Föryngring

Viltbetning på granplantor

19 inlägg 17700 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Viltbetning på granplantor

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#473477
Traktordave skrev:
busholle skrev:Det är mycket som påverkar men mellan 3 och 7 år.

Tack! Utveckla gärna



Det som styr är vilttryck, vilttyp och tillväxt.
Vilttryck skulle jag beskriva som viltmängd fördelad på fodermängd inom deras revir. Vilttyp spelar roll för i vilket stadium plantorna betas, rådjur kan rycka upp nysatta plantor men slutar när de passerar brösthöjd. Älgen däremot betar sällan under 0,5m men kan hänga i upp över 4meter. Tillväxten spelar roll för hur länge plantan befinner sig i betesfönstret enligt ovan.
Har du både älg och rådjur med högt tryck så behöver du skydda plantan från det att den är nysatt tills den passerar 4m. Är det dessutom låg tillväxt kan det ta upp till 10 år innan plantan går ur betesfönstret.

Arevo
Avatar Fallback

Re: Viltbetning på granplantor

Trocadero  
#473989 Någon som vet vad det kostar att hägna in?
Tänker mig att man lejer bort jobbet.
Skall man göra jobbet själv är det ganska enkelt att räkna på kostnaden för stolp och stängsel. Men i mitt fall som bor långt från skogen blir det svårt att hinna med då man inte kan åka iväg och göra några timmar i stöten.

Med mycket älg på markerna + låg tillväxt blir risken för sönderbetade tallplanteringar jättestor under många år.

Användarvisningsbild

Re: Viltbetning på granplantor

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#473990
Trocadero skrev:Någon som vet vad det kostar att hägna in?
Tänker mig att man lejer bort jobbet.
Skall man göra jobbet själv är det ganska enkelt att räkna på kostnaden för stolp och stängsel. Men i mitt fall som bor långt från skogen blir det svårt att hinna med då man inte kan åka iväg och göra några timmar i stöten.

Med mycket älg på markerna + låg tillväxt blir risken för sönderbetade tallplanteringar jättestor under många år.

1 Ha. Eget arbete. 2 personer 1.5 dag. Material 15 tkr. Fäste till 90% i levande träd.

Avatar Fallback

Re: Viltbetning på granplantor

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#474050
Trocadero skrev:Någon som vet vad det kostar att hägna in?
Tänker mig att man lejer bort jobbet.
Skall man göra jobbet själv är det ganska enkelt att räkna på kostnaden för stolp och stängsel. Men i mitt fall som bor långt från skogen blir det svårt att hinna med då man inte kan åka iväg och göra några timmar i stöten.

Med mycket älg på markerna + låg tillväxt blir risken för sönderbetade tallplanteringar jättestor under många år.


När jag har frågat firmor så har det landat runt 30000kr/ha

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar