Vedmaskiner, flishuggar

Flishugg

29 inlägg 35344 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Flishugg

Edner  
#58351 Ja. Så kan det vara. Jag ska kolla på det img.

   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Flishugg

Edner  
#59704 Hur får man en skruvhugg att göra mindre flis?
Har svårt att hitta en brännare som klarar flisen min hugg producerar. Vill inte köpa ny brännare.
Går det att justera på något sätt?
Eller måste man byta skruv eller lägga till ett skär imellan på skruven?

   TS
Avatar Fallback

Re: Flishugg

Edner  
#59706 Nu har jag pratat med laimet som tog över ritningar och rättigheter till dessa skruvhuggar någon gång på 80-talet.
Dom säger att det går att byta skruv till en med fler skär, och då kommer man ner i en flisstorlek på 20-30mm.
Men en sådan skruv till min maskin kostar 1000 euro.
Mycket pengar tycker jag.
Det är inte möjligtvis någon som har en tätare skruv till en kopo 150mm? Eventuellt byta hugg med mig?
Vill helst fortsätta med denna maskinen då den är lättdriven och grymt effektiv.
Ett annat alternativ skulle kanske vara att ha någon typ av kvarn/kross efter.
Finns sådant att få tag på för vettiga pengar?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Flishugg

Torparn79  
#59707 hör med Laimet vad det är för "stigning" på dom skruvarna som gör mindre flis och sen hör du med någon mekanisk verkstad om inte dom kan tillverka en ny skruv som dom svetsar fast på din axel...
det är troligen inte nå´n märkvärdig stålkvalité i dom skruvarna..

Avatar Fallback

Re: Flishugg

Edner  
#59769 Jag diskuterade den saken med dom
Och som jag förstod, så är stigningen oförändrad.
Men därimot så är det en eller två extra ingångar/blad/skär på skruven.
Dom kallade skruvarna för enbladig,tvåbladig eller trebladig skruv där den trebladiga skruven var den som gör finast flis och den enbladiga gör den grövsta flisen.
Sedan så var stigningen inte linjär utan den varierade och var olika på olika ställen på skruven.
Det har nog varit mycket exprimenterande innan dom fått till en skruv som fungerar bra.
Dom lade även på ett lager av något annat ämne ytterst och svarvade till rätt diameter och genomförde någon värmebehandning.
Så det verkar inte vara så enkelt att få till det där.
Sedan är ju frågan om det behöver vara så höga krav när man endast flisar för eget husbehov.
Hade jag bara haft ritning, så kunde jag fräsa fram en egen i hardox eller något annat slittåligt material , då jag jobbar som cnc-operatör och kör en
5-axlig maskin.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Flishugg

totte  
#59780 Men då är det ju bara att ta den befintliga skruven, mäta upp den och två eller tredubbla antalet "gängor".

Användarvisningsbild

Re: Flishugg

Torparn79  
#59795 härdning och hårdmetall i all ära men deklaen på maskinen säger ju att man ska slipa eggen med vinkelslip, då lär man ju få värme förändringar som gör att härdningen förgås..
jag har den tuggen hemma nu som jag skrev om tidigare men jag har inte hunnit köra nå än, kan kolla hur den ser ut invändigt och ta lite bilder på skruven så får du se och ev. få lite idéer..

Avatar Fallback

Re: Flishugg

Edner  
#59799
totte skrev:Men då är det ju bara att ta den befintliga skruven, mäta upp den och två eller tredubbla antalet "gängor".


Tanken slog mig också.
Kruxet var bara det att om jag fattade rätt, så var det inte bara variabel stigning. Det var också olika avstånd mellan dom
olika bladen.
Men man kanske skulle prova ändå. Låter mer avancerat än det borde behöva vara. Är ju inte raketforskning direkt.
Fast då skulle jag behöva tillverka hela delen med fläkt och allt.
Priset jag fick på en ny(renoverad) trebladig var under förutsättning att jag skickade in den gamla.
Utbytessystem.
Så det är synd att förstöra den om man behöver en ny.
Jag får fundera och räkna lite.
Vad står euron i?
Senast redigerad av Edner tor 28 maj 2009, 12:21, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Flishugg

Edner  
#59800
Torparn79 skrev:härdning och hårdmetall i all ära men deklaen på maskinen säger ju att man ska slipa eggen med vinkelslip, då lär man ju få värme förändringar som gör att härdningen förgås..
jag har den tuggen hemma nu som jag skrev om tidigare men jag har inte hunnit köra nå än, kan kolla hur den ser ut invändigt och ta lite bilder på skruven så får du se och ev. få lite idéer..

Tag gärna lite bilder.
Är till stor hjälp.

   TS
Avatar Fallback

Re: Flishugg

Edner  
#60057 Såhär ser min skruv ut.
DSC00712.JPG

DSC00713.JPG

DSC00714.JPG

   TS
Avatar Fallback

Re: Flishugg

thommep  
#472397 Hur gick det? Vad blev lösningen för dig?

Avatar Fallback

Re: Flishugg

Edner  
#472404 Laimet i Finland gjorde en ny tätare skruv till denna hugg.

   TS
Avatar Fallback

Re: Flishugg

parca1254  
#566098 Puttar liv i tråden igen, Jag blev igår med en Kopo PH15 flishugg som verkar vara helt perfekt för att göra av med massa grankvistar och annat bröte men precis som övriga tycker jag att flisen ev. blir lite grov. Hur lång tid tog det att få en skruv gjord, och hur tät lät du dom göra den åt dig, hur grov blir flisen nu? Är du nöjd?
Tack på förhand
M V H
Jockum

Avatar Fallback

Re: Flishugg

Edner  
#589695 Dom gjorde en trebladig och flisen blir lagom för en vanlig villabrännare.
Traktorn får jobba lite mer efter denna mod men funkar.
Kommer inte ihåg hur lång tid det tog.
Några veckor.
Har tänkt att jag ska sälja min hugg då jag skaffat en större för att kunna ta grövre.
Skruven behöver slipas på den, annars bara att köra.
Är tyvärr lite bökigt att komma åt att slipa hela vägen fram på skruven, så ska man göra det riktigt, så bör man nog ta ur skruven.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).