Traktorer och processorer

Dubbelkommando

15 inlägg 7535 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Dubbelkommando

Masseyferguson5455  
#474979 Hörde med Lantmännen här om dagen ifall det gick att eftermontera twintrac på min Valtra n103. Svaret blev dess värre att detta inte va möjligt och har nu börjat fundera ikring och bygga något eget med ex styrning på joystick osv. Någon som har förslag på hur detta skulle kunna utföras samt vad som behövs. :grin:



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Dubbelkommando

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#475002 Fram o back/ broms funktionen borde vara enkel, styrningen borde du kanske kolla upp hur Anders skördare gjorde, han tog bort bakre obitrolen och hade en ventil ist.
Fotbroms är kopplat på samma som vajern från handbroms(iaf på 6x50)

Avatar Fallback

Re: Dubbelkommando

rikard_e  
#475030 Konstigt, kompisen frågade om twintrack till sin n141 hos lantmännen, detta skulle då vara möjligt men för en kostnad av 50 000 exkl så var det inte intressant.

Användarvisningsbild

Re: Dubbelkommando

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#475040 Är traktorn kopplingsfri så går det med radiostyrning som vi diskuterat tidigare här på forumet

Avatar Fallback

Re: Dubbelkommando

Bröderna byman  
#475049 Jag har börjat snöa in på lösningen som Kronos använder. Systemet heter xcrane och man styr kranen och nyare traktorer med systemet. Har dock inte bestämt mig ännu då jag troligtvis kommer att behöva byta ventilerna till kranen också...

Någon som provat detta system?

http://www.technion.fi/xcrane.html


Användarvisningsbild

Re: Dubbelkommando

Masseyferguson5455  
#475074 Väldigt oklart ifrån Lantmännen men som tidigare nämde lär de kosta en del att eftermontera twintrac. Xcrane är inget alternativ då jag kör moheda

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dubbelkommando

Seb macahan  
#475077 Lantmännen i Karlskrona påstår att de kan bygga twintrac till alla Valtra. Något de lokalt har utvecklat. Om det stämmer vet jag inte, men det tekniska är relativt enkelt. I alla fall om man har kopplingsfri fram back.

Avatar Fallback

Re: Dubbelkommando

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#475082 Erbjuder inte Ölmstad olika grader av twin trac ombyggnader? Eller de gäller NH o MF?

Användarvisningsbild

Re: Dubbelkommando

Seb macahan  
#475083 Det gör dom absolut. Men frågan är ju om vi fortfarande kör bemannade fordon när väl det blir klart däruppe.......

Avatar Fallback

Re: Dubbelkommando

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#475093 Låter som en MF har fastnat på den adressen

Avatar Fallback

Re: Dubbelkommando

källefall8  
#475102 Ja hur går det Seb? Ju mer jag funderat på koncept för traktorprocessor desto mer intressant blir detta med kranspetsmonterat aggregat och ramfäste på traktorn. Detta ramfäste som ölmstad bygger hur är det konstruerat jmf med Jake? Såg 3p monterat som Weimer hade på GD men det verkade svajigt utan stödbenen nere å otäcka bryt i traktorn. Detta inlägg kanske hör till en annan tråd...

Avatar Fallback

Re: Dubbelkommando

Bröderna byman  
#475108
Masseyferguson5455 skrev:Väldigt oklart ifrån Lantmännen men som tidigare nämde lär de kosta en del att eftermontera twintrac. Xcrane är inget alternativ då jag kör moheda


Som jag har tolkat säljaren spelar det ingen roll vilken vagn/kran som används så länge ventilerna styrs av 12V eller 24V.

Inkopplingen till traktorn sker genom CAN

Användarvisningsbild

Re: Dubbelkommando

Seb macahan  
#475192
källefall8 skrev:Ja hur går det Seb? Ju mer jag funderat på koncept för traktorprocessor desto mer intressant blir detta med kranspetsmonterat aggregat och ramfäste på traktorn. Detta ramfäste som ölmstad bygger hur är det konstruerat jmf med Jake? Såg 3p monterat som Weimer hade på GD men det verkade svajigt utan stödbenen nere å otäcka bryt i traktorn. Detta inlägg kanske hör till en annan tråd...


Jo min traktor står bra i Ölmstad, jag börjar misstänka att den blir så fin så de inte vill släppa den ifrån sig. Men något som gladde mig på gallringsdagarna var att se hur stabil Valtra A93-an var. Det var ingen vätska i bakhjulen och Mowi kranen och Nisula aggregatet känns spontant som tyngre och klumpigare än min kran och aggregat.
Nu är en MF5713 något annat än en A93 men det borde vara till det bättre.
Traktorn ska ner till Blekinge om 1,5-2veckor sägs det, men det tror jag på när jag ser den. Sen blir den nog borta ytterligare några dagar (veckor) för montering av kran, pump och vinsch. Jag vet inte om jag ska skriva vad jag tycker om det hela, jag var beredd och varnad för att jag inte skulle hoppas på för mycket med Elmia. Jag själv har ju haft kontakt med Ölmstad innan så jag förberedde mig på Juni-Juli, men hade även någon typ av insikt med semestrar och dylikt att nog även kunde bli Augusti. September kändes surt. Om nu?! Ja vad ska man säga.......Min överlevnad handlar ju inte om denna traktor men en hel del jobb har gått mig ur händerna som var bokade nu till September-Oktober. Känns lite tråkigt då jag hade ett bra upplägg med en stor entreprenör som nu har fått hitta hjälp på annat håll. Men när den kommer lär ni få veta, jag lovar. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Dubbelkommando

Seb macahan  
#475194 Glömde svara på din fråga. Fästet Ölmstad bygger är likvärdigt med Jake 800 fästet.

Avatar Fallback

Re: Dubbelkommando

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#475200 Tråkigt när maskinen bara blir stående hos påbyggarna...
När farsan köpte vår första kran, en Limagrip hos Sundahls i växjö på sent 70tal blev Majoren stående hos en smedja nere i Blekinge som skulle göra påbyggnationen med takbryggan mm i stort sett ett halvår.
Efter många om och men fick vi en lånetraktor att ha i skogen ett antal månader tills de blev klart :wink:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).