Bioenergi

Ny aktör i Borås

15 inlägg 8945 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ny aktör i Borås

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#474199 Vid Sobacken söder om Borås skall det byggas ett kraftvärmeverk som skall eldas med lokalt biobränsle. Fick en liten lapp i lådan om att de köper in grot och ved. Vedpriset angavs til 220:-/fub och runt 20 meter travat (10 fub då?) är minsta leverans. Det är Borås Energi och MIljö.

Södra betalar 200 + 10 + 10 för certifierat.


Senast redigerad av Mangan tis 26 sep 2017, 19:15, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny aktör i Borås

superking  
#474228
Mangan skrev:Vid Sobacken söder om Borås skall det byggas ett kraftvärmeverk som skall eldas med lokalt biobränsle. Fick en ltie lkapp i lådan om att de köper in grot och ved. Vedpriset angavs til 220:-/fub och runt 20 meter travat (10 fub då?) är minsta leverans. Det är Borås Energi och MIljö.

Södra betalar 200 + 10 + 10 för certifierat.

Är det pris vid bilväg på veden?
Har du något pris på groten?

/S

Avatar Fallback

Re: Ny aktör i Borås

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#474232 Ja och Nej. :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny aktör i Borås

rikard_e  
#474245 Mycket intressant :-bd

Avatar Fallback

Re: Ny aktör i Borås

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#474340 Min gallring i somras av Sydved, där såg jag idag att de hade sålt till Alingsås Energi för 180:-, inga cert-premier. Så några fler kronor kanske de blir. :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny aktör i Borås

uffejohan  
#474355 Undrar just vad "lokalt" innebär. Vet du max transportavstånd för det priset? Häromkring Jönköping har jag fått priser på 180 kr/fub. Tacksamt med konkurrens om råvaran, äntligen.

Användarvisningsbild

Re: Ny aktör i Borås

Älgfoderodlare  
#474362 Det är väl lite detta som jag menat i tidigare inlägg, när det gäller den framtida skogsskötseln. Om nu efterfrågan ökar på ved o massa sortoment, blir det ju mindre orsak att ganske röja lika mycket i ungskogarna. För om man inte som idag tillviss del, skänker bort första gallringsvirket till en industri som tjänar ca. 74.00:- / tom massa på det de får för en mycket billig penning. Så kan man både få en vedleverans och första gallring av samma ungskog o ändå har grunden till ett fortsatt slutbestånd kvar, bör ju möjligheten till intäkter öka i en snar framtid. Och när björken har ett högre värde som ved än våra barrträdsorter, blir ju röjning av dessa att ta bort just en kommande inkomst o inte låta dem ligga o ruttna som små. Så vissa skötselmetoder kan nog behöva omvärderas lite om vi råvaruproducenter skall helt kunna möta de förhoppningsvis kommande marnadsbehoven.

Användarvisningsbild

Re: Ny aktör i Borås

Pete  
#474401 Har energiveden gått ner så mycket jag fick 210kr av sydved i våras

Användarvisningsbild

Re: Ny aktör i Borås

ananders  
#474406
Älgfoderodlare skrev:Det är väl lite detta som jag menat i tidigare inlägg, när det gäller den framtida skogsskötseln. Om nu efterfrågan ökar på ved o massa sortoment, blir det ju mindre orsak att ganske röja lika mycket i ungskogarna. För om man inte som idag tillviss del, skänker bort första gallringsvirket till en industri som tjänar ca. 74.00:- / tom massa på det de får för en mycket billig penning. Så kan man både få en vedleverans och första gallring av samma ungskog o ändå har grunden till ett fortsatt slutbestånd kvar, bör ju möjligheten till intäkter öka i en snar framtid. Och när björken har ett högre värde som ved än våra barrträdsorter, blir ju röjning av dessa att ta bort just en kommande inkomst o inte låta dem ligga o ruttna som små. Så vissa skötselmetoder kan nog behöva omvärderas lite om vi råvaruproducenter skall helt kunna möta de förhoppningsvis kommande marnadsbehoven.


