Gallring

Söker ideer för man gallring/måtthuggning med skraltig kropp

81 inlägg 43622 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Söker ideer för man gallring/måtthuggning med skraltig k

Torleif  
#474204 Ja just det...... jag har alltid haft snickarbyxor med hängslar men skulle man köpa midjelånga så går det att sätta knäskydden i dem.
En bra ide!

Skogma finns inte i Finland men jag får leta och se vad jag hittar.

McCullogh motorsågar vet jag inte om jag vågar mig på. De nyare modellerna är ju inte kända för att var direkt hållbara. Vi får se om jag snubblar över någon billig begagnad liten Stihl eller Husqvarna någonstans.

Mangan
Behövs den där klaven på bomröret för att ditt avlastningsrör skall fungera eller fungerar det direkt mot bommen?
Jag borde ha en lämplig bit 50x100x3 fyrkantrör någonstans i kaoset i järnlagret och det är ju enkelt att svetsa dit en krok att haka vajern i.

Förresten kan jag ge dig ett litet tips också. Jag brukar ha kättingar tvärs över lasset mellan stakarna. På kättingarna finns såna där spänndon som de hade då de hade förr då de knippade virke för flottning.
Innan jag lossar slakar jag på kedjorna men låter dem sitta kvar. Slakar lämpligt mycket så att låsen kan öppna. Tack vare de slaka kedjorna hamnar stakarna ovanpå virkeshögen och riskerar inte att lämna under den.

   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Söker ideer för man gallring/måtthuggning med skraltig k

skogjussi  
#474218 Skogma = Uittokalusto

Avatar Fallback

Re: Söker ideer för man gallring/måtthuggning med skraltig k

mrvimek  
#474221 Nu så har ja Alstor med mig och ja fäller trädet och sen lyfter upp de och vid varje kap så kapa ja nästan av med under o ovan kap sen så dra ja in trädet och knäcker av de med gripen och när ja ha full lass så åker ja ut :)

Avatar Fallback

Re: Söker ideer för man gallring/måtthuggning med skraltig k

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#474224
Torleif skrev:Behövs den där klaven på bomröret för att ditt avlastningsrör skall fungera eller fungerar det direkt mot bommen?
Jag borde ha en lämplig bit 50x100x3 fyrkantrör någonstans i kaoset i järnlagret och det är ju enkelt att svetsa dit en krok att haka vajern i.


Nej, du måste ha något som griper tag i änden på röret, annars åker det bara ut. Skall ta en bild imogon om jag kommer ihåg.

Förresten kan jag ge dig ett litet tips också. Jag brukar ha kättingar tvärs över lasset mellan stakarna. På kättingarna finns såna där spänndon som de hade då de hade förr då de knippade virke för flottning.
Innan jag lossar slakar jag på kedjorna men låter dem sitta kvar. Slakar lämpligt mycket så att låsen kan öppna. Tack vare de slaka kedjorna hamnar stakarna ovanpå virkeshögen och riskerar inte att lämna under den.


Jag har prövat, men tycker det fungerar halvkasst. Min stakar måste falla utåt till 45 grader innan de lossnar helt. Så det får bli väldigt slaka kättingar. Jag björnar även lasset innan jag fäller stakarna (så det ramlar av som en enhet), så tycker inte det ger så mycket med två extra kättingar över lasset.

Avatar Fallback

Re: Söker ideer för man gallring/måtthuggning med skraltig k

jannee  
#474226 Björnar man lasset riktigt som Mangan har är det ingen risk att lasset självmant ramlar av. Har gjort som Mangan i över 50 år och brukar lugnt plocka bort stolparna efter att jag släppt loss dem.
På ramen i vagnen har jag ett U järn fastsatt. I detta järn har jag en genomgående grov bult ( flyttbar antingen till höger eller vänster = vilket gör att jag kan tippa åt vilket håll som passar). Har en krok i var ände på den balk som jag nyttjar när jag tippar. Den ena kroken går runt bulten i U järnet och den andra kroken kopplas till kranens vajer.
Numera behöver man inte vara så noga när man tippar av lassen - eftersom det är industrimätning på all massaved, skillnad var det på 70 talet :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Söker ideer för man gallring/måtthuggning med skraltig k

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#474227 Kul att se att fler är fast i tippningsträsket! :)

Användarvisningsbild

Re: Söker ideer för man gallring/måtthuggning med skraltig k

halvproffs  
#474229 Tipset blir att om allt är tiptop så tippa allt tippbart vid tippningen som tippningsvis gjordes av tippningsbara travar.

