ATV och UTV i skogen

Förmånsbeskattning av ATV

139 inlägg 58196 visningar 106 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Förmånsbeskattning av ATV1

svampbob  
#473031 Det kan bli ett dyrt nöje att köra i skogen med en ATV. Jag pratade med skatteverket idag och dom vill beskatta förmånen av terränghjuling. Preliminärt är det 1000 kr/dag dom vill ha för de dagar jag inte kör i skogen med den. Det blir 60000 kr i extra arbetsgivaravgift för fyra månader. Dom vill ha ett prejudikat så förlorar jag så lär ni andra snart också få betala.



   TS
ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Förmånsbeskattning av ATV

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#473035 1000 kr/dag i förmånsbeskattning som man INTE kör i skogen med sin fyrhjuling!?! Har skatteverket plötsligt tappat all vett och sans? Stå på dig, Svampbob.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

svampbob  
#473037 Det håller på att bli höga juristkostnader i firman. LRF konsult håller på att snickra på ett svar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

halvproffs  
#473043 Undrar om dom, ursäkta, idioterna tänker lika om hästen tex. Man kan ju även nöjesrida på den! Jag blir riktigt upprörd.

Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

svampbob  
#473046 Jag ringde handläggaren på skatteverket och vi hade ett bra och trevligt samtal. Jag frågade om det även blir förmånsbeskattning på traktor registrerade 4-hjulingar. Hon skulle kolla och återkomma.
Tur att jag har de tre hästarna utanför bolaget.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#473049 Vad blir i så fall nästa sak inom skogsbruket att bli förmånsbeskattad? Motorsåg? 100 kr/dag i förmånsbeskattning som du inte använder din motorsåg i skogen? 😡
/Niklas
Senast redigerad av Niking mån 18 sep 2017, 14:40, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#473051
svampbob skrev:Det håller på att bli höga juristkostnader i firman. LRF konsult håller på att snickra på ett svar.

Kan inte se hur du ska kunna förlora. En terrängregistrerad fyrhjuling får inte köras på allmän. Inte heller i terrängen annat än i samband med skogsbruk. Så hur kan den bli en förmån? I vilket sammanhang kan jag nyttja den för "nöje"?

Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

svampbob  
#473052 Jag tror att det blir svårt för mig att vinna helt. Det är väl bara att titta på Youtube och se alla som är ute och nöjeskör. Det är väl det dom vill beskatta att jag har chansen att åka ut och nöjesköra om jag gör det eller inte är oväsentligt för skatteverket.
Förmånsvärdet i sig är däremot helt orimligt en terränghjuling borde inte vara flerfalt dyrare att beskattas för än en ny Volvo V90.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#473054 Ja, det föreslagna förmånsvärdet är ju fullständigt åt helvete, åtminstone 1 nolla för högt om du frågar mig. Det är ju knappast rimligt att 4-5 månaders förmånsbeskattning a' 1000 kr/dag ska överstiga inköpspriset för en normal fyrhjuling.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

svampbob  
#473072 Jag tror inte ens skatteverket tyckte att det verkade rimligt och dom uppmanade mig att komma in med ett yrkande.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

Tokslut  
#473138
Uvskogen skrev:
svampbob skrev: En terrängregistrerad fyrhjuling får inte köras på allmän. Inte heller i terrängen annat än i samband med skogsbruk. Så hur kan den bli en förmån? I vilket sammanhang kan jag nyttja den för "nöje"?

"75 300 km enskilda vägar med statsbidrag
ett mycket stort antal enskilda vägar utan statsbidrag. De flesta av dem är så kallade skogsbilvägar."

Så nog finns det vägar att köra på ;)

https://www.trafikverket.se/resa-och-tr ... es-vagnat/

Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#473203
svampbob skrev:Jag tror att det blir svårt för mig att vinna helt. Det är väl bara att titta på Youtube och se alla som är ute och nöjeskör. Det är väl det dom vill beskatta att jag har chansen att åka ut och nöjesköra om jag gör det eller inte är oväsentligt för skatteverket.

Borde inte skatteverket sluta använda arbetstiden till att kolla på youtube... :wink:
/Niklas

Användarvisningsbild

Förmånsbeskattning av ATV2

Camaro1969  
#473213
svampbob skrev:Det kan bli ett dyrt nöje att köra i skogen med en ATV. Jag pratade med skatteverket idag och dom vill beskatta förmånen av terränghjuling. Preliminärt är det 1000 kr/dag dom vill ha för de dagar jag inte kör i skogen med den. Det blir 60000 kr i extra arbetsgivaravgift för fyra månader. Dom vill ha ett prejudikat så förlorar jag så lär ni andra snart också få betala.


Kan aldrig tänka mig detta..

Är det en ren nöjesmaskin du köpt?

Hur såg deras förfrågan ut?

Användarvisningsbild

Re: Förmånsbeskattning av ATV

svampbob  
#473220 Nej en för skogsbruk ombyggd Grizzly 550 som på heltid har stått kopplad till en Avesta 38.
Jag ska se om jag kan lägga ut skatteverkets besked här.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Förmånsbeskattning av ATV

Camaro1969  
#473222
svampbob skrev:Nej en för skogsbruk ombyggd Grizzly 550 som på heltid har stått kopplad till en Avesta 38.
Jag ska se om jag kan lägga ut skatteverkets besked här.


Hmm kan aldrig tänka mig dey kan bli nåt av detta..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).