SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Motorsåg och handhållet

Gallring med batterisåg HVA 536LiXP (Video)

68 inlägg 45430 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Gallring med batterisåg HVA 536LiXP (Video)

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#472707 Startar inte sågen alls i -10? Hur mycket sjunken kapaciteten i några minusgrader?

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Gallring med batterisåg HVA 536LiXP (Video)

baabwaf  
#472709 (Det här är endast en spontanreaktion/tanke men i kombination med många års "batterierfarenhet").

Bra att någon testar och går in för att dokumentera. (viktigt/fördel/bra)

Med hänvisning till "batteridrivna saker", så har jag aldrig (jag har haft massor av batteridrivna saker) haft någon som fungerat mer än första tiden på det vis som man tänker sig och fått beskrivet att det skall fungera. Sen börjar batterier allt eftersom bli slappa och likgiltiga, tappa effekt eller vara "nästan fulladdade".

Att ha laddare med sig i skogen för att ladda via ett fordonsbatteri? Det innebär en väldigt lång väg för effekten i bränsle, motor, generator --> till ---> batteri? Det är tveklöst mycket mer förstörande än att använda förbränningsmotor direkt på sågen. El är inte på långa vägar så rent som man tror, utan det är alltid en besvärande tillverkning för att el skall bli effektiv.

Jag tror det har blivit "elhysteri" och alla som tror att el av någon anledning är renare än allt annat måste börja öppna ögonen lite mer.

Jag har aldrig upplevt att jag använt en "för stark såg". Det fattas alltid något och man krusar alldeles för ofta för att man skall få ordentlig fart på sågandet. Mycket effekt, ordentlig snurr på kedjan och välskärpt kedja med lägre ryttare än vad som rekommenderas. Vikten blir faktiskt sekundär om man föredrar effekt och det handlar om ett par kilo hit eller dit. Man musklar sig efter vad man använder.

Till buskar och smått kan det säkert fungera med elsåg och man nöjer sig tveklöst med en elsåg om man får välja mellan handsåg och elsåg.

Skall man såga och vara driven i sågandet, så har jag otroligt svårt att tro att batteridrivet kommer att hålla i längden och om sågen används dagligen, så blir batterierna allt mer slöa. Används INTE sågen i perioder, så blir batterierna dåliga för det istället och inhandlande av batterier kommer överstiga bensinförbrukningen hur man än vänder på det.

Jag har inget emot batteridrivet om det fungerar eller motsvarar det som beskrivs i reklam, bruksanvisning och förhoppningar men jag har som sagt aldrig haft eller känner till någon som haft en sådan sak ännu. Batterisågen kanske är den som motsäger mina tidigare erfarenheter?

Eldrivet tror jag på när man har elnät tillgängligt och kan ha effekt nog för det som skall göras. Allt annat som är "nästan" innebär att jag föredrar förbränningsmotor istället. Samma sak gäller batteridrivna bilar, verktyg, belysning, apparater, telefoner, datorer, skärmar, mm, mm som har batteri som alternativ.

Att ladda batteri "ute i fält" är lika tokigt som att ha en elsåg med sladd som drivs med ett elaggregat med förbränningsmotor?

Det är fortfarande bra att någon tar sig tid att prova praktiskt. Det ger en hint om vad saken handlar om.

Användarvisningsbild

Re: Gallring med batterisåg HVA 536LiXP (Video)

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#472710 "Blött ska väl inte vara något större problem" jättebra svar! funkar den eller inte vid regn,snö mm?

Användarvisningsbild

Re: Gallring med batterisåg HVA 536LiXP (Video)

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#472711 är som vanligt här på forumet! ingen vet egenteligen nogonting! det är ju lysande!! :grin:

Avatar Fallback

Re: Gallring med batterisåg HVA 536LiXP (Video)

Robertberg  
#472712 Tur då du finns för oss här på forumet Huggarn, och delar med dig av all din kunskap 🤗

Avatar Fallback

Re: Gallring med batterisåg HVA 536LiXP (Video)

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#472716 Bara det att man slipper avgaserna i ansiktet och motorljudet gör ju batterisåg till det bättre alternativet, även om den inte skulle prestera lika mycket.

