ATV och UTV i skogen

Förmånsbeskattning av ATV

139 inlägg 58205 visningar 106 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Förmånsbeskattning av ATV

axwell  
#473343
Slurfi skrev:Detta är otroligt, hade det varit ett annat land hade vi garvat och kallat det Bananrepublik.
Spännande och se vad de ska ha för förmånsvärde på firmans snöskotrar som inte används i firman maj-nov.

Förutseende av mig att skänka bort snöskotern. :roll:
I den här regionen är ju säsongen bara jan + feb, resten av året förmånsskatt. =))

ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Förmånsbeskattning av ATV

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#473349
@svampbob skrev:Skatteverkets vägar äro outgrundliga.

Hej, ser du att jag pmat dig.

Användarvisningsbild

Re: Förmånsbeskattning av ATV

anersimyra  
#473370
Slurfi skrev:Detta är otroligt, hade det varit ett annat land hade vi garvat och kallat det Bananrepublik.
Spännande och se vad de ska ha för förmånsvärde på firmans snöskotrar som inte används i firman maj-nov.

De kommer att likställas med båt.. :d

Avatar Fallback

Re: Förmånsbeskattning av ATV

tallen100  
#473371 Vilket fantastisk land Sverige är :grin:

Användarvisningsbild

Re: Förmånsbeskattning av ATV

flötman  
#473414 Det blir kanske svårt att få tag i en Atv om detta går igenom, då skall väl även företag som säljer Atv beskattas för de som finns i lager, eller? [emoji36]

Användarvisningsbild

Re: Förmånsbeskattning av ATV

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#473420
flötman skrev:Det blir kanske svårt att få tag i en Atv om detta går igenom, då skall väl även företag som säljer Atv beskattas för de som finns i lager, eller? [emoji36]

Förmånsbeskattas bilhandlare idag för sina bilar i lager?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Förmånsbeskattning av ATV

anersimyra  
#473425 Min revisor med personliga kopplingar till " Norrland " skrattade och gissade att kravet kommit från ett lokalkontor långt norrut i landet.. :lol:

Avatar Fallback

Re: Förmånsbeskattning av ATV

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#473438
rokon skrev:Detta är avundsjukan och missunnsamheten som kommer att driva folk från företagande till bidragstagare med egna prylar och svartjobb.
Vem vill ta hela den jobbiga biten med företagandet om allt skall förmånsbeskattas?
Det liknar djurfarmen där grisarna styrde!

'
Om du startar företag bara för att kunna dra av privata utgifter får du nog räkna med besök.

Avatar Fallback

Re: Förmånsbeskattning av ATV

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#473441
svampbob skrev:Jag tror att dom kollar AB mest. Jag har min på mitt AB.


Driver du skogsentreprenad i ditt AB, eller vad har du för verksamhet däri?

Har du skog privat, kan du inte ha fyrhjuling där istället?

Användarvisningsbild

Re: Förmånsbeskattning av ATV

svampbob  
#473455 Nej ännu ingen egen skog. Bolaget ägnar sig åt konsultation. Riktad mot skog och anläggning. Jord och skogsbruk ingår även i verksamhetsbeskrivningen. Bolaget säljer ca 100m3 med ved varje år. Vedmaskin, 4-hjuling osv står på bolaget. Hade det inte varit så förb med konsultuppdrag hade det blivit mer ved producerat.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Förmånsbeskattning av ATV

Camaro1969  
#473461
svampbob skrev:Nej ännu ingen egen skog. Bolaget ägnar sig åt konsultation. Riktad mot skog och anläggning. Jord och skogsbruk ingår även i verksamhetsbeskrivningen. Bolaget säljer ca 100m3 med ved varje år. Vedmaskin, 4-hjuling osv står på bolaget. Hade det inte varit så förb med konsultuppdrag hade det blivit mer ved producerat.


jaha då kan jag köpa det,

atv:n i ett aktiebolag som troligen inte har så mkt med själva skogsbruket att göra (mer än i verksamhetsbeskrivningen)

gissningsvis eldar du även med ved privat och kör lite "extra" och säljer det.


så tror jag skatteverket kommer se på saken, räkna kanske även med att vedmaskinen blir ifrågasatt då om de kollar djupare.

hur mycket av omsättningen är fakturerat mot "skogskunder"


de som äger skog och har atvn i enskilda firman har alltså inget att vara orolig för

Användarvisningsbild

Re: Förmånsbeskattning av ATV

svampbob  
#473462 Nej jag eldar inte en pinne ved själv utan kör 100% el.
Just nu är det nog ca 2,5 miljoner/år mot skog och skogsindustrin. Och visst ved försäljningen är bara någon %

Nog har en enskild firma precis lika stor chans till att nyttja hjulingen privat på ledig tid.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Förmånsbeskattning av ATV

Camaro1969  
#473463 så du jobbar typ som virkesköpare, planläggare eller röjer i skogen? då möjligtvis.
eller jobbar du som "skrivbordskonsult" åt tex sca eller holmen... då är det nog värre tyvärr.

enskild firma med skogsbruk, alltså egen skog skulle jag vilja se skatteverket försöka förmånsbeskatta...
jag trodde det handlade om detta först...

Avatar Fallback

Re: Förmånsbeskattning av ATV

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#473468 Jag tror som Camaro, att hade du haft enskild firma med skog, så hade det varit lättare. Nu är huvduverksamheten i ditt konsutlboag inget som motiverar en ATV, och sälja ved som du gör kanske inte når upp till den nivån som SKV bedömmer. Å andra sidan är ju 100m3 inte fy skam. Jag hade inte tvekat att dra av ATV:n i ditt läge.

Användarvisningsbild

Re: Förmånsbeskattning av ATV

svampbob  
#473469 Nej det är ju så att företaget förändras efter omvärlden. Det är ju svårt att tacka nej till 800-1000 kr/Tim för skrivbordsjobb med motivering att jag ska tillverka brasved. Med åren har det blivit svårare och svårare att hinna med ved försäljningen. I början hann jag även köra lite på entreprenad.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).