Gallring

Söker ideer för man gallring/måtthuggning med skraltig kropp

81 inlägg 43620 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Söker ideer för man gallring/måtthuggning med skraltig kropp

Torleif  
#474082 Tre och ett halvt års målmedveten sjukgymnastik ger resultat och jag börjar närma mig arbetsför igen.
Ryggvärken som jag hade dag och natt är borta och krafterna är på väg tillbaka.
Jag får göra allt som inte gör ont så det är mycket enkelt att veta vad jag klarar. Läkarna säger att jag kommer att bli så gott som återställd på sikt.

Naturligtvis leder ju den utvecklingen till att jag börjar gå och titta längtansfullt på motorsågen. Även om jag kanske inte klarar av att börja hugga den inkommande vintern så blir det helt säkert vintern efter.
Mitt huggande handlar ju om husbehovsvirke och husbehovsved.
Utrustningen som finns sedan före sjukdomstiden är:
-Massey-Ferguson 165 med hytt extrautrustad med bottenpansar och löstagbar motorsågslåda och frontgrind.
-Normet vajerkran med hydraulisk sväng och manuell manövrering och broms på trumman. Tvåbent lyftsax och trebent dragsax och lunningskedjor.
-Gisebo 6 tons boggikärra med fällbara stakar.
-Motorsåg, sax, fällriktare, fälljärn och en massa sådant.

Nu ber jag er skogsfolk om råd och tips för hur man kan göra den här sortens småskaligt huggande mer ryggvänligt och mer lämpat för en kropp som inte har full styrka i rygg och axlar i alla fall de två första säsongherna. På en fattigmansbudget.

Äldre karlar brukar ju ofta ha erfarenheter och uppfinningar och knepiga lösningar att dela med sig av så nu kastar jag ut en begäran att ni delar med er!



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Söker ideer för man gallring/måtthuggning med skraltig k

bgl  
#474085 Jag vet inget om din situation så detta är ett generellt, halvvägs filosofisk inlägg.
Varje reduktion av en färdighet från hög nivå utgör en osäkerhet. Oberoende om reduktionen kommer av olycka, sjukdom eller ofrånkomligt åldrande kan följderna blir svåra. Ibland kan anpassning till gällande läge minska faran, men motorsågen är ett av de mest skoningslösa redskap som finns för oss som är i denna situation. Jag har just passerat 70 och möter denna verklighet varje dag. Motorsågen är avsedd egentligen avsedd att gå på högt varv för det mesta, så smygkörning kan i sig utgöra en fara. Genvägarna är få,kanske lättare såg, kanske klenare skog, kanske bästa utrustning i det hela men ytterst är det individen som ska besluta hur länge motorsågen ska användas.
Liten tröst och knappast svar på din fråga, jag känner att jag kommer snabbt närmare att lägga motorsågen på hyllan.

Användarvisningsbild

Re: Söker ideer för man gallring/måtthuggning med skraltig k

halvproffs  
#474090 Det är ju bra att det går åt rätt håll, men du får nog vara väldigt försiktig och känna dig för vad kroppen klarar.
Gallringrulle är ju bra så man får upp stammen i bra arbetshöjd. Trampjärn istf att lyfta underlättar ju. Ett starkt band så du kan med en vek massavedbit vrida ner träd som fastnat. eller en handvevad vinch. Men kanske det viktigaste: Planering av jobbet med körvägar, lugnt o metodisk huggande.

Avatar Fallback

Re: Söker ideer för man gallring/måtthuggning med skraltig k

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#474094 Jag hade nog börjat med en lätt motorsåg. Kanske ms192 till och med. Sen så är det massasaxen jag hade kastat och satsat på två bra, smidda, huggarkrokar istället.

Gå och vinschar är mest jobbigt för benen, inte för ryggen. Om man håller sig i gallring i alla fall.

Mycket kaffe och fikabröd, och en bra sittplats (stol)?

Användarvisningsbild

Re: Söker ideer för man gallring/måtthuggning med skraltig k

Älgfoderodlare  
#474098 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 01:04, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Söker ideer för man gallring/måtthuggning med skraltig k

finnjonte  
#474105 Har själv en del problem med korsryggen,så jag går aldrig ti skogs utan mitt ryggstöd!Påminner lite om ett tyngdlyftarbälte,men mycket lättare/mer elastiskt.Billigt att testa! :-bd

Avatar Fallback

Re: Söker ideer för man gallring/måtthuggning med skraltig k

Torleif  
#474117 Tack för tankar och ideer!
Speciellt stort tack till Älgfoderodlaren!

Jag är bara 36 år. Det har varit skogsarbetet och arbetet i snickarverkstaden som har varit de lockande målet då jag har gymnastiserat nästan varje dag i 3 1/2 år så jag har bestämt mig för att nå dit på ett eller annat vis.
Ingen brådska men jag skall i mål.

I första hand är det förmågan att bära saker och att arbeta framåtböjd långa stunder som är nedsatta.
Styrka och vighet är redan nära 100% men uthålligheten i axlarna och övre ryggen är mycket dålig. Det området var låst i kramp i 15 år i streck efter en arbetsolycka och det tar tid att bygga upp uthålligheten i muskler som inte har rört sig på 15 år säger fysioterapeuten. Krampen gav värk som gav mer kramp. 3 1/2 års sjukgymnastik har fått allt utom ett par småmuskler att sluta krampa och börja fungera. Jag arbetar på att få de sista musklerna igång.
Kotkropparna är hela och det syns inga diskbrock på magnetbilderna. Nervsensitiseringen som kom då värken försvann har minskat till en tredjedel och fortsätter minska.

