Gallring

Gallringsdagarna 2017

600 inlägg 182937 visningar 48 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Gallringsdagarna 2017

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#474836
getost91 skrev:Lantmännen lånade ut ett ekipage för plockningav lite virke. Bästa upplevelsen på grymt länge :ymparty: :-bd
1506854326_dsc_0453.jpg


Vad är det för ekipage?

Malwa
Avatar Fallback

Re: Gallringsdagarna 2017

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#474848 ...
Senast redigerad av getost91 tis 07 feb 2023, 21:12, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Gallringsdagarna 2017

Fredrik Reuter  
#474850 Hej,
N154 Direct med största pumpen om jag inte minns fel. Jag testkörde denna förra vintern, imponerande med olja för att vara traktor!

Användarvisningsbild

Re: Gallringsdagarna 2017

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#474889 Tack så mycket för dessa gallringsdagar! Kul att träffa nya bekantskaper och alla glada miner och hejarop! Jag gillar skarp upplägget och ett så stort fokus på bara en sak! Även om jag roffade åt mig några plantor som kommer få en redig sydförflyttning! :shock: Och ett stort tack till Fredrik o Torbjörn. Ni kämpar verkligen! Tack Jan O och Getost för allt samarbete innan öppning!
Och slutligen ett stort tack för alla snälla själar på campingen med mat o badtunna. Kul med alla givmilda skogstokar som med glatt humör och gästfrihet gav en trevlig helg och bra sov plats i en husvagn. \M/ \M/

Användarvisningsbild

Re: Gallringsdagarna 2017

sundelius  
#474897
JensSkoog skrev:Fantastiskt att man igen har fått uppleva gallringsdagar och alla dom trevliga gamla och
unga som delar mitt intress för skog och saker som brummar. :-bd

Blev 52 mil bak rattet i eftermiddag/kväll, men det var gallringsdagarna värd. Bra med en sundelius i bilen - han har ju sort bälte i GPS, och vägen från Dalsland till Strömstad kan jag nu utan några felkörningar.
Men på väg ut ur Dalsland blev det nästan närkontakt med en älg, så nära att speglen på bilen vikte in sig :-o

Hua, tur att det gick bra #:-s
Vi har ju fler resor framför oss

Avatar Fallback

Re: Gallringsdagarna 2017

JanO  
#474905 Tack till dig med, Tåndemåla! Det var några riktigt trevliga dagar!

Avatar Fallback

Re: Gallringsdagarna 2017

Tosca  
#474915 Ja, ni som dragit det största lasset ska ha störst tack, Torbjörn, Admin, Tåndemåla, JanO och getost91, rätta mig gärna om jag glömt någon!
Sen vill jag rikta ett tack till alla som bidrar till att forumet finns, utan alla medlemmar skulle det här arrangemanget inte skapats ens.
Tack för trevlig samvaro alla som tog sig tid att hjälpa till i entrén och annat så att allt flöt så friktionsfritt överallt.

Användarvisningsbild

Re: Gallringsdagarna 2017

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#474932 Pratade med några andra skogsägare idag och flera hade samma upplevelse som jag. Det gav en hel del kunskap och en del aha-upplevelser.
För egen del så var jämförelsecellerna väldigt bra när jag gick runt och jämförde spåren i skogen, uttaget och maskintyp. Jag gick ut med, insåg jag senare förutfattade meningar om hur olika maskiner och gallringsmodeller ser ut rent fysiskt i skogen.
Jag och hustrun har en hel del med oss hem både kring val av gallringsmodell som val av köpare, även om vi är medlemmar i Mellanskog . Fanns till och med de som erbjöd att skörda på ett optimerat sätt för den som vill skota själv, med Atv och vagn.
Antar jämförelsecellernas skyltar kommer upp här, men jag har fotat de viktigaste för eget bruk. Dessutom filmade jag spåren i skogen, så nu ska vi tänka till ordentligt inför våra kommande 10 Ha gallrjng 2018-19.
Men största överasskningen var nog ändå cellen där en Gremo 8D ( ja nu får ni gärna korrigera mig, skrev aldrig ner vad den hette och fotot på skylten kom för lågt). Det var väldigt lite spår i skogen och vägen var smal och fin. Inte märkbart stor skillnad från en Malwa, som också hade en cell jag kollade lite extra på. Men tydlig skillnad i produktivitet . Ja, som de brukar säga i en engelsk husköpardokumentar jag tittar på ibland - "food for thoughts"

Användarvisningsbild

Re: Gallringsdagarna 2017

Mannfolk  
#474936 De var ett enåstende arrangemang! Stort Tack till Torbjörn och Fredrik och alla andra inblandade!


