Skogsröjning

Avstånd mellan granungskogen?

23 inlägg 16237 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Avstånd mellan granungskogen?

Jerrka  
#47197 Har endel ytor på min lilla skogsfastighet som kommer börja gallras och röjjas under senvintern / våren...

Gran som är höjden 1-3 m och står hemskt tätt ska röjjas ur, vilken avstånd bör jag ha för att dessa ska trivas bäst efter röjjningen :?:



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Avstånd mellan granungskogen?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47200 1m eller mer emellan som minst. Sen kan du väl ha en 2,5m emellan som snitt om de står på jämt avstånd.

Användarvisningsbild

Re: Avstånd mellan granungskogen?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47210 Ett förband på 2.5m i granskog är lite stort, beroende på SI så skulle jag lägga mig på 1.8-2.2m vilket ger ett stamantal på 2-3000st/ha.

Avatar Fallback

Re: Avstånd mellan granungskogen?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47227 Äh vadå, då måste man ju kanske gallra?!

Användarvisningsbild

Re: Avstånd mellan granungskogen?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47233 Joooch, 1-2,5 m. Röj så så blir det bra!

Avatar Fallback

Re: Avstånd mellan granungskogen?

risarn  
#49077 170 cm ca enligt mitt tycke
så de får bra rotsystem tidigt

Avatar Fallback

Re: Avstånd mellan granungskogen?

Jämtröj  
#49201 Att tänka på är att granen är ett sekundärträd och trivs bäst när det är trångt i början.
Med det menas förstås inte att flera granar ska konkurera om samma yta,
utan då (om möjligt) tillsammans med primärträd, t.ex björk där lövkronan börjar ovan topparna på granarn.
(känner att jag är på väg åt fel håll om jag fotsätter längre med detta, skulle kunna skriva hela natten ) :geek:

Sen har ju höjden en viktig betydelse om du har flest 1m el 3m.
Är planteringen närmare 3m än 1m kan du ha ett längre avstånd mellan stammarna, och behovet av primärträd inte lika stort.
Då är risken större att topparna kan bli sönder piskade och att björken börjar ta för stor plats.

2,5m är oxå enligt mitt tycke lite väl i överkant.
Men hur som helst, viktigast är att det blir gjort!

Risken att du gör något helt fel är nog väldigt liten.. :wink:
Försök bara att få ett någorlunda jämt och fin bestånd.

Avatar Fallback

Re: Avstånd mellan granungskogen?

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53651 Anpassa förbandet efter markens godhetsgrad/bördighet/bonitet/produktionsförmåga/ståndortsindex så blir det nog bra :wink:

Avatar Fallback

Re: Avstånd mellan granungskogen?

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53652
Mangan skrev:Äh vadå, då måste man ju kanske gallra?!


Hur kommer sig denna negativa inställning till gallring?

Avatar Fallback

Re: Avstånd mellan granungskogen?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53671 Det kostar en skön slant, och ger ytterligare en chans att få skog och vägar sönderkörda.

Avatar Fallback

Re: Avstånd mellan granungskogen?

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53791 Kostar? I dom flesta gallringarna blir det ju pengar över(jag har iaf inte kört någon som inte gett markägaren ett netto).Dock blir ju inte nettot så högt om det är tidigare orörd skog som inte är röjd och klent och långt skotningsavstånd(sådan skog som kanske hade varit bättre och bara röja och vänta några år för att få en något högre medelstam och billigare avverkning,iofs hade ju röjningen bara gett en kostnad nu då och en senare något större intäkt isf)

Problem med sönderkörningar beror ju mycket på planering,både av inköpare/avverkningsledare och maskinförare. Maskinstorlek/maskinvikt/körteknik och väderlek.
Jag anser att med rätt avverkningsobjekt i rätt tid/väderlek,nogrann stick/basvägsplanering och risning,relativt lätta maskiner(dom minsta som är byggda för daglig/profissionell andvändning i princip förutom vimek och liknande), och andvändnig av tex "stockmattor"/grävmaskinmattor över fuktiga partier och liknande åtgjärder går det klara sej ganska bra från allt för mycket körskador.

Avatar Fallback

Re: Avstånd mellan granungskogen?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53836 Nu har ju inte detta i denna tråden att göra, men om du tror att gallringen är grats för att nettot just då råkar bli positivt, då är du helt fel ute.

Om.. om... om ... klara sig gansks bra ...inte för mycket skador...

Vilket driver upp kostnaden. Och då är ju frågan om det är värt det.

Avatar Fallback

Re: Avstånd mellan granungskogen?

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53863 Startade en tråd under "gallring" om intresse finns för en vidare diskussion,alltid intressant att höra åsikter från någon som har negativa åsikter/erfarenheter från gallring.

Avatar Fallback

Re: Avstånd mellan granungskogen?

Cat994  
#176990 Röjer du för hårt är det kört!!!! O förlite så kan du ta lite till sa en gubbe till mig

Avatar Fallback

Re: Avstånd mellan granungskogen?

Storken  
#177014 Jag brukar ha som tumregel att röjsågen ska ha plats mellan plantorna.
Blir ca 1,8m förband.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).