Motorsåg och handhållet

Stihl ms 193 eller Husqvarna 435

20 inlägg 17672 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stihl ms 193 eller Husqvarna 435

moraggarn  
#474525 Sågen ska användas att gallra med, grovlek på träden 10-20cm, givetvis hamnar något större i högen också. Säg att sågen till 90%kommer att användas för att fixa hem veden, väl hemma sköts resten av en vedmaskin. Vid vedmaskinen kommer sågen endast att användas till att dela upp de otympligaste stockarna i mer hanterbara bitar. Vilken av dessa sågar hade ni valt? Jag har fastnat lite för Stihlen pga dess format, väldigt lätt och smidig. Tack på förhand!



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Stihl ms 193 eller Husqvarna 435

axwell  
#474528 Använder själv en Stihl MS192 till småsysslor och den är lätt och smidig.

Ändå tycker jag att du får mycket mer såg för pengarna med Husqv. 435, lite starkare, tyngre men inte tung och har en riktig 0.325 kedja istf. Sthils hobbykedja.

Prismässigt fördel för 435:n............................
https://www.entreprenadbutiken.se/husqv ... a-435.html

Användarvisningsbild

Re: Stihl ms 193 eller Husqvarna 435

Peteflamingstar  
#474537 Eller köp en bra begagnad 346:a för samma pengar som en ny 435:a! Visserligen något större och tyngre men väldigt smidig med 13"-svärd och framför allt proffskvalité och mycket roligare att såga med än hobbyvarianterna! Brukar finnas flera stycken 346:or på blocket hela tiden.

Användarvisningsbild

Re: Stihl ms 193 eller Husqvarna 435

totaya79  
#474553 Jag fick en 435 av frugan i vintras, inte en såg jag någonsin skulle ha tänkt på att köpa själv men det är en såg som jag tycker mycket bra om. Har huggt 7 kubik ved och kapat upp 12 och den har gått över förväntan. Oerhört lätt Såg!! Håll kedjan vass och använd insidan av huvudet så går det bra. Jo köp till mejseln för förgasarjustering för den kommer du behöva justera. Kan rekommendera denna. Har inte kört sthilen så inget att jämföra mot där.

Användarvisningsbild

Re: Stihl ms 193 eller Husqvarna 435

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#474555 Har inte kört 193 men däremot 192. Har även kört 435.
Föredrar nog 192 mot 435 eftersom den kändes lite vettigare i händerna.
Prestations messigt tycker jag de var rätt lika.

Så i ditt sågval hade jag nog tagit det märke du har vettig service till nära.

Avatar Fallback

Re: Stihl ms 193 eller Husqvarna 435

moraggarn  
#474566 Gällande service så säljs båda märkena hos handlaren på orten. Det är även där jag varit och kollat och känt.
Om jag ska frångå en mindre såg och gå upp lite i klass så jag får en såg för lite allt möjligt hur står sig då en Jonsered 2250 ll? Har under dagen fått nys om en sådan såg till bra pris. Sågen är endast 3-4 år gammal och välskött, priset är 3200:-. Med denna såg vet jag att jag får en större pjäs vilket kanske inte är så smidigt när man ska tralla runt och gallra, å andra sidan, som sagt, gör den ju ett helt annat jobb på de vindfällen som dyker upp samt de lite grövre stockarna. För 3-4 år sedan hade jag inte tvekat då jag ofta hade mycket grovt i vedhögen, nu kommer det att bli smidigare ved att hantera och sågen behöver inte vara stor samtidigt vill jag ju inte ligga på någon nedre gräns så att säga utan har en såg som fixar det som dyker upp.

   TS
Användarvisningsbild

Jonsered CS2250

traktorz  
#474614 CS2250 S (med verktygsfri kedjespänning) är den största konsumentmodellen av sågar från Jonsered. En stark 50-kubikare med bra vrid. Bra driv på .325" kedjan, bra balans även med 15" svärd.

