Jakt och Fiske

ATLs Ledare - Halvera älgstammen om nödvändigt

24 inlägg 11333 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: ATLs Ledare - Halvera älgstammen om nödvändigt

Höglandserik  
#473137 Här i norra småland är älgförvaltningen ett enda stort haveri. De jaktintresserade och röststarka jaktlagen har bildat kartell och har drivit igenom tilldelning efter areal. De flesta små jaktlag får därför bara jaga kalv. Ingen hänsyn tas till hur betesskadorna eller älgstammen inom området fördelar sig, trots att det är stora skillnader inom området. Resultatet blir att de små lagen inte skjuter sina kalvar och de stora inte skjuter fullt sina kvoter. Alla förslag på att ha vuxna djur på avskjutning röstas konsekvent ner. Resultatet är att vi har en onormalt tät älgstam och i princip 100%-iga betesskador på tall. Alla tallar måste punktskyddas. Vilken annan grupp i det här landet kan kräva att någon annan ska betala för deras fritidsintresse?

Avatar Fallback

Re: ATLs Ledare - Halvera älgstammen om nödvändigt

Trocadero  
#474163 @Höglandserik
Trist läge för dig. Kan man inte prata med/försöka påverka Länsstyrelsen?
Borde väl vara möjligt att ha avlysningsjakt (=fri avskjutning tills hela kvoten inom älgförvaltningsområdet är fylld) på hela området och för alla jaktlag, tycker i alla fall jag.
Är ju inte rimligt att "någon annan" skall betala.... Men det verkar gälla lite överallt i samhället numera.

Avatar Fallback

Re: ATLs Ledare - Halvera älgstammen om nödvändigt

torpöbo  
#474233
husqvarna_med_sthil skrev:
Mangan skrev:Länsstyrelsen bestämmer tilldelning, inget markägare kan lastas för.


Det stämmer men det en markägare kan sätta krav på är att den som arrenderar jakten faktiskt också bidrar till jakten och inte bara lollar runt och det var det jag menade. Här hos oss speciellt ifjol lyckades vi inte skjuta tilldelningen när vi inte var tillräckligt många. Det kan ju vara trevligt på ett sätt när jag får mycket ensamjakt med vovven men rent skötselmässigt lyckas man lättare om man är med och jagar när man faktiskt arrenderar jakten.


Införande av älgjakt med ställande hund kan dessväre minska intresset för älgjakt, samt dra ner effektiviteten av densamma. Många hundägare slår dessväre allt för stor vakt om sitt och ser inte till jaktlagets bästa. En hund klarar bara av att ställa en älg i taget, en hundförare som smyger runt i såten är ganska dålig på och sätt fart på stänkälg. Risken är stor att det står älg kvar och trycker. Detta betyder att man kan ha svårt att skjuta fult första veckan, vilket många passkyttar önskar och därmed får man minskat intresse desto längre man tvingas hålla på.
En del i det hela är att jaga på ett sätt som gör att man skjuter sin tilldelning ganska så fort och inte går fram i januari och harvar.

Användarvisningsbild

Re: ATLs Ledare - Halvera älgstammen om nödvändigt

Älgfoderodlare  
#474360 Sen bör väl också Älgstammen beskattas nerifrån på lite liknande sätt som man sköter sin skog. Lägger man tyngdpunkten på kalvavskjutning o försöker hålla en lägre men högproducerande vinterstam, så skaps också fler skottillfällen men kan i gengäld ge avskjutning på trofedjur. För en duktig 2 kalvsko kan ju vara produktiv i ganska så många år. Och har hon 2 kalvar med sig under en vinter, gör de klart större skada än om hon är själv. Men det är samtidigt korna som som upprätthåller stammen o är de stationära individerna. Tjurarna kan ju röra på sig över stora områden under brunsten o göra sitt så att säga. För hellre 3 älgar på 4 ben än 3 älgar på 12 under vintern.

Avatar Fallback

Re: ATLs Ledare - Halvera älgstammen om nödvändigt

husqvarna_med_sthil  
#474460
torpöbo skrev:
husqvarna_med_sthil skrev:
Mangan skrev:Länsstyrelsen bestämmer tilldelning, inget markägare kan lastas för.


Det stämmer men det en markägare kan sätta krav på är att den som arrenderar jakten faktiskt också bidrar till jakten och inte bara lollar runt och det var det jag menade. Här hos oss speciellt ifjol lyckades vi inte skjuta tilldelningen när vi inte var tillräckligt många. Det kan ju vara trevligt på ett sätt när jag får mycket ensamjakt med vovven men rent skötselmässigt lyckas man lättare om man är med och jagar när man faktiskt arrenderar jakten.


Införande av älgjakt med ställande hund kan dessväre minska intresset för älgjakt, samt dra ner effektiviteten av densamma. Många hundägare slår dessväre allt för stor vakt om sitt och ser inte till jaktlagets bästa. En hund klarar bara av att ställa en älg i taget, en hundförare som smyger runt i såten är ganska dålig på och sätt fart på stänkälg. Risken är stor att det står älg kvar och trycker. Detta betyder att man kan ha svårt att skjuta fult första veckan, vilket många passkyttar önskar och därmed får man minskat intresse desto längre man tvingas hålla på.
En del i det hela är att jaga på ett sätt som gör att man skjuter sin tilldelning ganska så fort och inte går fram i januari och harvar.

