Bioenergi

Lönsamhet i vedförsäljning?

4000 inlägg 1195137 visningar 142 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Nybörjare1  
#471137 Hur stor är den vanligaste beställningen då?
Kan gissa 3-4 kubik?
Det får ju plats på ett hyfsat släp.
Men folk kanske beställer större?
Men om det är asfalt måste väl vattnet rinna in under om det lutar åt fel håll eller är plant?
Det mest effektiva måste väl vara att få kunden beställa på våren och ha det själv och torka. Kan du ju producera rätt i släpet direkt och skippa dom där säckarna.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Vedproducent  
#471139
Nybörjare1 skrev:Hur stor är den vanligaste beställningen då?
Kan gissa 3-4 kubik?
Det får ju plats på ett hyfsat släp.
Men folk kanske beställer större?
Men om det är asfalt måste väl vattnet rinna in under om det lutar åt fel håll eller är plant?
Det mest effektiva måste väl vara att få kunden beställa på våren och ha det själv och torka. Kan du ju producera rätt i släpet direkt och skippa dom där säckarna.

Minimivolymen är 5 m3 som dom kan beställa och jag lastar alltid fullt 10 m3 som då delas med annan kund. Nej jag behöver ett halvår att klyva veden på våren och ett halvår att köra ut den på hösten. Dessutom blir det för tungt med rå ved så då får jag bara med drygt 6 m3 på ett lass i stället för 10 m3. Ja som du ser är det en del att tänka på. Även om man lär sig hela tiden så tror jag att jag har ägnat en tanke åt det mesta inom vedproduktionen och olika sätt både inom produktionen och transporten.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

stegmaster  
#471150
Vedproducent skrev: Skulle jag sälja pallar med ved så skulle jag bara sälja en bråkdel av den veden jag gör nu för nästan ingen vill ha det.

Nja, att du skulle sälja mindre på grunn av mer omständlig logistik köper jag direkt, men att kund inte heller vil ha veden på pall köper jag inte alls.
Vi gjordet ochså som du i början, sen typ minst 10år tilbaka, men efter som folk fått leverat säck på bilsläp eller traktor/släp med palldragare senaste åren, har det aldrig vore någon kund som vil tilbaka til lösved på backen. 8)
Vi hadde då med oss en lettviktspresenning på typ 10x15m och gjordet precis som du gjordt (lå ut den, tippade traktorsläpet med veden och la resten av presenningen över veden, viktade ner den med sten eller va som nu fanns hos kund), för på denna tiden var det inte så vanligt med värmepump och likn, så kund köpte ofta båda 9m3 och even 12 m3, men numera går det oftast i 3m3 eller 6m3.

Men vi har ju mycket mindre volum och färre kunder sammhållt med dig, dessutan finns 99% av mina kunder i/rundt staden jag jobbar, så det blir inte så mycket ekstrajobb att levera/henta dessa 2 bilsläp vi handterar rundt til kund med.
Då får man ju givetvis ochså med sig hem säcker, paller och presenningen igen.
Dom 2 presenningar vi har til släpen er av industritypen, så dom er riktig tjocka, och säkert 5-6 år gamle.
Dessa går helt til botten på släpet, så släpet kan stå ute i ur och skur hur lenge som helst om nu det skulle vara nödvendigt. (största årsaken til jag använder en såpass stor presenningen er för att jag inte ska mista en vedklabb efter vägen, så det blir tätt helt ner til pallen)

På uppfarten i din bild hadde nog det naturliga valet mitt vore å backat släpet inn i garaget och kopplat av släpet där och hentat dagen efter.
(men det förutsetter ju att denna kund finns innan vettig distans från var du normalt kör)

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Vedproducent  
#471152
stegmaster skrev:
Vedproducent skrev: Skulle jag sälja pallar med ved så skulle jag bara sälja en bråkdel av den veden jag gör nu för nästan ingen vill ha det.

