Före och efter jobbet

Sämre syn.... Nya ögon i skogen....

12 inlägg 3696 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Sämre syn.... Nya ögon i skogen....

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47283 Idag har ja för första gången i vinter varit ut å kört lite motorsåg, å jag har börjat använda glasögon på heltid, mot förut när ja bara använde glasögonen när ja körde bil..
Nu märkte ja dels att man får Imma på glasen, sen svettas man så det rinner efter pannan å droppar på glasen när man lutar sej fråmmåt... så nu tänkte ja höra om nån har ngra speciella tips om detta "problem" för det blir lite drygt att göra rent brillorna stup i ett....



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Sämre syn.... Nya ögon i skogen....

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47290 Du får köpa ett svettband a la Björn Borg :mrgreen:
Jag har haft brillor på heltid sen mellanstadiet men har de inte på mig i skogen längre, dels på grund av svettandet men de blir även repiga.

Avatar Fallback

Re: Sämre syn.... Nya ögon i skogen....

flisshejk  
#47315 Jag har haft glasögon i ganska många år helt klart är det ett handikapp när man skall arbeta ute, man borde helt klart ha handikapp bidrag för detta nog delas det ut bidrag till sämre ändamål. Jag gör som Palms jag tar av mig dom men om sågen racklar då blir det att ta på dom.

Användarvisningsbild

Re: Sämre syn.... Nya ögon i skogen....

GremoNiclas  
#47323 Ett tips är ju...jobba inte så hårt :grin: Har haft glasögon sen mellanstadiet.
Jag brukar inte ha nå problem, men jag sitter mest i maskin. 8)
Största problemet är att hörselskydden klämmer på bågarna så jag får lite ont.

Avatar Fallback

Re: Sämre syn.... Nya ögon i skogen....

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47327 hur är det att ha linser då? äre dumt att ha det i skogen? ja menar man får ju skit i ögonen lite då å då, så ja misstänker att det inte skulle va så bra?!?! Men då har ja INGE erfarenhet av detta....
Alternativet är att låta brillorna ligga kvar i bilen, ja ser så pass bra men det är skönt om dom får sitta på hela tiden, ja blir lite "sne" i skallen första halvtimmen utan glasögonen eftersom ja har olika mkt synfel på ögonen....

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sämre syn.... Nya ögon i skogen....

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47345 Jag har också väldigt olika syn på vänster o höger öga, men tack vare att man inte behöver fokusera blicken på nåt speciellt under nån längre tid så funkar det bra. Kan tex inte läsa utan glasögon utan att få huvudvärk även om jag ser texten, men i skogen går det bra.

Avatar Fallback

Re: Sämre syn.... Nya ögon i skogen....

nexon  
#47346 Har haft glasögon sedan jag gick i andra klass, när jag blev 15 så var det linser som gällde.. Just nu så har jag bara glasögon när jag kommer hem på kvällen och skall titta på tv eller håller kväll. :geek:

Angående att ha linser i skogen så funkar det alldeles utmärkt. Kan vara ibland när man får skit i ögat men det är ingen fara antingen pillar man ut det eller så sköljer man med lite linsvätska. Som för övigt är kokad saltlösning med lite tillbehör.

Det finns ju idag endags linser som är smidiga och inte så dyra tror jag, använder månadslinser.
Friheten och rörligheten jämnfört med glasögon är obeskrivlig. Vet ju inte hur det är att vara normalt seende..

Användarvisningsbild

Re: Sämre syn.... Nya ögon i skogen....

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47389 Klara, färdiga, se http://www.memira.se/Memira/Layoutpage. ... 245&guid=1

Jag fick ett kraftigt synfel vid 14 års ålder (närsynt ca -6 på båda ögonen) och laseropererade bort felet vid 22 års ålder (17 år sedan). Väldigt skönt att slippa glasögonen - inte minst vid regn och dimma :grin: . Nu har det förvisso gått tillbaka något, så att jag behöver ha glasögon vid bilkörning, föreläsningar och dylikt. Har aldrig använt kontaktlinser.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Sämre syn.... Nya ögon i skogen....

nexon  
#47596 Det där med att operera ögonen är jag tveksam till. Ok att det skulle vara skönt att slippa gå upp ta på sig glojärn och treva sig till en spegel för att sätta i linser.

Men vad jag förstått så är det inte alltid det blir lyckat, det har blivit säkrare men hållbarheten på en operation är ju allt från 5 till livstid innan man behöver linser eller glasögon igen.
Jag är en numera van linsbärare och kommer nog förbli linsbärare med. 12-16000 kr för ett öga när man skall operera är inte aktuellt för mig. hmm kan köpa linser i x antal år för de pengarna.. säg 30 000 kr för op.. linser kostar 1600kr året. 30000/ 1600= 18,75 år.. Linser lär ju inte bli dyrare, hoppas jag..

Bara min tanke gång.. när det gäller linser kontra operation.... :ugeek:

Avatar Fallback

Re: Sämre syn.... Nya ögon i skogen....

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47627
nexon skrev:Det där med att operera ögonen är jag tveksam till. Ok att det skulle vara skönt att slippa gå upp ta på sig glojärn och treva sig till en spegel för att sätta i linser.

Men vad jag förstått så är det inte alltid det blir lyckat, det har blivit säkrare men hållbarheten på en operation är ju allt från 5 till livstid innan man behöver linser eller glasögon igen.
Jag är en numera van linsbärare och kommer nog förbli linsbärare med. 12-16000 kr för ett öga när man skall operera är inte aktuellt för mig. hmm kan köpa linser i x antal år för de pengarna.. säg 30 000 kr för op.. linser kostar 1600kr året. 30000/ 1600= 18,75 år.. Linser lär ju inte bli dyrare, hoppas jag..

Bara min tanke gång.. när det gäller linser kontra operation.... :ugeek:


Ja håller me, å ja skulle inte våga göra det heller, har hört om folk som det fått motsatt effekt på, ja kör nog utan brillorna i fortsättningen, så länge inte synen blir drastikt sämre då fåre nog bli linser....

   TS
Avatar Fallback

Re: Sämre syn.... Nya ögon i skogen....

nexon  
#47644 jag skulle råda dig till att besöka din optiker och kolla på linser. Det finns ju endags linser numera med. Så kan man själv bestämma när man vill ha linser eller glojärn.

Prova skadar ju inte.. Är det ngt du undrar så hör bara av dig.

Avatar Fallback

Re: Sämre syn.... Nya ögon i skogen....

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47746 Har haft glasögon kanske 20 år (åldersförsämring). I skogen klarade jag mig ganska länge utan, men till slut klarade jag inte läsa måttbandet längre. Då blev det till att använda glasögonen. Efter några timmar var det inte mycket man såg genom saltkladdet på glasögonen, men ändock något bättre än utan. Sen kom grå starr med försämrad syn, men jag kunde läsa måttbandet igen och efter ytterligare några månader kunde jag till och med läsa tidningen hjälpligt utan glasögon.

Opererade det ena ögat för tre månader sedan och det andra i tisdags, så nu är världen vacker igen.

Enda tipset jag kan ge är en tydlig färgmärkning var 3:dje meter på måttbandet, i övrigt får man famla sig fram. Fast är man närsynt, så blir det ju svårare att jobba i en gallringsskog.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).