar ?

jannee  
#475358 Av bilderna att döma är det god jordmån. Nu vill kanske Hesche inte anstränga sig mer än nödvändigt annars kan man ur kartong klippa fram en rund skiva, ca 50 centimeters dia. plantera en barrotsplanta och lägg skivan runt plantan, ja en dagstidning kan också gå.
Kartongen eller tidningen förmultnar på några år och under tiden bör plantan hinna växa ifrån gräset.
Går även att fläckbereda med en röjsåg dock måste man då regelbundet gå och trampa gräs de närmaste åren.
Har full förståelse för att Hesche är emot glyfosat, dock är det lite av att svälja negativ reklam med hull och hår.
Finns ämnen som är betydligt mer skadliga för miljön som vi dagligen (ständigt) använder oss av men........

Användarvisningsbild

Re: växer det ur kottar ?

hesche  
#475383 Har bekanta som med gott resultat klippt ur tidningar och lagt runt sina plantor ,så det fungerar ju , sen frågan om bekämpningsmedels vara eller inte vara är ju en gigantiskt fråga, och den tror jag vi lämnar till en annan tråd :wink:

Åkermarken är rätt mager med mycket sten enligt grannen,därav de slutade bruka dessa åkrar och dikade ur myrar i närheten i stället.

Vilken årstid lämpar sig bäst anser ni för att plantera då? Om man skulle sätta flerårig eller barrotsplanta utan att markbereda?

   TS
Avatar Fallback

Re: växer det ur kottar ?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#475398 Traditionellt så sätter man tall på våren och gran både höst och vår. Jag skulle plöja marken och sen plantera stora plantor ganska glest och räkna med att självsått löv fyller ut i luckorna. Med beräkning att det mesta lövet så småningom ska gallras bort.

Avatar Fallback

Re: växer det ur kottar ?

jannee  
#475405 Spelar ingen större roll när du sätter dina granplantor, förutom tidig vår, viktigast är att rötterna är friska, att de kommer ned i jord och att konkurrerande växter hålls borta/nere, hur du sedan håller bort och ned gräset är upp till dig :grin:
Grästorvan har en vidunderlig förmåga att suga åt sig all nederbörd/vatten = bara trycka ned en barrotsplanta i gräset kan gå bra men lika väl gå åt he**te, på något sätt måste du bearbeta jorden så att plantorna få lite försprång över (o)gräset.
Slå en rygg med en plog är jag personligen negativ emot, låter och ser visserligen bra ut och blir bra att planta i, inte sällan för bra.
Plantan växer bra men rotsystemet blir inte lika utspritt som det blir när man planterar där det är markberett (fläck eller harv).
Plantering av gran på en gammal åker (inäga) har sina risker.
Bra med näring vilket gör att rotsystemet lätt blir underutvecklat, dessutom vill granrötterna inte tränga djupare än ned till det gamla plogdjupet, följden kan bli att granen växer väldigt bra i kanske 40 till 50 år därefter tar vattnet slut och rötan kommer som ett brev på posten.
Egen erfarenhet :oops:
Ploga upp och kör sedan över med en kultivator/tallriksharv plantera gran glest och låt björken sedan få ta herraväldet, då kan det på sikt bli fin skog :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: växer det ur kottar ?

hesche  
#475415 Har ni nån åsikt om optimal välta eller hög vid högläggning? Det känns ju som det borde räcka med ganska liten hög egentligen? Frågan kommer ur att jag har grävmaskiner från 800kilo till 14 ton att tillgå, och och den lille 800 kiloskillen är ju lätt ta med sig ,det kanske bara räcker att skrapa av grässvålen 50-70cm brett?dvs en skopbredd

   TS
Avatar Fallback

Re: växer det ur kottar ?

axwell  
#475426
hesche skrev:Har ni nån åsikt om optimal välta eller hög vid högläggning? Det känns ju som det borde räcka med ganska liten hög egentligen? Frågan kommer ur att jag har grävmaskiner från 800kilo till 14 ton att tillgå, och och den lille 800 kiloskillen är ju lätt ta med sig ,det kanske bara räcker att skrapa av grässvålen 50-70cm brett?dvs en skopbredd


Kör med en 4wd minitraktor + grävaggregat som har 12" skopa, det räcker för att oftast få till ca. 50 cm breda inversfläckar.
Ekipaget väger med agg. runt 1,5 ton, Power Shift gör att det går smidigt att förflytta drygt 2 m mellan varje stopp sedan fläckarna gjorts i en halvcirkel.

Du skall inte bara skrapa av grässvålen, tuvan skall vändas upp/ner och smetas fast i underlaget med skopbaksidan.

Användarvisningsbild

Re: växer det ur kottar ?

hesche  
#475431
axwell skrev:
hesche skrev:Har ni nån åsikt om optimal välta eller hög vid högläggning? Det känns ju som det borde räcka med ganska liten hög egentligen? Frågan kommer ur att jag har grävmaskiner från 800kilo till 14 ton att tillgå, och och den lille 800 kiloskillen är ju lätt ta med sig ,det kanske bara räcker att skrapa av grässvålen 50-70cm brett?dvs en skopbredd


Kör med en 4wd minitraktor + grävaggregat som har 12" skopa, det räcker för att oftast få till ca. 50 cm breda inversfläckar.
Ekipaget väger med agg. runt 1,5 ton, Power Shift gör att det går smidigt att förflytta drygt 2 m mellan varje stopp sedan fläckarna gjorts i en halvcirkel.

Du skall inte bara skrapa av grässvålen, tuvan skall vändas upp/ner och smetas fast i underlaget med skopbaksidan.


du har inga bilder på hur dina "fläckar " ser ut?

jag tycker att det borde bli minst lika bra att ta bort svålen och plantera direkt där kontra att köra med en sån där grej på röjsågen?

   TS
Avatar Fallback

Re: växer det ur kottar ?

axwell  
#475458
hesche skrev:du har inga bilder på hur dina "fläckar " ser ut?

jag tycker att det borde bli minst lika bra att ta bort svålen och plantera direkt där kontra att köra med en sån där grej på röjsågen?


Ja det måste bli bättre än med fräsen på röjsågen.

Googla på inversmetoden, resultatet blir ännu bättre, speciellt där gräs eller örter annars riskerar att kväva plantorna.
Det gäller att trycka fast den upp/nedvända torvan i gropen så att det blir den markkontakt som krävs för fukthållningen.

Några aktuella bilder på fläckarna har jag tyvärr inte, har aldrig blivit av att fota.

Avatar Fallback

Re: växer det ur kottar ?

jannee  
#475465 Skrapa av torvan helst storlek 70 ggr 70 cm, men 50 ggr 50 kan också duga, därefter sätter du en planta i MINERALJORDEN mitt i fläcken - bättre kan det inte bli.
Finns tusentals mil av bevis på just sådant, trot om du vill eller int, men du kan ju annars beskåda alla vägkanter som mestadels består av just mineraljord, grus eller sand och där växer minsann granplantor hej vilt :mrgreen:
Det där med att vända på tovan och platta till för att därefter plantera är säkert bra, plantan vill stå högt och där är det också varmt vilket innebär att den startar växa tidigt, risken för att drunkna är minimal, bara att välja :grin: .

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).