Nja, att du skulle sälja mindre på grunn av mer omständlig logistik köper jag direkt, men att kund inte heller vil ha veden på pall köper jag inte alls.
Vi gjordet ochså som du i början, sen typ minst 10år tilbaka, men efter som folk fått leverat säck på bilsläp eller traktor/släp med palldragare senaste åren, har det aldrig vore någon kund som vil tilbaka til lösved på backen. 8)
Vi hadde då med oss en lettviktspresenning på typ 10x15m och gjordet precis som du gjordt (lå ut den, tippade traktorsläpet med veden och la resten av presenningen över veden, viktade ner den med sten eller va som nu fanns hos kund), för på denna tiden var det inte så vanligt med värmepump och likn, så kund köpte ofta båda 9m3 och even 12 m3, men numera går det oftast i 3m3 eller 6m3.

Men vi har ju mycket mindre volum och färre kunder sammhållt med dig, dessutan finns 99% av mina kunder i/rundt staden jag jobbar, så det blir inte så mycket ekstrajobb att levera/henta dessa 2 bilsläp vi handterar rundt til kund med.
Då får man ju givetvis ochså med sig hem säcker, paller och presenningen igen.
Dom 2 presenningar vi har til släpen er av industritypen, så dom er riktig tjocka, och säkert 5-6 år gamle.
Dessa går helt til botten på släpet, så släpet kan stå ute i ur och skur hur lenge som helst om nu det skulle vara nödvendigt. (största årsaken til jag använder en såpass stor presenningen er för att jag inte ska mista en vedklabb efter vägen, så det blir tätt helt ner til pallen)

På uppfarten i din bild hadde nog det naturliga valet mitt vore å backat släpet inn i garaget och kopplat av släpet där och hentat dagen efter.
(men det förutsetter ju att denna kund finns innan vettig distans från var du normalt kör)

Jag har i alla år som jag hållt på med ved funderat på varför en norsk vedkund hellre köper en pall för 8-900 kr än tex en 60 litersäck med travad ved för 60 kr från samma leverantör. Samma ved blir ett par hundralappar billigare per kubik i en liten förpackning än en stor men kunden fattar inte det och inte vedproducenterna heller tydligen och dom fortsätter att köpa den dyraste veden. Lite av det är det samma här. Man tror att pallen med ved är dyrare än att få den levererat löst även om priset är detsamma. Så nej stegmaster jag håller med dig oftast om det mesta men kunderna här vill inte ha veden i pall och jag tror att mycket är en vanesak och att man inte riktigt vet vad man köper. Sen om man ska vara helt ärlig så är ju volymerna i många av dom där pallarna både si och så. Man fyller dom dåligt på våren och sen torkar dom 10 procent så vedvolymen är ju ofta långt ifrån 1 kubik. Med det säger jag absolut inte att dina pallar Stegmaster är dåliga på något sätt. Dom ser verkligen ut att hålla volymerna.volymerna med råge.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

svenolof56  
#471763 Jag använder som alternativ till tippvagnen en äldre vagn utan tipp som rymmer 2,5 kbm och som lämnas hos kunden med presenning över så får han själv plocka av och in i lager. Hämtar sedan vagnen efter jobb. Innebär litet mera körning, men kan då även få ett lite högre pris för lasset.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

herjman  
#471936
Vedproducent skrev:Helt galen vedsäsong! Svårt att förstå riktigt vad som händer. Nu är det i alla fall beställningsstopp och en intensiv månad med bokade vedleveranser väntar. Finns det någon liten skvätt med ved kvar efter det så säljer jag det senare. Helt tomt har jag inte haft sen 2011. Nu är det beställningsstopp i oktober :?: Älskar dessa luftpumpar :wink: som är helt värdelösa när det blir kallt.


Kan det vara så att konkurenter lagt av, tyckte man såg många fler annonser på blocket för ett par år sedan?

Priserna verkar ha gått upp lite och de seriösa är kvar?

