Motorsåg och handhållet

Jonsered försvinner som proffssågar?

42 inlägg 23421 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Jonsered

karlssonxpg  
#474914 Håller med er helt i det ni säger! Har en 2152wh från 2004 och den går som en klocka ännu, när jag pratade med handlarn så kunde han bara få tag i 2253 utan värme i handtagen, på grund av att Jonsered ska försvinna... Kanske skulle åka till någon annan som säljer Jonsered och kolla läget..

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Jonsered

Mats_Orberga  
#474933 Men alltså... ... Jonsered 2253 och Husqvarna 550 är samma såg. Den ena är varken bättre eller sämre än den andra. Det går att plocka delar mellan dem hur som helst. De enda delar som måste följas åt är startapparat och toppkåpa men de passar tillsammans på vilken som. Så det finns ju ingen vettig anledning att skynda sig att köpa om man inte är helt beroende av vinkeln på bågen.

Jag själv köpte nyligen en 2253 med värme för att jag fick ett skapligt pris p.g.a märket. Jag har båda sorter och tänker inte ens på skillnaden i vinkel.

Avatar Fallback

Re: Jonsered

karlssonxpg  
#474942 Är väl medveten om att det är samma såg, men jag är fäst vid 90 graders bågen därför jag föredrar Jonsered.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jonsered

Aayden  
#474984
karlssonxpg skrev:Håller med er helt i det ni säger! Har en 2152wh från 2004 och den går som en klocka ännu, när jag pratade med handlarn så kunde han bara få tag i 2253 utan värme i handtagen, på grund av att Jonsered ska försvinna... Kanske skulle åka till någon annan som säljer Jonsered och kolla läget..


Den handlaren jag pratade med idag stod som en fågelholk när jag frågade om han hört att Jonsered skulle försvinna.
Han hade inte hört något om det, det enda var att 2188 hängde löst i Sverig.
Men han hade i förra veckan fått hem en leverans av både 2253 wh och 2260 wh

Användarvisningsbild

Re: Jonsered

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#474993 Min lokala Jonsereds-handlare bekräftar ryktet och håller därför på att fasa ut sina Jonseredsgrejor till förmån för Husqvarna.
/Niklas
Senast redigerad av Niking mån 02 okt 2017, 19:49, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Jonsered

karlssonxpg  
#475031 Okej många bud när det gäller detta, jag pratade med en annan försäljare idag och han sa också att Jonsered kommer försvinna med tiden, men han trodde inte det skulle ske nu. Man vet inte vilket man ska tro...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jonsered

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#475032 Det är nog så att Jonsered håller på att avveckla sig självt som proffsmärke. De var ju t.ex. varken med på Gallringsdagarna eller Elmia Wood.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Jonsered

alias  
#475069
jannee skrev:Största och Jonsereds ENDA nackdel är just färgen?
Jag har slarvat bort sågen inte bara en kväll utan flera när det börjat skymma på och efter jag brosslat ihop massaved och kubb har jag inte varit f*n till att hitta sågen - just p.g.a. färgen :oops:


Jonseredsrött är ändå att föredra framför arméns grönmålade Husqvarnasågar. Hur man kan göra något så jävla dumt är för mig en gåta (testa att ställa ifrån dig en grönmålad såg i granriset i skymningen och försök återfinna den efter någon minut). Jag köper att packlårarna de förvaras i är målade i militärgrönt, men att kamouflagemåla själva motorsågen känns föga genomtänkt - man blir ju rätt lätt avslöjad av motorljudet innan varken man själv eller sågen är inom synhåll.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Jonsered

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#475097 Elux ville bli av med både Partner och Jonsered sedan länge.
Det handlar om försäljning och sista raden i kvartalsrapport mer än nånting.

