Skogsvagn (Huggarvagnar)

Weimer RDM dålig kraft på drivningen

14 inlägg 5762 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Weimer RDM dålig kraft på drivningen

Mossebo  
#473476 Svärfar har en hederlig weimer kärra med mekanisk drivning.
Men jag tycker inte att det skjuter på nått vidare. Körde fast för ett tag sedan å kärran började inte slira innan vi lastat av nästan hela lasset...
Traktorn är en valtra 6550 Hitech med ca 6000 timmar på mätaren.
Så jag undrar om det är någon koppling i denna som kan ge sig å bli sliten?
Vid vanlig körning med traktorn så märker man ingen slirning mer än den ifrån turbinkopplingen.
Så jag tror att lamellerna är ok. Men det kanske sitter en annan koppling till kraftuttaget?
Eller är det kanske slirkoppling i kraftöverföringsaxeln?

Finns det nått vanligt problem på ett sådant ekipage?



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Weimer RDM dålig kraft på drivningen

valtra a 72  
#473478 Snurrar drivrullarna eller står de stilla när du sitter fast? Om de snurrar så kanske du får för lite tryck mot däcken,eller
har för dåligt mönsterdjup.

Användarvisningsbild

Re: Weimer RDM dålig kraft på drivningen

Mossebo  
#473479 De står still.

   TS
Avatar Fallback

Re: Weimer RDM dålig kraft på drivningen

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#473527 Står även kraftuttagsaxeln still är nog lamellpaketet till kraftuttaget trött eller möjligen dåligt hydraltryck till de
Är de ett drivhjulsberoende kraftuttag på 6550?

Användarvisningsbild

Re: Weimer RDM dålig kraft på drivningen

Mossebo  
#473532 Jag tror det gick att lägga till som tillval? Inget standard på 6550. Då finns det ett "eget" lamellpaket" till kraftuttaget? Jag fick för mig att det enbart gick genom den vanliga kopplingen. Men när jag tänker efter så bör det ju vara två olika... Antar att man måste dela på traktorn för att komma åt detta?

   TS
Avatar Fallback

Re: Weimer RDM dålig kraft på drivningen

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#473535 Nej de paketet sitter inbyggt bak i den klumpen där tappen går ut.
Nånstans finns ett mätuttag där trycket går att mäta, står säkert i vhbn.
Hur bra har utväxlingen stämt med vagnen när de inte är ett drivhjulsberoende uttag?
Hur gör ni när ni backar?

Användarvisningsbild

Re: Weimer RDM dålig kraft på drivningen

Mossebo  
#473538 Jo det är ett drivhjulsberoende uttag på denna. Men d är inte standard menade jag:-)
Jag ska forska vidare i detta. Han pratade om att byta kärra men jag tycker det är synd då denna när den funkar är ruskigt bra. Trots att det är en gammal modell

   TS
Avatar Fallback

Re: Weimer RDM dålig kraft på drivningen

häsmyra  
#473540 Dumt att byta vagn om det är kraftuttaget i traktorn som slirar på lameller eller av annan orsak inte driver.

Avatar Fallback

Re: Weimer RDM dålig kraft på drivningen

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#473542 Hade gärna haft de på min 6550 med :lol:
Måste nog rätta de jag skrev innan, lamellpaketet ligger i den delen som driver 540/540E/1000 varvs tappen, när du kör drivhjulsberoende verkar de som att de driver via en skjuthylskoppling direkt från pinjongaxeln.
Så stod axeln stilla så måste även traktorns hjul stilla annars är de nåt mekaniskt som gett upp.
Locket för lyft o kraftuttag bakåt måste bort för alla arbeten där bak

Användarvisningsbild

Re: Weimer RDM dålig kraft på drivningen

Mossebo  
#473544 Då låter d ju nästan som kraftöverföringsaxeln.? För det sitter väl någon typ av smatterkoppling i denna? Eller är d stumt hela vägen? Håller grejerna för det?
Vi stod som sagt lite illa till, ganska djupt nerkörda så gjorde ingen närmre analys just då :-) men rullarna slirade inte mot däcken. Å hjulen på kärran stod still. Traktorn hängde på underredet så traktorns hjul gick ganska lätt :-)

   TS
Avatar Fallback

Re: Weimer RDM dålig kraft på drivningen

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#473545 Bara att kolla på den med

Avatar Fallback

Re: Weimer RDM dålig kraft på drivningen

magnus samuelsson  
#473559 Du kan kolla trycket till lameller
Bredvid toppstång fästet på höger sida finns det en plugg som du skruvar loss och skruvar dit en mättare
Kommer inte ihåg vad trycket ska vara men har för mig att det är 18 bar.

Användarvisningsbild

Re: Weimer RDM dålig kraft på drivningen

Ängagärdet  
#536244 Hittat någon lösning på problemet?

Användarvisningsbild

Re: Weimer RDM dålig kraft på drivningen

Mossebo  
#536353 Både ja å nej. Svärfar säger att det funkar nu. Men jag har inte sett det i verkligheten. Han hade för sig att spaken hoppade ur läge så att det bara räckte att smörja denna. Men jag vill nog se det först :-)
Har mest blivit gallring det sist å då kör vi med en bison 6000 å hämtar bara med traktorn vid vägen å kör hem d.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).