   TS
Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

svenolof56  
#471948 Jag tycker generellt att de varmare vintrarna har gjort att det är mindre efterfrågan på ved samt att luftvärmepumparna har ersatt en hel del av vedbehovet. Det skulle nu behövas en gammaldags vinter med rejäl kyla inte bra en vecka utan i ett par månader för att få lagren med ved tömda igen!

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

CTech  
#472055 Kör också med dessa pallar. Tycker dock att det är ganska mkt arbete med produktionen och hade hellre kört mer löst. Dock är dem flesta av mina kunder kamineldare som bor i radhus/villa i stan och dem uppskattar att man kan skuffa veden åt sidan med palltruck, in i garage/carport osv.
Jobbigare är det med sommarstugeägare, där är sällan bra underlag för palltruck men dem är bra kunder som eldar lite mera men ändå inte en container. Därför funderar jag på att skaffa en kranbil ist för den bilen jag har idag.
Vore intressant att veta om du kan lossa dessa pallar med kranen på bilen eller går det åt en lastare?


stegmaster skrev:
svenolof56 skrev:Verkar inte vara särskilt allmänt att köra ut ved på annat sätt än löst om jag får bedöma utgående från antalet svar!

Ja då skiljar det sig från mig här i Norge, för här uppskatter alla mina kunder att veden blir levert i säck på pall.
Trillar inn paller i garager eller andra platser i uppfarten var nu kunden vil ha den.
Måste veden stå ute några dager hos kunden och det blir rägn, så er det bara täcka toppen, då veden står på pall blir det inget problem där(i motsats til om jag tippat et lass direkt på backen).
Dessutan svårt att levera löst när kund vil ha leverans på bil och släp.
Så hos mig er det endast 1m3 säcker som gjelder. (Dock har jag olika lengder, 20cm, 25cm och 30cm ved)
Tycker even det er smidig för mig själv att hantera veden i säcker.
Det passer dessutan bra til alla kundtyper, för visst er det några kunder som legger upp sin ved , då setter jag bara igjen bilsläpet och kunden tömmer under kvällen, och jag hentar dagen efter. (efter riktiga jobbet).
Har forövrigt leverat 11m3 under eftermiddag, med traktor, lokalt.

Bilden under er från ifjol. (Svårt med löst här) :mrgreen:

1504111285_20161013_153937.jpg

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Frigge  
#472619 Ni som använder tippvagn. Hur många m3 får ni per lass och vilka märken på tippvagn har ni?
Tippvagnarna är ju skitdyra så det tar ju ett tag innan man tjänat in dem...

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#473011 Jag kör med lastväxlarkärra, ett flak 9 m3 och ett flak 15 m3. Använder den dock till en massa annat också...

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Frigge  
#473016 Det är ju rejäla grejor! :) Men tänkte i första hand på tippvagn till bil. Exempelvis Saris, Anssems, Eduard, humbaur m.fl. Vad använder ni vedförsäljare för att transportera veden till kunden? Finns det lämpliga bilar med tippflak, t.e.x. Toyota Dyna.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

svenolof56  
#473022 Jag använder Saris 4 kbm tippvagn.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

adahlm  
#473027 Finns små paketbilar/lastbilar med tippflak.. Mycket smidigt att backa in på trånga ställen & kunden uppskattar stort om man kan tippa av lasten framför vedboden..
Kör själv Vw Transporter med tippflak, för det mesta 3m3 på flaket men där skulle rymmas 4m3. Vikten går över bärförmågan med 4m3

Finns några på blocket om du söker med "tippflak"

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Frigge  
#473032
svenolof56 skrev:Jag använder Saris 4 kbm tippvagn.

Hur lastar du kärran? Nätsäck på pall elelr tömningsbara storsäckar?

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

svenolof56  
#473036 Jag använder notsäckar 1,5 kbm med öppningsbar botten som jag hanterar med minilastare med storsäckslyft.
Kompletterar med lösved i skopa vid behov för att få rätt mängd i kärran. Bild på kärran finns i tråden "Bilder från din vedtillverkning". Har heltäckta sidor och presenning ovanpå, varför veden under transport hålls torr även vid regnväder.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).