Motorsåg och handhållet

Batteridriven motorsåg för skogsbruk

70 inlägg 29304 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Batteridriven motorsåg för skogsbruk

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#472082 Det är ju inget krångligt direkt på de såg som är anpassade för ryggbatteri är det ett enkelt grepp bara så släpper kabel.
Vissa hänger i bältet så man slipper kludda..

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Batteridriven motorsåg för skogsbruk

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#472093 Du tänker kanske på Pellenc, fast de är väl mer inriktade på patkvård och dylikt.

Husqvarnas nuvarande sågmodeller är ju inte anpassade för ryggbatteri, även om det går. Dessutom väger deras ryggbatteri en hel del, vilket gör det onödigt tungt att bära på när det ska brosslas.

Samma sak borde väl även gälla Stihl, fast där har jag ingen direkt erfarenhet på batterisidan.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Batteridriven motorsåg för skogsbruk

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#472104 Däri ligger dilemmat.. Men ska det vara batteri tvunget så får det ju va nåt som funkar..
Tror inte pellenc är sämre på nåt den gör jämfört med andra, den gör det bara längre..
Den funkar med ryggbatteri och såg. Bättre än nåt annat jag provat hittills.
Och sen fanns det mer tillbehör dessutom.
I testade ju fällning, kvistning och kap.

Avatar Fallback

Re: Batteridriven motorsåg för skogsbruk

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#472114 Någon som har testat i förstagallring me dmycket brossling? Det skulle jag vilja göra, där passar en batterisåg bäst tror jag.

Fälla och kapa stora träd tar för mycket energi.

Användarvisningsbild

Re: Batteridriven motorsåg för skogsbruk

JensSkoog  
#472117 Makitaen som jag testade, skulle jag inte använda i det, om jag inte hade två eller fyra extra batterier. :wink:
Även om man bara kapar klent, skulle det inte bli långa tiden mellan batteribyte.
Men i snickring, timring eller i arboristarbete, skulle den duga :wink:

Användarvisningsbild

Re: Batteridriven motorsåg för skogsbruk

Torbjörn Johnsen  
#472119
Mangan skrev:Någon som har testat i förstagallring me dmycket brossling? Det skulle jag vilja göra, där passar en batterisåg bäst tror jag.

Fälla och kapa stora träd tar för mycket energi.

Jag har testat att gallra klen förstagallring med HVA 536 LiXP och kommer med både tråd och video inom kort:-)

Avatar Fallback

Re: Batteridriven motorsåg för skogsbruk

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#472146
Torbjörn Johnsen skrev:
Mangan skrev:Någon som har testat i förstagallring me dmycket brossling? Det skulle jag vilja göra, där passar en batterisåg bäst tror jag.

Fälla och kapa stora träd tar för mycket energi.

Jag har testat att gallra klen förstagallring med HVA 536 LiXP och kommer med både tråd och video inom kort:-)


Andra gånger jag ser dig hinta om den där recensionen! Skynda dig då! :) :-bd

Avatar Fallback

Re: Batteridriven motorsåg för skogsbruk

tallen100  
#472150 Han måste ladda batterierna först :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Batteridriven motorsåg för skogsbruk

Torbjörn Johnsen  
#472151 Ja, eller köra Gallringsdagarna:-(

Avatar Fallback

Re: Batteridriven motorsåg för skogsbruk

brassel  
#472533 Har använt en batteridriven Stihl MSA 200 till div skogsgrejer (sen röjning, kvistning och klenfällning frfa) sedan i våras i egen skog.
Är på de stora nöjd med köpet.
Ska bli intressant och se i de kommande hösthuggningarna hur stihlen står sig. Fäller oftast med en Jonsered 2260 och kvistar med Hq 445.
Mina två batterier till Stihlen använder jag även till en gräsklippare Viking MA 339.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).