Att ta bort proffs segmentet o mjölka ur det sista ur märket så länge det går är nåt som är rätt vanligt..
De kommer vandra den vägen allihop vad det lider är jag rädd. Det är mer pengar i varuhus maskiner än proffs sågar.
Kostnad i utveckling, service och annat är skyhög på proffs såg.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered

Mats_Orberga  
#475273 Har inte Husqvarna varit helt fristående från Electrolux i alla fall de senaste tio åren?

Avatar Fallback

Re: Jonsered

jannee  
#475282 Nedan urklippt ur Wikipedia

1959 lanserade Husqvarna sin första motorsåg och några år senare sin första röjsåg. Motorsågarna från Husqvarna blev snabbt populära eftersom de var lättare och smidigare än många andra fabrikat på marknaden. Av Husqvarnas tidiga motorsågar kan nämnas Husqvarna 65, som kom 1965 och var en av de första sågar som även lämpade sig för kvistning och inte som tidigare enbart fällning och kapning. Under 1970- och 1980-talet dominerade Husqvarnas motorsågar inom det svenska skogsbruket, framför allt inom Domänverket och skogsbolagen.

Exempel på modeller från 1980-talet som fick stor spridning var Husqvarna 444 och efterföljarna Husqvarna 234 och 238. När Husqvarna på 1980-talet köptes upp av Electrolux kom Husqvarnas motorsågar att ingå i Electrolux Motor AB tillsammans med motorsågstillverkarna Partner och Jonsered. Husqvarna tog efterhand huvudansvar för produktutveckling och tillverkning i fabriken i Huskvarna. Man har bland annat varit tidiga med att införa katalytisk avgasrening och utvecklade säkerhetsdetaljer på sina sågar. Den populäraste modellen i dag är Husqvarna 550xpg. Husqvarnas motorsågar säljs över hela världen och speciella modeller tillverkas för till exempel de amerikanska och asiatiska marknaderna.
Står ingenstans att E-lux motor sålts eller blivit friköpt :?:

Användarvisningsbild

Re: Jonsered

Göt  
#475283 HVA köpte ju McCulloc för något år sedan...undrar om det var ett proffsmärke i USA då?

Användarvisningsbild

Re: Jonsered

totte  
#475296 Husqvarna är ett eget bolag.

Husqvarna AB ägdes av Electrolux mellan 1978 och 2006. Den 13 juni 2006 knoppades Husqvarna av och blev åter eget bolag, noterat på Stockholmsbörsen.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Husqvarna

Så det är ett eget bolag, men hur sedan ägandestrukturen bakom bolaget ser ut är ju en annan fråga. Jonsered är i vilket fall ett varumärke inom Husqvarna Group, så länge det nu varar.

McCulloch köptes inte för något år sen:
In 1999 McCulloch sold its European division to Husqvarna AB. Nine years later, Husqvarna also acquired the rights to the McCulloch brand on the North American market. Since then, McCulloch is a brand within the Husqvarna Group.
http://www.mcculloch.com/int/discover-m ... h/history/

Däremot så avvecklades varumärket Partner helt för något år sen och i stället kom de konsumentprodukterna att märkas McCulloch även här. De produkterna hette även tidigare McCulloch i USA parallellt med Partner-namnet här. McCulloch har knappast kunnat kallas för proffsmärke från 90 talet och framåt.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#475322 Husqvarna ägs av Investor/Electrolux. Det är fler ägare, men Investor/Elux har aktiemajoritet.
Bolags strukturen ändrades, inte ägandet. Husqvarna har ägts av investor sedan 78'.
Husqvarna som det var med det tänk och inriktning de haft innan 1978 är borta sedan länge.
http://www.husqvarnagroup.com/sv/ir/aktien/agarstruktur
Senast redigerad av Mange ons 04 okt 2017, 21:34, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#475323 Electrolux hade distrubutions rättigheterna sedan 50'talet på McCulloch i Scandinavien och Europa. Fabrik i Belgin byggdes och även Italien av och mestadels för Elux.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).