Skogsmiljö och Trädlära

Tydlig markpackning i skogen efter tunga maskiner

34 inlägg 14835 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Tydlig markpackning i skogen efter tunga maskiner

Tosca  
#469679 Här kan säkert @ananders rätta mig om jag har fel, men som jag förstått det sker markpackningen i finkorniga material såsom lera och finkornig morän.
Dessa är inte organiska utan har skapats av inlandsisens nedmalning av bergarter.
De har sedan avlagrats under vatten där inlandsisens avrinningsflöden stannat av.
Tjäle kan hjälpa till och öppna upp nya porer i dessa fina material genom dess sprängverkan, men då gäller det att man får ner kylan i marken.

Användarvisningsbild

Re: Tydlig markpackning i skogen efter tunga maskiner

hlb  
#469682 På inlandsisens tid var det väl fruset rätt långt ner i backen också. Trycket 200m ned är ju rätt högt även i dag. På våra fastigheter kommer inga tunga maskiner förutom vid slutavverkning, och då med så mycket ris under, att skador undviks helt och hållet. Tror och hoppas att tunga maskiner vid gallring är på väg ut på sikt.

Användarvisningsbild

Re: Tydlig markpackning i skogen efter tunga maskiner

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#469685 Markpackning är ett korrekt sätt att benämna fenomenet, då marken packas ihop av trycket från de stora maskinerna. De stora och vanligtvis luftfyllda markporerna, som vid behov snabbt kan leda bort mycket vatten, krymper rejält. Resultatet blir att marken försumpas, när vattnet inte längre kan rinna bort så snabbt.
/Niklas
Senast redigerad av Niking lör 26 aug 2017, 10:46, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild

Re: Tydlig markpackning i skogen efter tunga maskiner

Älgfoderodlare  
#469687 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare sön 18 dec 2022, 05:07, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Tydlig markpackning i skogen efter tunga maskiner

Hema  
#469730 Jag har minst ett område där marken på ena sidan om ett körstråk har blivit försumpad, med döda träd runt försumpningen som följd.

I framtidens autonoma samhälle kommer antagligen även våra maskiner följa utvecklingen vilket kommer antagligen leda till mindre men fler maskiner. Kanske kommer vi i framtiden ställa om till kontinuitetsbruk, där drönare mäter och kvalificerar träden och markerar ut vilka träd som sedan skall tas ut.

Användarvisningsbild

Re: Tydlig markpackning i skogen efter tunga maskiner

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#469738
Hema skrev:Jag har minst ett område där marken på ena sidan om ett körstråk har blivit försumpad, med döda träd runt försumpningen som följd.


Kan det vara en trumma eller något gammalt täckdikesrör som har förstörts?
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Tydlig markpackning i skogen efter tunga maskiner

Tosca  
#469749 Många gånger går inte kylan ned så djupt i terrängen, vegetation och snö isolerar ganska väl.

SGU har karterat stora delar av Sverige, jordartskartorna är ganska användbara tycker jag.
http://www-markinfo.slu.se/sve/mark/jart/jartkart.html

Avatar Fallback

Re: Tydlig markpackning i skogen efter tunga maskiner

Hema  
#469750
Niking skrev:
Hema skrev:Jag har minst ett område där marken på ena sidan om ett körstråk har blivit försumpad, med döda träd runt försumpningen som följd.


Kan det vara en trumma eller något gammalt täckdikesrör som har förstörts?
/Niklas

Mycket möjligt att något vattenavledningssystem har tagit skada.

Användarvisningsbild

Re: Tydlig markpackning i skogen efter tunga maskiner

halvproffs  
#472671 Här har det körts fram många lass genom årtionden med tunga skotare. Samma vag som jag själv körde fram min slutavverkning i vintras.

Användarvisningsbild

Re: Tydlig markpackning i skogen efter tunga maskiner

Vedproducent  
#472690
halvproffs skrev:Här har det körts fram många lass genom årtionden med tunga skotare. Samma vag som jag själv körde fram min slutavverkning i vintras.

Normalt ska ju träden bli grövre intill vägen. Du kan ju försöka få träd att växa i vägen, det kommer inte gå så bra.

Avatar Fallback

Re: Tydlig markpackning i skogen efter tunga maskiner

saekb  
#472698 Det jag noterat är att det i gallringarna hos mig gror väldigt mycket självsådda plantor i spåren efter skördare och skotare. Efterhand som plantorna växer luckras jorden upp. Den jord som tidigare packats av maskinerna blir väl efterhand som plantorna och rötterna växer mer och mer lucker. Marken hos mig består av sandig moig morän.

Avatar Fallback

Re: Tydlig markpackning i skogen efter tunga maskiner

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#472717
Vedproducent skrev:
halvproffs skrev:Här har det körts fram många lass genom årtionden med tunga skotare. Samma vag som jag själv körde fram min slutavverkning i vintras.

Normalt ska ju träden bli grövre intill vägen. Du kan ju försöka få träd att växa i vägen, det kommer inte gå så bra.


Mina basvägar växer tyvärr igen med en tät vägg av gran mellan hjulspåren. I hjulspåren växer dock inte mycket, sten och berg tittar ofta fram där. Vore bra om det inte växte något i vägen, så man slapp röja fram den hela tiden.

Avatar Fallback

Re: Tydlig markpackning i skogen efter tunga maskiner

axwell  
#472721
Mangan skrev:Re: Tydlig markpackning i skogen efter tunga maskiner
av Mangan » 19 min

Vedproducent skrev:

halvproffs skrev:
Här har det körts fram många lass genom årtionden med tunga skotare. Samma vag som jag själv körde fram min slutavverkning i vintras.


Normalt ska ju träden bli grövre intill vägen. Du kan ju försöka få träd att växa i vägen, det kommer inte gå så bra.



Mina basvägar växer tyvärr igen med en tät vägg av gran mellan hjulspåren. I hjulspåren växer dock inte mycket, sten och berg tittar ofta fram där. Vore bra om det inte växte något i vägen, så man slapp röja fram den hela tiden.


Har "vägar" efter skotare eller liknande som kan vara 30 år gamla, ingenting mer än mossa växer vare sig i hjulspåren eller vid sidan om.
Barrskog med övervägande gran, resten tall, stenbunden plan mark, grovt grus direkt under svartmyllan.

Har först dom senaste fem åren själv börjat använda och förbättra dom vägarna, träden intill växer inte bättre än dom som är längre in.

Nyare egengjorda vägar växer däremot igen där det bara gått små maskiner.

Avatar Fallback

Re: Tydlig markpackning i skogen efter tunga maskiner

Umea  
#473656 På denna plats för 13 år sedan körde en stor markberedningsmaskin in på hygget och höglade hygget.

Det har växt bra på hygget och i dag är det ungskog som snart ska röjas ( väntar på älg-säker höjd ).

På platsen där maskinen både körde in och sedan ut blev det för hårt packat, där växer i dag inte ens sly.

Lev och Må !

Hälsningar från Umeå

Användarvisningsbild

Re: Tydlig markpackning i skogen efter tunga maskiner

loppan  
#473712 Men stora maskiner kan väl ändå inte vara farligare för skogen än små?
Södra lovordar ju mellanklassgruppen i förstagallring i senaste medlemstidningen :mrgreen: (obs ironi)

Med statistik går det att bevisa vad man så önskar.

https://www.sodra.com/sv/skog/nyheter-o ... smaskiner/

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).