Skogsnyheter

Småländsk massaved till Norrland med tåg

6 inlägg 4233 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Småländsk massaved till Norrland med tåg

Torbjörn Johnsen  
#473973 Sveaskog berättar i ett pressmeddelande att man nu börjar köra massaved från Stockarydsterminalen i Småland upp till SCAs massabruk Östrand. En resa på ca 80 mil. Varje tåg tar ca 1000 kubikmeter massaved men än så länge trimmar man in logistiken. När Östrands utbyggnad är klar räknar Sveaskog att man ska skicka ett tåg i veckan. Det är massaved både från den egna skogen men också från Sveaskogs sågverkskunder.
Mellanskog har tidigare rapporterat om ett liknande uppläg som går att läsa mer om i tråden: Massavedsflöde ut ur prisdiket

Här hittar ni Sveaskogs pressmeddelande:
http://sveaskog.se/press-och-nyheter/ny ... ssafabrik/



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Småländsk massaved till Norrland med tåg

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#474052 Hur sjutton får de ekonomi i det? Bruken här nere köper väl vad de kan få tag på vilket avspeglar sig i priset.
Sundsvall ligger väl med god marginal utanför prisdiket men inte är det väl priser som i sydsverige?

Avatar Fallback

Re: Småländsk massaved till Norrland med tåg

alias  
#474053
busholle skrev:Hur sjutton får de ekonomi i det? Bruken här nere köper väl vad de kan få tag på vilket avspeglar sig i priset.
Sundsvall ligger väl med god marginal utanför prisdiket men inte är det väl priser som i sydsverige?


Tänkte lite i samma banor. Är det marginalkvantiteter så kan det ju vara så att SCA kan räkna hem det ändå på något sätt...

Kan det vara så att man kör timmer söderut som returlass och har en bra intjäning på denna affär?

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Småländsk massaved till Norrland med tåg

axwell  
#474054
busholle skrev:Re: Småländsk massaved till Norrland med tåg
av busholle » 7 min
Hur sjutton får de ekonomi i det? Bruken här nere köper väl vad de kan få tag på vilket avspeglar sig i priset.
Sundsvall ligger väl med god marginal utanför prisdiket men inte är det väl priser som i sydsverige?


Nja, nog ligger priserna här på sluttningen ner i prisdiket.

250 kr fub för barrmassa, 262 för färsk-frisk granmassa.

SCA är skickliga på att hålla inköpspriserna nere, dom kan kosta på sig att köpa några procent från södras region, det trissar upp priserna för en konkurrent och skickar negativa signaler inom sitt eget närområde betr. prishöjningar.

Det verkar löna sig att dra på sig höga kostnader för en marginell del av virket, allt för att kunna köpa den stora andelen till underpris.
https://www.sca.com/globalassets/skog/m ... l17-a1.pdf

Användarvisningsbild

Re: Småländsk massaved till Norrland med tåg

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#474060 Fundering om rubriken, Småland är ett landskap i landsdelen Götaland och Norrland är en landsdel.
Vore det inte mer korrekt att ändra rubriken till: Götaländsk massaved till Norrland med tåg?
Alternativt: Småländsk massaved till Medelpad med tåg?
Det känns fördummande att blanda Landskap mot Landsdel men sannolikt är det bara en tgb-miss som lätt går att ändra.
Mvh vän av ordning.

Avatar Fallback

Re: Småländsk massaved till Norrland med tåg

axwell  
#474061
Slurfi skrev:av Slurfi » 3 min
Fundering om rubriken, Småland är ett landskap i landsdelen Götaland och Norrland är en landsdel.
Vore det inte mer korrekt att ändra rubriken till: Götaländsk massaved till Norrland med tåg?
Alternativt: Småländsk massaved till Medelpad med tåg?
Det känns fördummande att blanda Landskap mot Landsdel men sannolikt är det bara en tgb-miss som lätt går att ändra.
Mvh vän av ordning.


Instämmer till fullo. :-bd

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).