Sen min egen uppfattning.
Att de stora uppköparna står med sina monster skördare i så pass klen skog fick mig att tänka? Varför ens stå och skämma ut sig? Rottne H8an och Malwas maskiner och alla andra mindre maskiner var verkligen i sitt rätta element.

Såg en stor ecolog typ 560 som försökt ta sig till fram med nöd och näppe och dessutom lyckats stamskada stammar med bandet. tror knappast en mindre skotare skulle gå efter den i verkliga produktionen utanför gallringsdagarna...

Användarvisningsbild

Re: Gallringsdagarna 2017

Göt  
#474976 Gallringsdagarna var en enastående upplevelse som gav mersmak. Tack för det enorma arbete som lagts ner. Det var härligt att träffa andra skogsforumister. Hoppas att det blir flera gånger 🤗 \:d/

Avatar Fallback

Re: Gallringsdagarna 2017

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#475038 Jaaa, vi som inte var där. Kommer det någon info/bilder till resultatet av cellerna?

Nästa år kasnke man skulle stälal sig och gallra själv, så fick ni jämföra... :-BD

Avatar Fallback

Re: Gallringsdagarna 2017

Tosca  
#475043 Det kommer nog snart, Fredrik är lite indisponibel just nu bara.

Användarvisningsbild

Re: Gallringsdagarna 2017

Torbjörn Johnsen  
#475046 Goafton, vi försöker sammanställa årets gallringsdagar inom kort. Nu är allt utflyttat och avstädat. Fredrik har tyvärr fått nackspärr och har hållt sig borta från tangentbordet idag och jag har ägnat mig åt praktiskt avslutningsjobb som tex att lämna tillbaka hyrda elverk och sammanställa hur mycket virke som avverkats och vart det ligger. Men hav förtröstan: snart är vi igång igen:-)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallringsdagarna 2017

Seb macahan  
#475064 Måste även jag få tacka alla. Fantastiskt väl arrangerat! Och en stor eloge till alla lokalt förankrade medlemmar som ställt upp med mycket tid och insats. Känns lite fjuttigt att vi andra ska o sitta 1.5timme i entre´ när ni har jobbat dagar och veckor av er tid. Hoppas att besökare och medverkande förstår vilken insats ni gör och har gjort.
Och som vanligt roligt att träffa alla som man sitter o "tjötar" med om kvällarna. Det är nog få sällskap där alla är så välkommna och gästfriheten är fullständigt total, gällande allt från mat, dryck och till och med var man ska sova :wink: .....Berörda förstår nog precis vad jag menar :mrgreen:
Att försöka återge vad man upplever på GD är svårt. Det blir någon halvt "grabb romantisk" novell med inslag av allt från buskiskomik, kryddade skrönor och beaktansvärd livserfarenhet men alltid med kärlek till skogen, maskiner och naturen. Jag hoppas det inte dröjer länge förrän vi träffas snart igen?! Att få en stor björnkram eller ett handslag av personer du träffat 1 eller 2 ggr i livet och det känns som man träffar vänner man känt i 30år, det har då inte jag upplevt i många andra sammanhang. ^:)^ SFO och dess medlemmar

Användarvisningsbild

Re: Gallringsdagarna 2017

Fredrik Reuter  
#475089
Tosca skrev:Det kommer nog snart, Fredrik är lite indisponibel just nu bara.


Hej,
Turligt nog gjorde jag iordning faktafoldern i en mindre PDF innan dagarna.

Länk finns för inloggade nedan.


Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).