Användarvisningsbild

Re: Gallring med batterisåg HVA 536LiXP (Video)

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#472718 Jag tycker nog ljudet från elsågar är minst lika besvärligt.
Kabnske inte lika många Db men det är ett vassare penetrerande ljud som stör mig mer än ljudet av en förbränningsmotor.

Avatar Fallback

Re: Gallring med batterisåg HVA 536LiXP (Video)

tallen100  
#472729
Huggarn skrev:"Blött ska väl inte vara något större problem" jättebra svar! funkar den eller inte vid regn,snö mm?

Den är säkert helt vattentät och stöttålig :roll: , det går säkert att ringa med den oxå :d :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Gallring med batterisåg HVA 536LiXP (Video)

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#472733
Mange skrev:Jag tycker nog ljudet från elsågar är minst lika besvärligt.
Kabnske inte lika många Db men det är ett vassare penetrerande ljud som stör mig mer än ljudet av en förbränningsmotor.

Tycker nog att tomgångsknattret kan vara rätt störande vid brossling och transport. Man känner sig lätt som en miljöbov då.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Gallring med batterisåg HVA 536LiXP (Video)

jörgent  
#472736 Jag har använd denna batterisåg i 4-5 år nu, är inne på min andra, den första förolyckades under en tall...
Det började med att jag så ett test i Land, gick in till min ÅF o lånade hem en, dagen efter gick jag in o betalade.
Jag har alltid två sågar med mig, dels batterisågen, dels en 550xpg. Är det lite grövre, dvs >15-20 cm tar jag 550'an. Det mesta klena och i princip all kvistning görs med batterisågen och i praktiken använder jag bara 550an till fällning och kapning. Har två 150 batterier och de håller >1 timme styck vid vanlig användning, sågen går ju inte i fullvarv jämt utan drar bara batteri när den jobbar. Sparläget använder jag i princip aldrig. Efter ett par tre timmar kan jag med gott samvete åka hem för att ladda batterier och fika, - och det är inte så dumt när man är vuxen :smile:
Det jag tycker om med den är att den är lätt, bra balans, är lättstartat och att den inte låter den så mycket, - hörselskydd är dock ett måste. Man måste alltid ha vass kedja, det går INTE att fuska med det, - och även se till att kedjan är spänt annars vill den hoppa av o det tål den dåligt... Brukar använda oregons kedjor (https://www.skogsutrustning.se/skogsbru ... g044e.html) som är billiga och hyfsat bra. Finns ett säkerhetsproblem: då den är knäpp tyst även när den är påslagen är det ibland svårt att komma ihåg att slå på kedjebromsen när man förflyttar sig.
Har aldrig haft problem vid regn och är det mer än 10 gr kyla tar jag in sågarna och ställer vid spisen innan jag går ut.
Förstår när jag läser en del kommentarer här att några här ser denna batterisåg som en leksak men det är den inte utan det är en synnerligen kompetent liten såg, iofs inte så macho (men det har jag inget problem med, min mandom sitter inte i sågen :-bd )
Är man intresserad går det säkert att låna o testa om man har en bra ÅF.

Användarvisningsbild

Re: Gallring med batterisåg HVA 536LiXP (Video)

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#472738 Den Oregon-kedjan är ju samma som H38, som ju sitter original på 536 LiXP.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Gallring med batterisåg HVA 536LiXP (Video)

jörgent  
#472763 Javisst, det är priset som är skillnaden :-BD

Avatar Fallback

Re: Gallring med batterisåg HVA 536LiXP (Video)

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#472766 Fasiken, varför har du inte sagt nåt tiidgare? Då hade jag köpt den tidigare. Jaja, roligt med mer erfarenheter. \M/

Användarvisningsbild

Re: Gallring med batterisåg HVA 536LiXP (Video)

Mats_Orberga  
#473086 Nu har jag kollat vad kedjan kallas och du hade rätt Mange, den heter 91vpx. Jag är nog ingen vidare sågnörd som var tvungen att kolla på en ny kedja i kartongen....

Avatar Fallback

Re: Gallring med batterisåg HVA 536LiXP (Video)

80-90  
#473112 Hur håller batteriet när det kryper ner mot -15 tro ??

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).