tis 13 jan 2009, 00:15#47455
Var själv på plats.....
Valet att inte ha stödben var tydligen baserat att man då med ramstyrningen kan "öka" räckvidden med 60 cm. Låter kanske inte så mycket, men det är ju ibland det som fattas för att man skall nå utan att flytta ekipaget....
Motorn hade maxvarv på 2200 rpm och att smyga runt på ca 1000 varv var nog inget problem då den har rejält med vrid. Nämndes nån jämförelse med den liknande motorn i Vimeken, men jag minns inte hur mycket mer Malva motorn vred ur sig, men det var en inte oväsentlig skillnad.
Det jag tyckte verkade lite segt var kranhastigheten. Nu nämnde man ju att man skulle kolla upp om det inte behövdes en vassare hydraulpump. Kan nog behövas....
Alla ritningar till vagnen ligger i CAD, så en mtrl sats för en vagn kan komma fram på två veckor. Som tillverkaren sa, "Alla vill ju alltid beställa något annat än det man byggt!" Tack vare att allt ligger i CAD, skall det väl vara lätt att fixa till.
Hur lång tid man vill ha på sig att få ihop bitarna till ett färdigt ekipage, vet jag inte.....
Vad blev då MITT intryck?
Allt beror nog på vad man skall ha den till?
Skall man köra lite ved och förstagallring....har du pengarna....varför inte?
Kan man gå ihop med en granne så kostar den ju inte mer än två ATV med Moheda/Kranman vagn. (Blir nog t o m billigare!)
Jag skulle nog vilja ha någon form av tak eller hytt. Hur funkar elektroniken i t ex spakar när det gått ett par år i skogen och regnet öser ner? Får man då lämna maskinen för att det någonstans i spakelektroniken smugit sig in fukt och därmed hämta maskinen när allt torkat upp?
Annars fick jag intrycket av att det var ett seriöst bygge med gedigna lösningar.
Sen finns det ju med alla nya saker ett ord på tretton bokstäver....
Barnsjukdomar!
Låt dom leverera ett par stycken, håll an och slå sen till om intresse finns.....
Mer synpunkter från er andra som var på plats??