Socialt (mer om oss)

Dagens prestation

14502 inlägg 3585202 visningar 220 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

4bikes  
#472083 Jag sleppte loss den har bjässen i skogen i dag:

Elmia
Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

Ferguson system  
#472108 Bilder fra dagens trefelling av ei stor lønn og et kvistmonster av ei gran.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Nor-forest  
#472113
Ferguson system skrev:Bilder fra dagens trefelling av ei stor lønn og et kvistmonster av ei gran.

Farlig nærme de strømledningene, men det så til å gå veldig greit! [emoji106]

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

JensSkoog  
#472116 Ska ta lite i en trädgård, men hon som äger ville gärna att jag stedade lite i dom två garagarna hon har.
Blev en dryg halv dag i sortering och bortkörning. Nu får hon bilar in, och det har hon inte haft på några år :mrgreen:





Vad folk samlar sig av skit som dom aldrig använder.

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

Ferguson system  
#472118
Nor-forest skrev:
Ferguson system skrev:Bilder fra dagens trefelling av ei stor lønn og et kvistmonster av ei gran.

Farlig nærme de strømledningene, men det så til å gå veldig greit! [emoji106]


Ja, det gikk mye bedre enn forventet til tross for kraftig regn og vind. Det var luftig i toppen av lønna.
Vi var egentlig mest spent på grana pga. det store vindfanget og det faktum at den hadde hus på hver side i umiddelbar nærhet, og gjerder på to sider. Grana landet der den skulle i ei lita luke i gjerde :smile:

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

JensSkoog  
#472120
Ferguson system skrev:Vi var egentlig mest spent på grana pga. det store vindfanget og det faktum at den hadde hus på hver side i umiddelbar nærhet, og gjerder på to sider. Grana landet der den skulle i ei lita luke i gjerde :smile:

Bra jobba med både gran og lønn :-bd

Sånne graner kan være noe skit, ettersom de ofte er råtne inni.
Hender jeg tar en prøveborring før jeg går løs med motorsag, så jeg veit om jeg skal sikre ekstra.

Flisa du kvisten med "hembygget"?

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

Ferguson system  
#472122
JensSkoog skrev:
Ferguson system skrev:Vi var egentlig mest spent på grana pga. det store vindfanget og det faktum at den hadde hus på hver side i umiddelbar nærhet, og gjerder på to sider. Grana landet der den skulle i ei lita luke i gjerde :smile:

Bra jobba med både gran og lønn :-bd

Sånne graner kan være noe skit, ettersom de ofte er råtne inni.
Hender jeg tar en prøveborring før jeg går løs med motorsag, så jeg veit om jeg skal sikre ekstra.

Flisa du kvisten med "hembygget"?


Det er ingen dum praksis å prøveborre/sage, heldigvis var ikke denne grana råtten. Den var helt fin innvendig.
Om ikke grunneieren hadde ønsket å beholde den, så hadde jeg lagd bordplater av den. :smile:

Flishuggeren passet desverre ikke til denne jobben. Avstanden ble litt for stor til å dra kvist over. Det ble bortkjøring med lastebil og tømmerkran. Sånn ellers, så fungerer huggeren bra.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#472163 Den här gången inte min egen, utan de två snickarna jag har här. Byter tak med mera.
Idag så klarade de av att riva av det gamla sadeltaket med tillbehör, pappra och läkta upp allt. Det blev jag grymt imponerad av!

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

gamla drängen1964  
#472172 Börjat köra virke från en slutaverkning.Mycket ruttet och döda träd.

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

Hema  
#472265
Uvskogen skrev:Den här gången inte min egen, utan de två snickarna jag har här. Byter tak med mera.
Idag så klarade de av att riva av det gamla sadeltaket med tillbehör, pappra och läkta upp allt. Det blev jag grymt imponerad av!

Hur stort tak? Samt capris?

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

TheJo  
#472299 Först blev det röja fram 400m traktorväg :)

Sen skulle man fortsätta putsa 1.5ha gammal träda.
Gick bra ett par varv. Sen hittade man på ett par stenar... :cry:

Men jägarna fick det ju iaf lite finare till älgjakten.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#472309 Varigt på kurs idag. :smile:
Säker gravgrävning

Bra med lite input. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

JensSkoog  
#472345 Blev lite kreativ idag när en kund ville ha stubbar så långt ner som möjligt.
Skulle gå att köra gräsklipparen över dom. Stubbfräsare var inte av intress där.



Hade röjsågen med Roach plattrensare på slepvagnen från ett annat jobb, så jag körde den några varv om stubben innan jag sågade. Självklart får jag köra kedjan i maskinen, men det gick bättre än om jag inte hade "plattrensat"


Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

Robertberg  
#472346 Jag har nån gång grävt lite lagom runt stubben, sedan med spaden skalat av barken. Då får man rent trä att såga i under markytan :-bd

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

JensSkoog  
#472348
Robertberg skrev:Jag har nån gång grävt lite lagom runt stubben, sedan med spaden skalat av barken. Då får man rent trä att såga i under markytan :-bd


:-bd Funkar bra det ochså, men då måste man ha med spade, och
senn måste man inte vara en lat, tjock och gammal gubbe :d :d

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).