Skördare

Ny skogmaskintillverkning i Sverige?

18 inlägg 19212 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ny skogmaskintillverkning i Sverige?

Torbjörn Johnsen  
#470929 Det ryktas om att den finska skogsmaskintillverkaren Profi Pro kommer att överlåta tillverkninsrättigheterna och varumärket Profi Pro till ett svenskt bolag. Tillverkning av skördaren Profi 54 planeras att starta i norra Sverige under hösten 2017.

Skördaren Profi 54 har en 140 kW AGCO-motor, 11,2 meters Logmerkran och levereras som standard med Keslas 25RH-aggregat. Det finns ett antal skördare av flera Profi-modeller ute på den svenska marknaden sen tidigare och ännu fler i Finland. Bl a finns några skördare hos BillerudKorsnäs i Västmanland.

Mer information kommer så snart vi vet mer om det här.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny skogmaskintillverkning i Sverige?

finskpinne  
#471007 Ja finska Profipro har iallafall satts i konkurs. Men jag har också förstått att någon del av verksamheten ska fortsätta i Sverige. Lite märkligt med tanke på att dom för ungefär ett år sedan flyttade in i sin nybyggda fabrik i Nivala i Finland. Kanske dom satsade lite för hårt.

Avatar Fallback

Re: Ny skogmaskintillverkning i Sverige?

samuel  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471019 Jag lyckönskar de nya tillverkarna. Det verkar vara en fin å väl byggd maskin.

Användarvisningsbild

Re: Ny skogmaskintillverkning i Sverige?

finskpinne  
#472486 Nu verkar dom nog har kommit igång med tillverkningen i Umeå. En liten film från fabriken och om maskinen skulle va på sin plats? :grin:

Användarvisningsbild

Re: Ny skogmaskintillverkning i Sverige?

Fredrik Reuter  
#472491 Hej,
Kul, det gick snabbt.
Det är definitivt något vi får kolla på.

Användarvisningsbild

Re: Ny skogmaskintillverkning i Sverige?

svampbob  
#472732 Jag vet att det har varit många turer i den här affären men nu verkar det vara klart. Som jag har förstått det så hamnar tillverkningen på Teg här i Umeå.

Användarvisningsbild

Re: Ny skogmaskintillverkning i Sverige?

finskpinne  
#472740 Dom heter Profisweden Ab på facebook å där lade de upp en bild för nån dag sedan från den nya fabriken...

Avatar Fallback

Re: Ny skogmaskintillverkning i Sverige?

axwell  
#472742 Så här ser hemsidan ut.

http://profisweden.se/

Avatar Fallback

Re: Ny skogmaskintillverkning i Sverige?

Jole  
#472752
axwell skrev:Så här ser hemsidan ut.

http://profisweden.se/

Ser ut att va byggd på en bloggplatform. :???: Känns något oseriöst.
Hoppas de är bättre på maskinbyggande än på PR.

Användarvisningsbild

Re: Ny skogmaskintillverkning i Sverige?

finskpinne  
#472843 Profisweden har funnits länge redan. Dom har varit återförsäljare åt profi och kesla ett bra tag redan.

Användarvisningsbild

Re: Ny skogmaskintillverkning i Sverige?

The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#472845 Finns ett företag profisweden AB bildat 20160308 och ett profi production AB bildat 20170502 med samma bröderna (?) Viklund i styrelsen

Avatar Fallback

Re: Ny skogmaskintillverkning i Sverige?

AKKAMAAN  
#472890
Jole skrev:
axwell skrev:Så här ser hemsidan ut.

http://profisweden.se/

Ser ut att va byggd på en bloggplatform. :???: Känns något oseriöst.
Hoppas de är bättre på maskinbyggande än på PR.

Njae oseriöst behöver det inte vara...
Ekonomiskt smart skulle jag hellre kalla det. Skillnaden mellan att leja en datakonsult som konstruerar och uppdaterar en hemsida, och att använda en helt gratis bloggplattform som man själv har 100% kontroll över och själv enkelt kan uppdatera direkt från "sängen" en söndagmorgon, den skillnaden är ekonomiskt astromiskt.
Många nystartade företag har kört sitt kassaflöde och ekonomi i botten med dyra hemsidor innan de kommit igång med vinstgivande produktion.
Det är många företag idag som låter sina kunder veta vad som händer via en hemsida på bloggplattform.
En annan fördel är att kunderna enkelt kan kommunicera med företaget via kommentarsfält eller länkningar till Facebook och Twitter......
Ser helt OK ut...
Man kan inte jämföra med JD, Komatsu etc, vilka har en hemsidebudget "lika stor" som ProfiSweden's totala försäljningsbudget.... :grin:

Användarvisningsbild

Re: Ny skogmaskintillverkning i Sverige?

Mannfolk  
#473287 Det är ingen tillverkning ännu,som det alltid är med saker och ting så e de en hel drös med papper som skall vara i sin ordning. Men meningen är att de skall komma igång och plocka ihop 2 icke färdiga maskiner från nedlagda produktionen i FInland.

Avatar Fallback

Re: Ny skogmaskintillverkning i Sverige?

Barre  
#476985 Hoppas på en seriös satsning. Har precis köpt en gammal Nokka profi och ser fram emot att kunna få både service och reservdelar levererade från företaget. Blev tipsad om maskinen av en av Viklundarna och har bara bra erfarenhet av dem. Önskar dem lycka till.

Användarvisningsbild

Re: Ny skogmaskintillverkning i Sverige?

Fredrik Reuter  
#477068 Hej,
Ja, det ska bli intressant att följa detta.
Nokka Profi verkar vara en kompetent skördare också, vad tycker du om din hittills Barre?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).