Att anpassa skogsskötslen efter den för stunden rådande konjukturen anser jag inte är hållbart då den kan svänga snabbt.
Bättre att bestämma sig för en skötsel modell och köra den långsiktigt och hoppas på att man chansat rätt.

Ökad konkurrens om skogens produkter är ju alltid bra.

Användarvisningsbild

Re: Ny aktör i Borås

Älgfoderodlare  
#474409
ananders skrev:
Älgfoderodlare skrev:Det är väl lite detta som jag menat i tidigare inlägg, när det gäller den framtida skogsskötseln. Om nu efterfrågan ökar på ved o massa sortoment, blir det ju mindre orsak att ganske röja lika mycket i ungskogarna. För om man inte som idag tillviss del, skänker bort första gallringsvirket till en industri som tjänar ca. 74.00:- / tom massa på det de får för en mycket billig penning. Så kan man både få en vedleverans och första gallring av samma ungskog o ändå har grunden till ett fortsatt slutbestånd kvar, bör ju möjligheten till intäkter öka i en snar framtid. Och när björken har ett högre värde som ved än våra barrträdsorter, blir ju röjning av dessa att ta bort just en kommande inkomst o inte låta dem ligga o ruttna som små. Så vissa skötselmetoder kan nog behöva omvärderas lite om vi råvaruproducenter skall helt kunna möta de förhoppningsvis kommande marnadsbehoven.


Att anpassa skogsskötslen efter den för stunden rådande konjukturen anser jag inte är hållbart då den kan svänga snabbt.
Bättre att bestämma sig för en skötsel modell och köra den långsiktigt och hoppas på att man chansat rätt.

Ökad konkurrens om skogens produkter är ju alltid bra.


Nu vet jag ju inte om man skall kalla den framtida omställningen till biosamhälle för en konjubnktursvängning direkt. Det bör väl mer likna ett nytt paradigm i samhällshänseende. Det är ju vårt beroende av fossila bränslen som fört oss dit vi är idag. Det är väl det som vi kan behöva lämna för alltid om vi skall klara av att få vår miljö o klimatet på rätt köl igen. Eller har jag missat nåt vesäntligt i omvärldsdebatten ?

Avatar Fallback

Re: Ny aktör i Borås

jannee  
#474415 Vi kan alltid hoppas att det blir konkurrens om råvaran, tyvärr har det blivit tvärtom.
Timmer och massaved betalades som bäst på 70 talet eventuellt 80 talet, därefter har det bara gått bakåt.
Har aldrig fått så bra betalt för groten som min första leverans för ca 35 år sedan.
M.a.o. ALLT går bara bakåt och de som hoppas på en förbättring (till gamla goda tider) väntar tyvärr förgäves.
Råvarukonsumenterna köper in främmande råvara, vissa gånger dyrt för att på så sätt hålla ned priserna.
Så har sågverken här i Södra Sverige gjort när de köpte timmer från Öststaterna.
Likadant är det med den massaved som med tåg transporteras norrut - tillfälligt för att dämpa efterfrågan runt Timrås upptagningsområde (Mellanskog)

Användarvisningsbild

Re: Ny aktör i Borås

ananders  
#474434 Det är som pyramidspel den som är i botten drar ju inte direkt in storkovan, för att göra det gäller det att sitta i toppen.

Avatar Fallback

Re: Ny aktör i Borås

Henrik Petersen  
#474552 sen är det väl knappast talas om nån ny aktör, nya kraftvärmeverket ska ersätta gamla verket inne i stan. visst blir det större och det kommer gå åt mer bränsle, men någon ny aktör skulle jag inte kalle det.

Henrik

Avatar Fallback

Re: Ny aktör i Borås

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#474563 Aha, är det verket vid termosen som försvinner? Det lät på dom som om de behöver mer flis nu i alla fall.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny aktör i Borås

Hema  
#474720
Mangan skrev:Aha, är det verket vid termosen som försvinner? Det lät på dom som om de behöver mer flis nu i alla fall.

De ska väl sakta men säkert avveckla verket i stan. Kvar kommer väl bara termosen va, om de till slut flyttar ut den med.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).