Avatar Fallback

Re: Söker ideer för man gallring/måtthuggning med skraltig k

Torleif  
#474230 Mangan
Om dina stakar måste falla ut 45 grader för att lossna då förstår jag att det inte fungerar att ha kedjor över lassert till stakarna. Mina släpper någonstans kring 15 grader.

Jag förstod inte att du hade björnat ihop hela lasset så jag undrade hur i helsike du vågade gå dit och plocka bort stakarna och hr hela lasset rasade ned i en snygg hög....men nu förstår jag.... Det där skall jag prova någon gång.

Det skulle vara snällt om någon av er kan posta bilder av era tippningsrör så skall jag också tillverka ett till min kärra.

   TS
Avatar Fallback

Re: Söker ideer för man gallring/måtthuggning med skraltig k

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#474231 Under tiden kan du kolla i boken "Virkestransport för Jordbrukstraktorn" :surp:

http://www.mediafire.com/file/ijvfr4x4r ... ktorn.djvu

Kräver en DjVu-läsare, samma som Lantmäteriet använder:

https://www.lantmateriet.se/sv/Om-Lantm ... rogrammet/

Avatar Fallback

Re: Söker ideer för man gallring/måtthuggning med skraltig k

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#474341
20170927_102625.jpg
20170927_102601.jpg

Avatar Fallback

Re: Söker ideer för man gallring/måtthuggning med skraltig k

Torleif  
#474413 Tack skall du ha!
Nu förstår jag hur den fungerar.

Det blir att bygga någon egen variant på det där.

   TS
Avatar Fallback

Re: Söker ideer för man gallring/måtthuggning med skraltig k

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#474418 Det var en smed som gjorde den åt mig, tycker det blev väldigt fint gjort. Skulle kunna vara en litet extra material på övre läppen, den kan åka ut i vissa fall.

Avatar Fallback

Re: Söker ideer för man gallring/måtthuggning med skraltig k

Sture Andersson  
#474554 Jag är född med dålig rygg därför ,försöker man hitta lösningar för att minska belastning på ryggen .
Det jag tycker är värst är att kvista när det ligger på marken ,därför gör jag allt för att få upp det i bra höjd ,nått jag praktiserat är att fälla först och sen dra fram det till kärran ,få upp rotändan på kärran kvista hela trädet och sen aptera och dra dram och aptera tills hela trädet ligger i en hög vid kärran .Detta funkar på massaved och kubb ,timmer blir för tungt dra fram med vajer.På timmer försöker jag tänka ut så jag får ett grovt trä att fälla dom andra på ,Nackdelen med det är att i bland går trädet av som man fäller över det andra.Eller ta hjälp av naturen ,fälla mot en backen så stammen blir i luften .Vad det gäller motorsåg använder jag stihls 200 (har köpt en ny 201)till nästan allt ,har även Husqvarna 550 men så länge det inte är för grovt släpper jag inte stihlen .

Avatar Fallback

Re: Söker ideer för man gallring/måtthuggning med skraltig k

drabant  
#474571 Har samme problem med ryggen men hugger litt ved for trening/mosjonens skyld. Klarer ikke starte eller bruke motorsag men jeg har ett lettstartet el aggregat på traktoren og Jula elsag. Forb... ledningen av og til men du verden selvhugget ved varmer en gammel kropp :-bd

Avatar Fallback

Re: Söker ideer för man gallring/måtthuggning med skraltig k

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#477138 Fick ett diskbråck i ryggen för några år sedan och har lärt mig lite hur MIN kropp fungerar i skogen, kanske något som är användbart.
För det första: Funderar inte på hur mycket det blir gjort. Tar det lugnt och rätar på mig emellanåt och inga hela dar.

Gallringsrullen är gudomlig för ryggen! Fungerar att bära på axeln och sågen i den andra handen. Alternativt kan jag gå en extra gång för att hämta med mig rullen; att ligga och gå är bättre för ryggen än att sitta och stå - alltså är jag inte rädd för att gå några steg extra, under tiden rätar jag ju på ryggen.

Sen har vi det här med vikten på sågen. När jag kvistar gran så vilar sågen till stor del på stammen och i vissa lägen kan man få stöd av låret också. Det är när man gör svepet för att kvista av undersida av stammen som man bär hela såget med böjd rygg. Det är här jag gjort erfarenheten att min Hva 550 är bättre än 339:an. Det handlar nog om vikt/tidsenhet med krökt rygg. 339:an stannar liksom till vid varje kvist och man får dra mer i såget, medan 550:an bara flyter genom draget i ett svep. Det är den erfarenhet jag gjort även om det strider mot all medicinsk expertis. Min rygg tycker för det mesta bättre om 550:an än 339:an hur konstigt det än kan låta.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).