Sågverk (mindre)

Värd att byta från kedjesågverk till bandsåg?

35 inlägg 34651 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Värd att byta från kedjesågverk till bandsåg?

Malte Frisk  
#448766
bjed0001 skrev:Har själv funderat på att byta från solosåg till bandsåg men tror inte på de billiga bandsågarna. Tror att man måste gå upp rejält i pris för att det ska vara värt det.
Hittade denna när jag försökte göra lite research själv
http://www.lucasmill.com/Portals/0/articles/Shootout%202005.pdf

Om jag räknar rätt så hade Woodmizers LT15 ca 35 % högre produktivitet än Logosols M7 med en Husqvara 395 (länk nedan). Trots att LT15 kommer med en avsevärt större motor än en motorsåg. Måste väl även trycka på att detta är klart anekdotisk bevisföring, kanske var det haveri på Woodmizern? I övrigt så producerar bandsågen förvisso mindre spån men är känsligare för föroreningar, har begränsad sågbredd + att det verkar tidsödande att slipa/skränka själv

Är fortfarande sugen på att skaffa en bandsåg men jag är skeptisk till att vinsten att gå över till en liten manuell bandsåg skulle vara så stor som många hävdar...

https://issuu.com/logosol/docs/freshcut2_2005


Vi har varit med på flera shotout och numera mäter vi själva mellan de olika typerna av sågverk. Det är precis som du skriver ingen större produktivitetsskillnad så länge man håller sig till bandsågverk med smala band. Tar du ett rejält kliv upp hittar du sågverk med helt annan kapacitet. Men tittar du på en Mebor som vår återförsäljare i Skottland har kört i några år så är det ett häftigt sågverk utan att det blir en lönsammare business.

Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Värd att byta från kedjesågverk till bandsåg?

Torbjørn p-kaill  
#449495 Jeg kjøpte et Jonsered motorsagbruk i 2001. I fjor kjøpte jeg et 2002-mod Jonsered elektrisk bandsagverk, så jeg har nå skinner som er 12 meter lange tilsammen. Går mye raskere å sage, nesten ikke sagflis og ingen eksos. Slipper også kjedeolje, bare såpevann til bandet. Får mer ut av hver stokk. Men må slipe sagbandet for hver 10. eller 15. stock. Jonsered/Lennartsfors er bra fordi stokken ikke må løftes høyt, det er enkelt og solid bygd, og du kan betjene det fra begge sider. Men nypris er ca 60.000 pluss moms. Finns billigere sagbruk, men usikker på om det er kvalitet som holder. Jeg bruker 32 mm sagband, og det bør holde til de fleste formål. Veldig nøjd med mitt svenskbygde sågverk!

Användarvisningsbild

Värd att byta från kedjesågverk till bandsåg?

BjörnS  
#449676 Informationen om sågbandsslipning har fått en egen tråd nu.
Slipning av sågband
Slipning av sågband

   TS
Avatar Fallback

Re: Värd att byta från kedjesågverk till bandsåg?

Danskar´n  
#472928
Bax skrev:
BjörnS skrev:Vad har du för såg?

Den här frågan har jag missat.
Jag har Logosols minsta bandsåg ML26, eller om det är LM26.
Såhär när jag sågat ett litet tag skulle jag valt en större modell, men priserna bär ju iväg så fort när bandsågverken får ökad kapacitet.
Det är därför jag funderar på kedjesåg med långt svärd istället :???: Jag sågar ju bara för hobby.
Men visst vore det roligt med en stor Serra, WM, Wimmer eller liknande


Hej allihopa.
Har just sett något nytt på Blocket - nytt för mig, allenfalls - Ett lågpris-bandsågverk från Österrike. Det heter Holzmann, och säljas av Swedendro AB i Växjö. Finns 2 modeller och det minsta får du just nu till kampanj pris 29.900 + moms - fri frakt inom Sverige. Jag har kollat lite både på den svenske och den österrikiske hemsidan och det jag tycker ser bra ut, är ramen, som ser stabilare ut än t.ex. Woodmills å liknande.
Har nån här kännedom eller avsikter om denna grejen? Det är inte alltid att "Svensk är bäst" - som nån sade: höga timlöninger läggs ju på priset - utan att sågen blir stort bättre av den saken

Avatar Fallback

Re: Värd att byta från kedjesågverk till bandsåg?

Pabene  
#473299 Sågverket är förvillande likt Pilous CTR 550. Ytbehandlingen av bädden är inte förzinkad som I Pilous fall. Sågen liknar det tidiga utförandet av Pilous, med tre hjul. Priset med flera bädd-sektioner är ju också högre för det här sågverket. Jag har provsågat ett Pilous CTR 550 det skulle vara mitt val.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).