Vi har mycket bra erfarenheter av föregångaren CS2150. Men om du går upp i en klass, kika gärna på CS2252/2253, Jonsereds två professionella 50-kubikare.

Personligen har jag lättare att lägga en hyfsad slant på att köpa en professionell såg...

Avatar Fallback

Re: Stihl ms 193 eller Husqvarna 435

Stenmark  
#474615 Köpte en ms193 och har inte ångrat mig, liten lätt smidig såg för gallring och kvistning så nu får Husqvarna 350:in bara ta dom som e för stora för 193:an och det är inte så många skillnad i kilo är största orsaken till att jag köpte stilen

Avatar Fallback

Re: Stihl ms 193 eller Husqvarna 435

moraggarn  
#474627 Tack så mycket för er input! Jag var in till handlaren igår morse för att kolla på såg. Innan hade jag bara tanken på en antingen en Husqvarna eller Stihl, handlaren är dock återförsäljare för Jonsered och även Stiga.
Nåväl! Prisklassen jag tänkt mig var ca 4000:-, det var då han visade mig den där smäckra, lätta ms 193-sågen vilken han sedan då jämförde med Husqvarna 435:an.
Husqvarnan skulle de ha kampanj på, 2900:- tror jag att det var.
På pappret ser ju 435:an bättre ut, ett plus även för verktygslös kedjespänning, samt att den är 1000 spänn billigare än 193:an, storlek och viktmässigt vinner 193:an lätt. Så det känns lite som vikt eller pris är de avgörande faktorerna.
Gällande Jonseredsågen så är jag väldigt sugen men det innebär en biltur på nästan 20 mil enkel resa för att köpa en begagnad såg för samma pris som 435:an. Det var fan i mig svårt att köpa såg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl ms 193 eller Husqvarna 435

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#474653 Nytt är nytt, men inte länge. Det blir fort begagnat och det är oftast då man ser vad man har.
Hur länge saker håller är helt beroende på prestanda. Ju bättre sågen är ju fler drift timmar har den och ofta är det direkt reflekterat i priset.
I sitt produktval kan man spara pengar om man vet vad man ska ha den till och har kunskap och erfarenhet nog att välja rätt och vara rädd om den.

Avatar Fallback

Re: Stihl ms 193 eller Husqvarna 435

Wester  
#474669 Verktygslös kedjespänning tror jag inte att de som provat ser som något positivt.
I alla fall jag föredrar stabilitet och det är inte lätt att få med den lösningen

Användarvisningsbild

Re: Stihl ms 193 eller Husqvarna 435

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#474693 För de som inte vet hur man gör med verktyg är det säkert en fördel.
Jag personligen gillar det bättre med verktyg.

Avatar Fallback

Re: Stihl ms 193 eller Husqvarna 435

jannee  
#474698 Är verktygslös kedjespänning något som verkligen fungerar till 100 %. Har själv ingen erfarenhet men hört ryktas om att det fungerar bara tillfälligt och att många blivit missnöjda, vad är sanningen :?:

Användarvisningsbild

Re: Stihl ms 193 eller Husqvarna 435

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#474700 De såg de är på går inte så mycket och då kan det i mitt tycke kvitta.
Jag har haft en del rep på dem i alla märken som har dem.. Tillräckligt för att inte gilla iden riktigt.

Användarvisningsbild

Re: Stihl ms 193 eller Husqvarna 435

Gunnebyarn  
#474704 Gällande verktygslös kedjespänning är det ju smidigt då man slipper hålla koll på att nyckeln hela tiden är med i fickan och inte vid dunken...
Köpte en Hqv 450 enligt detta och var nöjd, ett tag.
Men fann ut att det var svårt att få spänt kedjan tillräckligt utan att få ont i tummen av spännaren. Fick fler kedjehopp och det karakteristiska hacket under noshjulet som jag vill skylla på dåligt spänning.
Köpte förra året en ny såg utan denna finess och ångrar mig inte!
Inte så ofta man får gå extra till dunken för att få tag i nyckeln :-)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).