Utan hundarna skjuter man inte fullt om man så får hålla på året runt, inte här iaf. Jag lägger massvis med tid hela året på träning av hundar, utrustning osv och det ger laget älgar i pass de aldrig sett annars men... vill man bara jaga en vecka får man nog sitta där själv för lite mera vill jag nog ha ut av både investeringar, nedlagd tid och engagemang för att älgkvoten faktiskt ska skjutas. Problemet blir då naturligtvis att oavsett hur man beteer sig blir någon missnöjd. Jag som markägare och jägare vill ju få jaga under den lovliga tiden samt att också skjuta samtlig älg på tilldelningen.

Förövrigt har du helt fel angående ställande hundar, de är mera vanligt förekommande att hunden ställer ekipage av ko med kalvar och ibland är också oxen med i sällskapet men som ofta "smiter" undan när tillfälle ges. Sköts en par i fjol på det sättet med oxar som lämnade sällskapet.

Avatar Fallback

Re: ATLs Ledare - Halvera älgstammen om nödvändigt

torpöbo  
#474475
husqvarna_med_sthil skrev:
torpöbo skrev:
husqvarna_med_sthil skrev:
Det stämmer men det en markägare kan sätta krav på är att den som arrenderar jakten faktiskt också bidrar till jakten och inte bara lollar runt och det var det jag menade. Här hos oss speciellt ifjol lyckades vi inte skjuta tilldelningen när vi inte var tillräckligt många. Det kan ju vara trevligt på ett sätt när jag får mycket ensamjakt med vovven men rent skötselmässigt lyckas man lättare om man är med och jagar när man faktiskt arrenderar jakten.


Införande av älgjakt med ställande hund kan dessväre minska intresset för älgjakt, samt dra ner effektiviteten av densamma. Många hundägare slår dessväre allt för stor vakt om sitt och ser inte till jaktlagets bästa. En hund klarar bara av att ställa en älg i taget, en hundförare som smyger runt i såten är ganska dålig på och sätt fart på stänkälg. Risken är stor att det står älg kvar och trycker. Detta betyder att man kan ha svårt att skjuta fult första veckan, vilket många passkyttar önskar och därmed får man minskat intresse desto längre man tvingas hålla på.
En del i det hela är att jaga på ett sätt som gör att man skjuter sin tilldelning ganska så fort och inte går fram i januari och harvar.

Utan hundarna skjuter man inte fullt om man så får hålla på året runt, inte här iaf. Jag lägger massvis med tid hela året på träning av hundar, utrustning osv och det ger laget älgar i pass de aldrig sett annars men... vill man bara jaga en vecka får man nog sitta där själv för lite mera vill jag nog ha ut av både investeringar, nedlagd tid och engagemang för att älgkvoten faktiskt ska skjutas. Problemet blir då naturligtvis att oavsett hur man beteer sig blir någon missnöjd. Jag som markägare och jägare vill ju få jaga under den lovliga tiden samt att också skjuta samtlig älg på tilldelningen.

Förövrigt har du helt fel angående ställande hundar, de är mera vanligt förekommande att hunden ställer ekipage av ko med kalvar och ibland är också oxen med i sällskapet men som ofta "smiter" undan när tillfälle ges. Sköts en par i fjol på det sättet med oxar som lämnade sällskapet.


Det blir mycket tidseffektivare jakt med drev + att allt som är i såten går ut åtminstonne i södra Sverige. Vem har nytta av en hund som står hos grannen o skäller.
Ursäkta felaktigt språkbruk menade givetvis älg/ekipage.
Det är ju roligt att du som skogsägare inte vill skjuta fullt så snart som möjligt. En effektiv jakt påverkar skadorna i possitivt riktning.
Min erfarenhet är att hunden tar sådan tid och får så mycket fokus, att andra viktiga saker såsom RASE, biotopvårdande åtgärder, osv. glöms bort. I de sammanhang där jag jagar ställer inte ens några hundägare upp och passar de dagar det inte är deras tur att släppa hunden.

Avatar Fallback

Re: ATLs Ledare - Halvera älgstammen om nödvändigt

husqvarna_med_sthil  
#474494 Möjligt att det fungerar i söder där också kortdrivare osv är mera lämpade. Här går det inte att tillämpa då du får Ett ekipage som förmodligen springer ut till grannmark och en bit till förbi passkedja. Stående älghundar är inte för de små markerna i söder men absolut nödvändiga här.

Klart jag inte vill lägga så väldigt lite tid som en vecka när jag puttar in så mycket engagemang inför jakten var år, då vill man gärna få jaga under längre tid. Det finns även andra anledningar till detta. Man klarar inte att ta reda på mycket mera älgar än en par tre stycken/dag om man tänker jaga också dagen därpå alternativt arbeta.

Avatar Fallback

Re: ATLs Ledare - Halvera älgstammen om nödvändigt

torpöbo  
#474496 Där jag jagar i norrland sköt vi 27 på en vecka. 7 för hund och 20 på riktigt drev. Som mest 5 st i samma drev.

Avatar Fallback

Re: ATLs Ledare - Halvera älgstammen om nödvändigt

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#474500 Som jagandes på mellanstor smålandsmark får jag nog säga att utan hunden blir det inte mycket skjutet. De gångerna vi haft hundar som parkerat ståndet på grannmarken utan att vilja släppa har det varit gråhundar och deras viljestyrka är nog lite överdriven på små och mellanstora marker i södra sverige.

Den stora skillnaden mot tidigare drev är att nu fyller vi kalvkvoten och har tack vare det fått ner stammen. Det skulle jag vilja påstå hade varit omöjligt utan hunden.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).