Motorsåg och handhållet

Skogsröjsågen Husqvarna 545 FX nu med AutoTune

20 inlägg 21719 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogsröjsågen Husqvarna 545 FX nu med AutoTune

Fredrik Reuter  
#474190 Husqvarna lanserar nu sin första röjsåg med AutoTune. Det är 545 FX och FXT (handtagsvärme) som blir först ut i segmentet. AutoTune är Husqvarnas elektroniskt styrda förgasare och genom detta försvinner justerskruvarna på förgasaren. AutoTune justerar själv (likt Stihls M-Tronic) förgasaren utifrån miljön den används i och beroende på bensinkvalitet.

1506412473_husqvarna-545-fx-autotune-at.jpg


Nytt med denna skogsröjare är också att den inte har någon choke utan istället en startknapp. Startsnöret är dock kvar, det startknappen gör är att optimera motorn för start samt att den aktiverar varvtalsstopp så klingan inte roterar under starten.

Utöver detta har luftfilterarean ökats med 57%, något som ger längre serviceintervall.

Premiär för 545 FX AutoTune blir på Gallringsdagarna 2017, där kommer ni kunna se den i arbete i Husqvarnas demoskog.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Skogsröjsågen Husqvarna 545 FX nu med AutoTune

DrW  
#474194 Finns det några uppgifter om pris?

Användarvisningsbild

Re: Skogsröjsågen Husqvarna 545 FX nu med AutoTune

Fredrik Reuter  
#474195 Hej,
Nej, jag har inte fått något om detta.
Vet inte heller exakt när den släpps i butik heller, men ska försöka kolla lite runt detta.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsröjsågen Husqvarna 545 FX nu med AutoTune

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#474196 Park o golf i Jönköping. 8)
1506414775_20170926_101849.jpg
1506414750_20170926_101701.jpg

Strax över 10 tkr inkl moms och handtagsvärme. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Skogsröjsågen Husqvarna 545 FX nu med AutoTune

Fredrik Reuter  
#474198 Ja, du ser DrW, communityn är stark! :-BD

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsröjsågen Husqvarna 545 FX nu med AutoTune

traktorz  
#474250 För dryga halvåret sedan, så fanns modellen 545RXT med AutoTune. Var det någon form av pilotprojekt med AutoTune på röjsåg månne?

Ref:
traktorz - Ny model Husqvarna röjsåg
traktorz - Drömsågen. Hur ser den ut?
traktorz - Drömsågen. Hur ser den ut?

Användarvisningsbild

Re: Skogsröjsågen Husqvarna 545 FX nu med AutoTune

Fredrik Reuter  
#474267 Bra fråga Traktorz, vi får se om vi kan luska lite i detta...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsröjsågen Husqvarna 545 FX nu med AutoTune

värmSkog  
#475023 Under våren beräknas dessa röjsågar ha säljstart, var den infon jag fått från Husqvarna på facebook.
Det ska bli intressant att se hur dessa kommer fungera.

Avatar Fallback

Re: Skogsröjsågen Husqvarna 545 FX nu med AutoTune

jan larsson  
#477336 har ni någon koll på när 555 fxt kommer uppdaterad med AutoTune (eller vad den då kommer att kallas).

och då förhoppningsvis med bättre gasrespons och lite mera kraft.

jag är egentligen lite le på både Husqvarna och stihls "stora" röjare. de håller inte.
i jämförelse dem emellan så känns Husqvarnan något kraftfullare.(om filtret regelbundet rengjorts och sotavlagringar i ljuddämparen hålls efter.)
sen föredrar jag definitivt tumgasen. men den måste vara förbättrad både i hållbarhet. och med minimerad risk för att smågrenar eller annat inte ska kunna kila in sig och orsaka ofrivilliga fullgaspådrag. det borde gå att göra hela handtaget enklare och servicevänligare.

men jag blir gärna en av de första att greppa en av de stora nya röjarna. helst omgående.

testpilot kanske.(pm. eller mejla mig väldigt gärna i så fall.) Jönköping är bara ca 10 mil bort. och jag lovar att den kommer att testas ordentligt. i tuff miljö med grova röjningar i alla typer av terräng och väder. det är vanliga arbeten som underröjning i avverkningar och gallringar. till sena röjningar och röjningsgallring. (ju djävligare det ser ut desto bättre trivs jag.)

Användarvisningsbild

Re: Skogsröjsågen Husqvarna 545 FX nu med AutoTune

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#477342
jan larsson skrev:har ni någon koll på när 555 fxt kommer uppdaterad med AutoTune (eller vad den då kommer att kallas).


Ställde frågan när jag pratade med dem på Elmia. Men det var inte på gång.

Dom vill väl få snurr på 545:an. Innan dom sätter autotune på 555:an. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Skogsröjsågen Husqvarna 545 FX nu med AutoTune

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#477396 Det är ju skitenkelt. Gå tillbaks till det som funkade, som byggde upp det renomé som idag raseras. Skrota X-torq och behåll de nya bränsle och tändsystemen.

Användarvisningsbild

Re: Skogsröjsågen Husqvarna 545 FX nu med AutoTune

värmSkog  
#489957 Nu finns dom på Husqvarnas finska sida

https://www.husqvarna.com/fi-se/produkter/skogsrojsag/

Användarvisningsbild

Re: Skogsröjsågen Husqvarna 545 FX nu med AutoTune

Jacobsen  
#489980 Jag har kört med den i 2,5 dagar nu och det känns bra. Första dagen var den lite trög med att komma upp i varv men det känns bättre. Den är inte så tung och känns inte alls lika törstig som min kombiröjare 345FR.

Användarvisningsbild

Re: Skogsröjsågen Husqvarna 545 FX nu med AutoTune

värmSkog  
#489981 intressant. Har du kört vanliga 545 fx/fxt också? Kunde vara kul att veta om den nya med autotune går bättre eller om dom känns lika..

Avatar Fallback

Re: Skogsröjsågen Husqvarna 545 FX nu med AutoTune

Kalleskog  
#491994 Någon som vet om 545 fxt med AutoTune kommit ut i butik ännu? Ni som testat den nya röjsågen, hur är ert omdöme?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).