Sågverk (mindre)

Hyvel jonsereds med slipbehov

15 inlägg 10192 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hyvel jonsereds med slipbehov

SkogsKuben  
#469644 Hej!
Jag har en gammal jonsereds planhyvel frpn kanske -60 -70 tal ( står nummer 65539 på den ) stått i Åsele på snickeried där för en herrans massa år sedan. De som nu behövs på den är att slipa upp stålen på den å då undrar jag naturligt vis hur detta ska göras. Jag har ju inte nån utrustning själv för de men frågan är väl om man kan skruva lös de 4 skärstålen å slipa de separat eller om man måste lös med hela valsen på 700mm å skicka å slipa?

Tacksam för svar å hopppas ja ä i rätt forum nu :)



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Hyvel jonsereds med slipbehov

Brorsan  
#469652 Stålen ska skruvas loss, hur man gör och hur man postar om på en Jonsered få någon som kan den svara på. Det finns nog fler här som har en liknande.
Olle

Avatar Fallback

Re: Hyvel jonsereds med slipbehov

SkogsKuben  
#469719 De låter då bättre att stålen ska skruvas lös än att hela valsen ska lös. är de på mindre cuttrar som man slipar hela valsen då? har hittat en sådan lite gammal slip nämligen som kan ta mindre saker.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hyvel jonsereds med slipbehov

Pabene  
#469721 En del äldre hyvlar har inte cylindriska kuttrar utan kuttern har en fyrkantig profil. Det kan vara mycket svårt att ställa in stålen efter att de har slipats "lösa" dvs tagits bort från kuttern i en sådan hyvel. För att säkert få ett perfekt hyvelresultat tror jag det är bäst att montera bort kuttern med stål och låta slipa som en enhet. Tala med den slipverkstad som slipar till dig.
Det fanns förr sliptillsatser för hyvlar. Det var en slipspindel som var styrd av en gejder. Hela sliptillsatsen kunde monteras över kuttern i förberedda hål vid sidorna av bordet. Slipningen utfördes genom att slipskivan justerades in mot ett av stålen, matades sedan längs hela stålet. Nästa stål vreds fram och proceduren upprepades för alla stålen. En äldre verktygsslipare berättade att man kunde få mycket bra resultat med den metoden.

Avatar Fallback

Re: Hyvel jonsereds med slipbehov

SkogsKuben  
#469837 Det är en cylindrisk katter på den jonsered jag har. Sen verkar hela hyveln behöva demonteras om man ska ta lös hela kuttern så va int så sugen på de, sen är väl frågan om de finns nån som kan slipa en 700mm kutter med? 🙏 ska tydligen finnas en slip/bryntillsats till den jag har men följde inte med nån sån :((

   TS
Avatar Fallback

Re: Hyvel jonsereds med slipbehov

bjed0001  
#469920 Har en kombinerad rikt- och planhyvel. Den justerar jag stålen på genom att utgå från ut-bordet på rikthyvel delen så hur man gör på en planhyvel har jag ingen erfarenhet av. Logosol säljer postningsmallar som jag tror ska ställas på kuttern, kan funka men kräva nog "rätt" diameter på kuttern.

Slipning har jag gjort själv. Stålen jag har (hss) är för hårda för att köra på min slipsten så jag har kört med en smärgel och avslutat med diamantbryne. Är man noga med att få vinkeln rätt, inte bränna stålet och har en linjal för att kontrollera att det blir en rak egg så ger det ett gott nog resultat.

Avatar Fallback

Re: Hyvel jonsereds med slipbehov

bjed0001  
#469921 Har köpt både stål och reservdelar till min hyvel på Plano maskin, kan vara ett tips

Avatar Fallback

Re: Hyvel jonsereds med slipbehov

Bosse1  
#470077 Har man inga krav på höga matningshastigheter går det ha ett skarpt och resten som motvikt, så kör jag på en gammal femkutter :d

Här var det visst nån formel.

Christerh - Stor eller liten hyvel.

Användarvisningsbild

Re: Hyvel jonsereds med slipbehov

Arvid0  
#472369 Du tar lös stålen och lämnar in dom till ett finsliperi.
När de sedan skall postas finns det olika metoder och mätverktyg. Det vanligaste är en slags mikrometer med magneter(ett par) som du sätter fast på valsen och sedan justerar stålet till önskad höjd.
Annars kan du utgå från planbordet och justera alla stål så de har samma avstånd till det.

Om höjdjusteringens I måttskala stämmer idag så är ett tips att mäta stålen innan du tar lös dom så de hamnar på samma position.

Ytterst få har möjlighet att slipa stora/långa skärstål hemma med gott resultat.

Avatar Fallback

Re: Hyvel jonsereds med slipbehov

SkogsKuben  
#472379 Bra med alla tips här :-bd nu är de bara att hitta nån som är villig att slipa så långa stål och fixa verktyg för att posta in dom sen igen :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hyvel jonsereds med slipbehov

Mossebo  
#472398 Jag satte en indikatorklocka på en magnetfot. Sedan kollade jag höjden på skäret i förhållande till valsen. Detta mått använde jag mig sedan utav när jag monterade de nyslipade stålen.

Användarvisningsbild

Re: Hyvel jonsereds med slipbehov

Arvid0  
#473180
Mossebo skrev:Jag satte en indikatorklocka på en magnetfot. Sedan kollade jag höjden på skäret i förhållande till valsen. Detta mått använde jag mig sedan utav när jag monterade de nyslipade stålen.
Jo det funkar ju men jag skulle nog vilja ha två klockor då så man slipper flytta den fram och tillbaka. Enklare do om man har en kutter där denna passar på.
https://www.duabhuset.se/index.php?view=product&id=3241

Användarvisningsbild

Re: Hyvel jonsereds med slipbehov

Camwood  
#473623 Speciella verktyg eller mätklockor behövs inte för att posta stål i en rundkutter! Är stålen tillräckligt höga /nya så kan du köra ner stålen i botten på kuttern och dra fast. Är stålen olika höga slipade eller att dom inte sticker upp tillräckligt så montera stålen med normalt utstick ca 5 mm och dra fast löst. Ta sen 2 st stålämnen som är exakt lika höga typ hylsor från en hylsnyckelsats mm och placera dom på bordet under kuttern en på varsin sida längs ut och dra runt kuttern baklänges försiktigt så kommer stålen att krypa in på rätt plats . Dra år stålen. Upprepa om det inte lyckas.

Avatar Fallback

Re: Hyvel jonsereds med slipbehov

Tosca  
#473636 Samma förfarande med fyrkantkutter @Camwood?

Användarvisningsbild

Re: Hyvel jonsereds med slipbehov

jocke_gök  
#486745 Jag har en sliptillsats för att slipa stålen på plats. Hyveln är ny för mig så jag har inte använt den ännu.. Nu vet jag inte hur långt jag har till dig men det kanske går att lösa på något vis..
Med vänlig hälsning Joakim

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).