Skotare

Lokomo skotare

10 inlägg 9535 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Lokomo skotare

vargen  
#66394 Har just köpt en lokomo 909 som jag skall köra lite ved och vindfällen med hema. Hasde även en 462 på lut men eftersom det var boogi på lokomon så blev det den.
Men det skulle vara intresant att veta lite mer om maskinerna, om det finns någon som var med då det begav sig, samt om det finns någon som har resrvdelar till den. Vad jag fattar för så är det ferguson grävare i botten??



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Lokomo skotare

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66414 Årsmodell :?:
Dom första kom väl nångång slutet 70-tal,var nog mycket Ferguson i framvagnen,framaxeln var väl lite klen,men med åren moderniserades den till en av dom få skotare som klarade att bära 10 tons last trots egenvikt bara några hundra kilo över 10 ton.
Delar i Finland så kolla med http://www.koneosapalvelu.com/main/ ,största maskinskroten här i landet :ugeek:

Användarvisningsbild

Re: Lokomo skotare

Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66520 Traktordelen bygger på traktorgrävaren MF 50.

Vad jag förstått blev den senare moderniserad till 909T som byggde helt på komponenter, och därefter hette den 910.

Avatar Fallback

Re: Lokomo skotare

vargen  
#66979 Vete fn vart min andra fråga tog vägen men kanske någon snappar upp den någonstans?
Nåja, min andra fråga var ställd till någon som kanske var med och körde denna superskotare?
För med tanke på konstruktionen så kan man ju tänka sig att det förekom en del ord i hytten eller i verkstan etc. För kärrdriften ligger ständigt an. Finns ej någon urkoppling, samt att diffen ligger ständigt an. Finns heller ingen urkoppling.
Allt är stelt, från början om jag säger, pinjongen är fast monterd mot kronhjuletfrån fabriken!
Vilken underbar konstruktion! :lol:
Sncka om påfrestning, då du lastatde tungt och kärran fick dra!
Måste finnas många ombygnads minnen från dessa har jag fått för mig?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lokomo skotare

Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66989 Det finns alltså ingen differential bak utan en vinkelväxel med två utgångar?

Angående reservdelar, så passar många delar från vanliga MF traktorer.

Användarvisningsbild

Re: Lokomo skotare

MR fluff  
#473685 Hej är det någon som har nåt tips på var man kan få tag på en slutväxel till en skotare lokomo 909
det står 1864 871M1 lemax 45/2 det är en gjuten detalj som det sitter 3 drev i dreven går ju att tillverka så det är inga problem men den delen de ska sitta i är problemet

hoppas det är rätt tråd det här

Avatar Fallback

Re: Lokomo skotare

FMJ  
#474918
MR fluff skrev:Hej är det någon som har nåt tips på var man kan få tag på en slutväxel till en skotare lokomo 909
det står 1864 871M1 lemax 45/2 det är en gjuten detalj som det sitter 3 drev i dreven går ju att tillverka så det är inga problem men den delen de ska sitta i är problemet

hoppas det är rätt tråd det här


Kontakta det här företaget http://www.koneosapalvelu.com/SV/ , det vet bäst från äldre MF-baserade 909 delar.

Användarvisningsbild

Re: Lokomo skotare

MR fluff  
#474920 tack för tipset ska kolla om de kan hjälpa mig

Avatar Fallback

Re: Lokomo skotare

Hastabacken  
#484191
MR fluff skrev:Hej är det någon som har nåt tips på var man kan få tag på en slutväxel till en skotare lokomo 909
det står 1864 871M1 lemax 45/2 det är en gjuten detalj som det sitter 3 drev i dreven går ju att tillverka så det är inga problem men den delen de ska sitta i är problemet

hoppas det är rätt tråd det här



God afton.
Fick du tag i slutväxeln på sidan som du blev tipsad om?
Har nämligen ett liknande bekymmer. Kåpan eller vad man ska kalla det har spruckigt, den som slutväxeln sitter i. Och det verkar vara helt omöjligt att få fatt i en ny..

Mvh Johan

Användarvisningsbild

Re: Lokomo skotare

källshult  
#484205
vargen skrev:Vete fn vart min andra fråga tog vägen men kanske någon snappar upp den någonstans?
Nåja, min andra fråga var ställd till någon som kanske var med och körde denna superskotare?
För med tanke på konstruktionen så kan man ju tänka sig att det förekom en del ord i hytten eller i verkstan etc. För kärrdriften ligger ständigt an. Finns ej någon urkoppling, samt att diffen ligger ständigt an. Finns heller ingen urkoppling.
Allt är stelt, från början om jag säger, pinjongen är fast monterd mot kronhjuletfrån fabriken!
Vilken underbar konstruktion! :lol:
Sncka om påfrestning, då du lastatde tungt och kärran fick dra!
Måste finnas många ombygnads minnen från dessa har jag fått för mig?

Kommer i håg att min far och bror hade en sån början av 90 talet . Dom hade en hel del problem med den dels det med diffen har svårt att svänga med den med fulla lass . Momentomvadlaren havererade . Hydraul oljan blev varm under vår och sommaren hydraultanken sitter ovanför motorn. Sen gick knutkorset sönder i midjan dom hade den i två eller tre år sen sålde dom den och min far gick över till traktor och driven vagn

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).