Traktorer och processorer

Lampor på 705:a

27 inlägg 11797 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Lampor på 705:a

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47252
Bild

Bild

Byt till flatstifthängsäkringar eller flatstifthållare.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Lampor på 705:a

mixter1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47263 Ja, om problemet blir värre så är ju det ett alternativ, men vet man om det så är det snabbt fixat att klämma i hop plåt blecken lite sen så är det bara att köra igen. kan ju berätta om ett annat el-fel som jag haft på min 305a som nästan slutade med en utbränd traktor. en dag så slutade hel lyset att fungera på min traktor, när jag tryckte på ljusomkopplarspaken så tändes hel ljuset men jag fick ingen hållkrets utan så fort jag släppte spaken så slocknade hel-lyset. halv ljuset fungerade som vanligt. det var sommar så det var inte akut att fixa problemet utan jag tänkte att det där får jag ta tag i någon regnig dag, tänkte inte så mycket på det hela utan det gick några veckor tills en dag då jag märkte att hel-ljuset tändes så fort jag slog på lyset, plötsligt så börjar det välla fram massor av rök ur instrumentpanelen. fick snabbt stopp på traktorn och ut för att vrida av huvudströmbrytaren, kan säga att jag var glad över att jag eftermonterat en sådan ca ett halvår tidigare. det tog några dagars funderande och felsökning för att konstatera att huvudrelät för hel och halv ljus gått sönder och orsakade att all ström gick genom en och samma kabel som då efter ett tag blev överhettad och i sin tur orsakade kortis i intill liggande kablar. detta skedde på inkomande kablar före säkringsdosan så det fanns inget som avsäkrade det hela. Kan vara ett tipps i fall ni som har valmet 305 skulle få samma fenomen.

Slurfi skrev:
Bild

Bild

Byt till flatstifthängsäkringar eller flatstifthållare.

Användarvisningsbild

Re: Lampor på 705:a

Swinto  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47376 Ojojoj, får nog investera i den där brandsläckaren jag funderat på....
:surp:
Bra tips om flatsäkringar! De känns mer driftsäkra.

Avatar Fallback

Re: Lampor på 705:a

mixter1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47383 ja en liten brandsläckare är nog aldrig fel att ha med,( har ingen själv :oops: ) och huvudstömbrytare vill jag inte vara utan. nu tror jag ju inte det jag råkade ut för något typiskt fel för valmet 305 utan bara max otur! har i alla fall inte hört talas om någon som råkat ut för samma sak, men jag skrev om det för har det hänt för mig, så kan det säkert hända igen för någon annan.

Swinto skrev:Ojojoj, får nog investera i den där brandsläckaren jag funderat på....
:surp:
Bra tips om flatsäkringar! De känns mer driftsäkra.

Avatar Fallback

Re: Lampor på 705:a

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47435 Brandsläckare ska/borde väl alla ha, jag har proveldat en gång när jag svetsade i traktorn, tog eld bakom hytten
ner under golvet av gammal olja o sågspån från skördaren.
Utan släckaren hade jag nog bränt ner hela längan vid verkstaden :oops:

Provet på elbrand oxå, men i min Jeep, det blir en dj-la otäck rök mitt i natten i en granplantering men som väl va ingen öppen låga oxå före de få (3) säkringar som fanns i den :roll:
Däremot fick en bra bit av elsystemet göras om, så huvudbrytare är jättebra att ha oxå

Avatar Fallback

Re: Lampor på 705:a

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47439 brandsläckare borde finnas som lagkrav i alla traktorer. fick känna på det där med elfel, kabeln hade legat och skavt emot en skarp kant och på väg hem från skogen en kväll så försvall extraljusen och sen börja det blinka i all belysning och sen börja det ryka eller glöda snett bakom mig. hade snabbt stängt av och sprungit ut och hämtat snöblask å kasta in på kabeln som låg och pyrde på inredningen. självklart var kabeln osäkrad och skitnödig blev man :oops: :oops:
fast är nästan mera rädd för å lägga traktorn på sida så motorn skär.

Avatar Fallback

Re: Lampor på 705:a

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47542 Motorn skär inte så lätt, jag har lagt min 805a både på höger o vänstersidan utan nåt hände
trots att gasen hängde sig på verktygslådan ena gången :lol:
Bara att stänga av och försöka få upp en skittung dörr :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Lampor på 705:a

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#51242 passar på att lägga in ett par bilder på traktorn och takramp gjord på ramen av ett gammalt bord. :smile:
hela elsystemet till belysningen kommer från en gammal kockums hytt. och 90 amp generator.
Bild
Bild

Användarvisningsbild

Re: Lampor på 705:a

970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#51244 Snyggt jobb där du :) lagom mycket lampor :grin:

Användarvisningsbild

Re: Lampor på 705:a

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#51248 Häftigt!
Vad är det för låda på taket?

Avatar Fallback

Re: Lampor på 705:a

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#51255 har sågen, märkfärg, vändband, extra svärd och kedja och annan som är bra att ha. brukar ha bensindunken framför lådan så att det finns lite plats kvar i hytten

Användarvisningsbild

Re: Lampor på 705:a

Swinto  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#51354 Skiner säkert som en sol i vintermörkret! :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar