Motorsåg och handhållet

Verktyg till förgasarjustering sökes.

15 inlägg 12173 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Verktyg till förgasarjustering sökes.

axwell  
#474200 Det börjar bli mycket nu, dvs alla varianter av skruvskallarna till "L" och "H" justeringen.

Tror mig ha sett en bild på en sats med runt 10 olika verktyg.
Vet inte om det var här på forumet eller på öppna internethandeln.

Hittills ha jag fuskat till det med Dremeln genom att kapa bort sargen runt skruvarna och sedan göra ett vanligt mejselspår i skallarna.

Den som är aktuell nu är ca. 5 mm dia och har ett litet jack längs en sida.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Verktyg till förgasarjustering sökes.

bgl  
#474216 Jula har en låda för 99,90 med 100 bits, kolla bilden om något passar!
Läs på wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_screw_drives

Användarvisningsbild

Re: Verktyg till förgasarjustering sökes.

anersimyra  
#474220
axwell skrev:Det börjar bli mycket nu, dvs alla varianter av skruvskallarna till "L" och "H" justeringen.

Tror mig ha sett en bild på en sats med runt 10 olika verktyg.
Vet inte om det var här på forumet eller på öppna internethandeln.

Hittills ha jag fuskat till det med Dremeln genom att kapa bort sargen runt skruvarna och sedan göra ett vanligt mejselspår i skallarna.

Den som är aktuell nu är ca. 5 mm dia och har ett litet jack längs en sida.
Gäller det en Dolmar kan mejseln du söker vara en s.k dubbel D.. :-bd

Avatar Fallback

Re: Verktyg till förgasarjustering sökes.

axwell  
#474234
anersimyra skrev:Gäller det en Dolmar kan mejseln du söker vara en s.k dubbel D.. :-bd

Dessvärre inte, Doule Square kunde ha passat om det bara var 1 pigg istf. 8 st.

bgl skrev:Jula har en låda för 99,90 med 100 bits, kolla bilden om något passar!
Läs på wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_screw_drives

Har sedan några dagar planerat ett besök på Jula i morgon fm. vid öppningstillfället, reklamation av fönstertvätt som var plundrad på den väsentliga delen. 😡
Tittade igenom några Julas sidor utan att hitta något lämpligt, sätter hoppet till att det slumpar sig så att den som är vid infodisken är intresserad av motorsågar. :mrgreen:

   TS
Avatar Fallback

Re: Verktyg till förgasarjustering sökes.

bgl  
#474235 Jag har letat bilder på nätet.
Sök på Google: "doubleD screwdriver" får du förhoppningsvis div bilder på verktyg från bl.a. Ebay. På min bild finns längst upp till höger en bild som förstorad tydligt visar 6 olika förgasarskruvmejslar.

Avatar Fallback

Re: Verktyg till förgasarjustering sökes.

axwell  
#474237
bgl skrev:ag har letat bilder på nätet.
Sök på Google: "doubleD screwdriver" får du förhoppningsvis div bilder på verktyg från bl.a. Ebay. På min bild finns längst upp till höger en bild som förstorad tydligt visar 6 olika förgasarskruvmejslar.


Perfekt, där har du den som heter pacman.

http://www.ebay.com/itm/Double-D-Carbur ... Swal5YGGLC

Mycken tack till er båda, :-bd :-bd

   TS
Avatar Fallback

Re: Verktyg till förgasarjustering sökes.

tallen100  
#474241 Rent bedrövligt att inte en mejsel följer med vid köp, men dom vill såklart inte att "vanliga amatörer" ska kunna justera sin såg själva 😡
Det är förresten rent bedrövligt att det ska vara en massa olika varianter på skruvskallarna överhuvudtaget, vad jag vet så funkade den vanliga spårskruvskallen ypperligt där, fast jag saknar den inte särskilt mycket på andra ställen :d

Användarvisningsbild

Re: Verktyg till förgasarjustering sökes.

anersimyra  
#474244 Dolmar/Makita anger i sina manualer att sågen enbart får justeras på verkstad och skickar inte med någon justermejsel.. =)) =))

Användarvisningsbild

Re: Verktyg till förgasarjustering sökes.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#474246
anersimyra skrev:Dolmar/Makita anger i sina manualer att sågen enbart får justeras på verkstad och skickar inte med någon justermejsel.. =)) =))

Men de flesta självverksamma skogsägare brukar ju ha en egen gårdsverkstad. :-)
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Verktyg till förgasarjustering sökes.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#474357 De Dolmar jag sålt har haft mejsel i verktygssatsen som följer med sågen när man packar upp.
Sen är det upp till säljaren om den ska med eller inte. Anersimyra är nog inte betrodd av säljaren att hantera just det verktyget.

Användarvisningsbild

Re: Verktyg till förgasarjustering sökes.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#474359 Så här ser det ut i Dolmars manual.
Justera dem med begränsare på är rätt säkert.

Användarvisningsbild

Re: Verktyg till förgasarjustering sökes.

anersimyra  
#474408
Mange skrev:De Dolmar jag sålt har haft mejsel i verktygssatsen som följer med sågen när man packar upp.
Sen är det upp till säljaren om den ska med eller inte. Anersimyra är nog inte betrodd av säljaren att hantera just det verktyget.
Tittar man i instruktionsbokens bilder på de verktyg som ska medfölja sågen finns endast en spårmejsel för tomgångsjustering. Jag såg inte detta till att börja med utan skrev till Sven och klagade då det även fattades ett vinterfilter. Filter fick jag skickat, men ingen mejsel då dessa enligt Sven inte ingår i satsen på Dolmars sågar, men han upplyste förstås om att fattningen var dubbel D.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Verktyg till förgasarjustering sökes.

anersimyra  
#474414
Mange skrev:Så här ser det ut i Dolmars manual.
Justera dem med begränsare på är rätt säkert.

Den där riktigt uselt översatta sidan finns inte i min manual, liksom i Makitas manualer hänvisar boken till auktoriserad verkstad för justering av annat än tomgång.

Användarvisningsbild

Re: Verktyg till förgasarjustering sökes.

anersimyra  
#474417 http://www.skogma.se/b2c/UserFiles/File ... manual.pdf Dolmar / Makitas nuvarande manualer.

Användarvisningsbild

Re: Verktyg till förgasarjustering sökes.

PeterJS  
#507342
axwell skrev:Det börjar bli mycket nu, dvs alla varianter av skruvskallarna till "L" och "H" justeringen.

Tror mig ha sett en bild på en sats med runt 10 olika verktyg.
Vet inte om det var här på forumet eller på öppna internethandeln.

Hittills ha jag fuskat till det med Dremeln genom att kapa bort sargen runt skruvarna och sedan göra ett vanligt mejselspår i skallarna.

Den som är aktuell nu är ca. 5 mm dia och har ett litet jack längs en sida.

Hej detta kanske kan vara nåt https://www.hemfint.se/skruvmejslar-for ... a-motorsag och är det fler mejslar än du har användning för så går det ju att köpa fler småmaskiner, Med vänlig hälsning. Peter.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).