Motorsåg och handhållet

sågen går dåligt

32 inlägg 23358 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

sågen går dåligt

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47520 husqvarna 345.
fungerar bra att kapa i början när sågen är kall. sedan när den kommit t " normal " temp så börjar det gå dåligt. blir något i stil med tom tank( full gas men ändå så dör den, eller nästan) så att den årkar inte dra kedjan. tar loss sågen ur virket och gasar ett par gånger sen funkar det ett halvt träd innan samma sak händer igen.
små träd ca 10-15 kan gå bra men grövre blir bara task
har kedjan ganska aggresiv eftersom jag bara fäller och den ska leverera mycket spån , så därför hugger den fast direkt när man inte har bra med gas.
har nytt tändstift, rent luftfilter, fullt med bränsle, hög och låg tändning ca 1 varv ut, och gissar att jag har ett öppet filter i tanken eftersom sågen inte var använd till vedkapning mer än 2 vårar , filtret i tanken är det enda som bör kunna vara ett problem, tycker dock att det verkar osannolikt. :???:



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: sågen går dåligt

rormok  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47528 Hej MIn 242 var likadan det var filtret till tankluftningen som var igensatt,bytte detta sen funkar det perfekt.
prova att lossa tanklocket när problemet dyker up om det hjälper är det luftningen
mvh
Rormok

Användarvisningsbild

Re: sågen går dåligt

Pecka  
#47537 låter som att den skulle kunna vara otät, troligen är det lagerhållarna som sitter på veven.

Avatar Fallback

Re: sågen går dåligt

HN  
#47543 Hej jag har liknande problem,jonsered 2152, det börja med att tankluftningen var tät och det visade sig att man glömt att göra hålet i tanken. Efter det gick han bra i en halv dag sedan blev det värre och värre så nu har jag även bytt membran/packningar i förgasaren,bytt bränslefilter från en annan såg kontrolerat bränsleslangen.Det kvittar om L skruven är ute ett varv eller tre varv ingen skillnad.Sågen är förövrigt lättstartad och har bra tomgång. Så det där att det läcker i vevhuset låter intresant,är det packboxar där eller?

Användarvisningsbild

Re: sågen går dåligt

Pecka  
#47548 På 2152 är det packboxar och det brukar inte vara någon större operation att byta dom. Enklast är väl att provtrycka sågen men om du inte har möjlighet till det så kostar dom ca 100kr styck, så det kostar ju inte mycket att testa.

Användarvisningsbild

Re: sågen går dåligt

totte  
#47565 Sliten eller fastbeckad kolvring är en annan möjlighet, min Jonsered hade exakt de här symptomen och det var kolvringen som var slut.

Användarvisningsbild

Re: sågen går dåligt

swe#kipp  
#47568 Prova att vända sågen på sidan när den rusar både höger och vänster sida, soppan brukar kunna täta vevhus packningarna så pass att sågen går ner i varv och man kan konstatera om och vilken sida som är otät ,,

Användarvisningsbild

Re: sågen går dåligt

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47572
getost91 skrev:husqvarna 345.
fungerar bra att kapa i början när sågen är kall. sedan när den kommit t " normal " temp så börjar det gå dåligt. blir något i stil med tom tank( full gas men ändå så dör den, eller nästan) så att den årkar inte dra kedjan. tar loss sågen ur virket och gasar ett par gånger sen funkar det ett halvt träd innan samma sak händer igen.
små träd ca 10-15 kan gå bra men grövre blir bara task
har kedjan ganska aggresiv eftersom jag bara fäller och den ska leverera mycket spån , så därför hugger den fast direkt när man inte har bra med gas.
har nytt tändstift, rent luftfilter, fullt med bränsle, hög och låg tändning ca 1 varv ut, och gissar att jag har ett öppet filter i tanken eftersom sågen inte var använd till vedkapning mer än 2 vårar , filtret i tanken är det enda som bör kunna vara ett problem, tycker dock att det verkar osannolikt. :???:


Låter som den gått lite...
Har du lite tumme med ÅTF hjälper han nog dig.

Låter som bränsle relaterat. Se om du kan ge den lite till o kolla om det har effect.
Har du inte alkylat bränsle kanske en titt i förgasaren är på sin plats...
Antar att du menar att nålarna är båda 1 varv ut, du kan nog ta ut dem mer...

Användarvisningsbild

Re: sågen går dåligt

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47574 Läste om detta igen o tror nog du får kolla lite mer ingående om det inte har någon alls effekt o ta ut nålarna lite...

Avatar Fallback

Re: sågen går dåligt

HN  
#47636 [quote="HN"]Hej jag har liknande problem,jonsered 2152, det börja med att tankluftningen var tät och det visade sig att man glömt att göra hålet i tanken. Efter det gick han bra i en halv dag sedan blev det värre och värre så nu har jag även bytt membran/packningar i förgasaren,bytt bränslefilter från en annan såg kontrolerat bränsleslangen.Det kvittar om L skruven är ute ett varv eller tre varv ingen skillnad.Sågen är förövrigt lättstartad och har bra tomgång. Så det där att det läcker i vevhuset låter intresant,är det packboxar där eller?[/quote]


Nu har jag varit och skruvat igen, jag tog förgasaren från min reserv såg jonsered 2145 den såg inte lika ut men den passa ändå. Då gick den bra igen, även efter att sågat lite träd i vedhögen med ficklampa som hjälp Äntligen :grin: . Sedan tog jag isär den felande förgsararen (IGEN) men nu mera grundligt dvs ur med munstyckena åxå ock blåste/spraya typ 5-56/blåste igen. Sedan monterade jag den förgasaren på reserven 2145an justera munstyckena sedan i vedhögen och allt verkar vara ok igen.
Nu åter till getost91 problem igen, Låter som tankluftningen , kolla även på din såg så att det verkligen är hål in i tanken innanför filtret till tankluftningen prova att blås i tanklocket med munnen. Töm tanken noga på bensin först.
Senast redigerad av HN tor 15 jan 2009, 21:35, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: sågen går dåligt

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47739 men slitdelar i förgasaren skall väl inte behöva bytas efter så kort tid? den var körd kanske 3-5 timmar. luftningen till tanken skall jag kontrollera.

   TS
Användarvisningsbild

Re: sågen går dåligt

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47753 Det är inte bara att de kan slitas, annat kan hända med genom ålder o annat.

Membran kan ,Sträcka sig, länga sig, spricka torka ihop för att nämna nåt som inte har med drift tim att göra...

Testa om den reagerar på justering.

Känner du dig osäker så gå till ÅTF o be den kolla, det brukar inte vara stora saker.

Avatar Fallback

Re: sågen går dåligt

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47932 problemet är nog löst :smile: bytte tillbaka till gamla tändstiftet och så skulle fader titta och ställa in och mumla lite och sedan var problemet borta :o fällde halva dagen utan problem. bra det.

   TS
Användarvisningsbild

Re: sågen går dåligt

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47933 Ser man på... Det gick o justera...

:lol:

Användarvisningsbild

Re: sågen går dåligt

Johanson  
#136105 Hej, har en jonsered 2045 turbo och det går inte att ställa tomgången, har skruvat in den max och sedan skruvat ut ett varv åt gången men inget händer...Vad kan va fel ??

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).