Att vinscha och lasta är inga problem om jag tar det lugnt och tar omtag med kranen på varenda liten pinne och svänger in dem på plats med hydraulsvängen. Det klarade jag redan i vintras då jag hjälpte till med virke som en kamrat hade huggit.
Att lossa är betydligt värre men det borde snart börja gå tror jag. Jag provade nyligen och det gick nästan. Järnspettet som alltid står i spetthållaren på traktorn är till stor hjälp.

Det är kvistandet med motorsåg som jag ser som det största hindret.
Vi har en långskaftad ganska lätt huggyxa. Den borde bli bra att kvista med!
Då blir det dynamisk belastning på kroppen inte statisk.
TACK Älgfoderodlaren!!!!!!!
Jag timrade en hel del innan ryggen satte stopp så jag är van att arbeta med yxa på sådant vis att kroppen orkar hela dagen men jag hade inte kommit att tänka på att kvista med yxan.

Att kapa knästående låter som en bra ide. Hurudana knäskydd har du älgfoderodlaren?

Käpp tror jag inte att jag behöver för jag har starka ben att ta mig upp med...... men jag skall tipsa en ryggsjuk kamrat om det för jag tror det passar hans behov!

Att arbeta med rak rygg kan jag efter 13 år med kronisk värk.

Gallringsrulle låter annars som en bra ide men jag vet inte hur jag skulle få den med mig från träd till träd. Vad väger en sådan?

Lätt motorsåg låter absolut som en bra ide. Min Husqvarna 353an är ganska tung. Det borde ju gå att hitta en begagnad liten hobbysåg att börja med och när den är slutkörd har jag säkert blivit så frisk att jag klarar 353an igen.
Finns det någon modell/storlek som jag skall hålla utkik efter begagnad?

Ryggbälten stöder tyvärr bara den oskadade delen av min rygg så de ger ingen hjälp men tack i alla fall,

Två krokar i stället för massasax låter vettigt! Det blir jämnare belastning på båda axlarna. Framför allt siktar jag på att vinscha mer och handarbeta mindre. Jag köpte nyligen en liten lätt trebent dragsax att använda i stället för den stora tunga domänsaxen.

Vad har ni för förslag på en bra pulka för utrustningen så jag inte behöver bära såg och dunk och lyftkrokar och verktygsklåda och yxa? Det skulle ju minska belastningen på ryggen

Det får ta tid att hugga och det får ta tid att bli friskare bara jag kommer till skogs!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Söker ideer för man gallring/måtthuggning med skraltig k

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#474119 Om du har problem med just kvistningen, skulle du kunna kvista med t.ex. en Husqvarna 536 LiXP och vid behov fälla träden med något kraftfullare.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Söker ideer för man gallring/måtthuggning med skraltig k

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#474133 Det finns de som klengallrar med ms192, den är väl lättare än batterisågen?

Om du vill ha tips på avlastning från kärran, kan jag rekommendera ett par videos. :-BD






Användarvisningsbild

Re: Söker ideer för man gallring/måtthuggning med skraltig k

Erre  
#474136 Vilken resa du har varit med om.
Hoppas det fortsätter åt rätt håll och att du kommer igång mer och mer.

Imponerad av dig! :-bd

Kämpa vidare i din takt.

Avatar Fallback

Re: Söker ideer för man gallring/måtthuggning med skraltig k

Skogen i boden  
#474142 Ryggsäck att bära i . Jag har själv trasig rygg och kör klengallring med ms 193. Tråkigt att vinscha men bättre än att slita sönder sig . Testar lång dragsax ?

Avatar Fallback

Re: Söker ideer för man gallring/måtthuggning med skraltig k

Torleif  
#474151 Jag hade inte tänkt på att man kan lossa sådär.
Har du ett löst fyrkantrör som du sticker in ovanpå den där klammern på bomröret?
Jag antar att fyrkantröret ligger kvar på avlägget tills du kommer med nästa lass?
Tack skall du ha Mangan!

En lång dragsax med tillräckligt stort handtag för två händer låter som en ännu bättre ide än två krokar. Jag visste inte att det fin.s långa saxar. Tack för tipset!

Ryggsäck är bra om man klarar det men just nu klarar jag inte alls att gå med ryggsäck för alla vanliga modeller ligger mot ryggen just där nervsensitiseringen finns.

   TS
Avatar Fallback

Re: Söker ideer för man gallring/måtthuggning med skraltig k

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#474153
Torleif skrev:Jag hade inte tänkt på att man kan lossa sådär.
Har du ett löst fyrkantrör som du sticker in ovanpå den där klammern på bomröret?
Jag antar att fyrkantröret ligger kvar på avlägget tills du kommer med nästa lass?
Tack skall du ha Mangan!


Alltid kul att byta erfarenheter kring vajerkran! :D

Japp, fyrkantröret ligger i centrumröret hela tiden. Skulle lika gärna kunna ha det på avlägget, i och för sig.
I den första videon så sätter jag vajern i centrumröret bara och drar, det var innan fyrtkantröret införskaffades. Vajern funkar nästan lika rba, men bara nästan.

I den här videon syns kanske arbetet före och efter lite tydligare. Det är en del moment.


Avatar Fallback

Re: Söker ideer för man gallring/måtthuggning med skraltig k

Skogen i boden  
#474156 Tror jag köpte sax från skogma. Kanske en huggarväst kan vara nåt att bära grejer i . Typ som ett huggarbälte utan att spänna mot ryggen ..

Användarvisningsbild

Re: Söker ideer för man gallring/måtthuggning med skraltig k

Älgfoderodlare  
#474171 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 01:04, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).