Traktorer och processorer

Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

2686 inlägg 490410 visningar 104 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

aggesund  
#470512
Ådii skrev:Här får du lite jämförelsebilder på våran 6600 och 8450. Men det skall tilläggas att 8450 är av de längre vilket syns på de delade motorplåtarna, den är 20cm längre än andra 8000 serier med hela sidoplåtar så de är ju en sak att ta i beaktande när man kollar efter en i 8000-serien.


Har du skogstak på 66an? :roll: isåfall, hur ser det ut?? Känner inte riktigt igen det imot dom andra 6000 man har sett??

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

JohannesG  
#470513 Tack för bilder! :-BD :grin:
Är det bara 84X0 som är längre eller var detta något som gick att beställa till flera modeller?

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Ådii  
#470553
aggesund skrev:
Ådii skrev:Här får du lite jämförelsebilder på våran 6600 och 8450. Men det skall tilläggas att 8450 är av de längre vilket syns på de delade motorplåtarna, den är 20cm längre än andra 8000 serier med hela sidoplåtar så de är ju en sak att ta i beaktande när man kollar efter en i 8000-serien.


Har du skogstak på 66an? :roll: isåfall, hur ser det ut?? Känner inte riktigt igen det imot dom andra 6000 man har sett??


Det är ett egetbyggt skogstak och skyddsbåge, finns mera info och bilder här Ådii - Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne
JohannesG skrev:Tack för bilder! :-BD :grin:
Är det bara 84X0 som är längre eller var detta något som gick att beställa till flera modeller?

Tittade i några gamla broschyrer om Mega och där var det åtminstone 8450 och 8550 som gick att få med längre hjulbas men fanns även som alternativ till 8150 och 8350 i en annan broschyr så vet inte riktigt hur det är. Kandke nån annan vet?

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

valtra mega  
#470566 enligt konedata gick det att få mega 8350,8450,8550,8750 med lång hjulbas också 8400 fanns från -02
Hitech gick också 8950 och 8150mellan 98-03 men inte 03-04

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Aqualize  
#471179 Jag visste om att de fanns med längre hjulbas - men är det verkligen det? Nu äger ju Ådii traktorn och vet nog allt om den.
6600 ska ha 233 cm hjulbas och en förlängd 8xx0 275 cm (vilket blev standard på T0-T3, och T4 fick ännu längre hjulbas).
På bilderna från Ådii tycker jag det inte skiljer 42 cm utan mindre i hjulbas.

Men vi får anta att jag har fel. Vanlig 8xx0-maskin har 256 cm hjulbas (vissa 254 enligt kondedata), alltså 21-23 cm längre än 233. Johannes kan leta reda på en sådan, med inte allt för breda hjul. Skillnaden borde ju inte kännas som så stort för att motivera prisskillnaden. Spontant känns det som twintrac borde vara ovanligare på sålda 8xx0-maskiner så det kanske är svårare att finna sådan.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

källefall8  
#471924 Det har skrivits en del om frontmonterad tank å pump i andra trådar men är det någon som lyckats kombinera detta med lastare? Kommer att ställa av lastaren när jag kör i skogen men vore fint med frontpump å tank som kunde sitta kvar när man har lastaren på. De e ju lite trångt mellan mellanröret å fronten när lastaren är nersänkt. Kanske skulle gå å bygga nytt frontparti med tank istället för nätgrillen.... där finns utrymme framför kylaren

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

valtra a 72  
#471945
källefall8 skrev:Det har skrivits en del om frontmonterad tank å pump i andra trådar men är det någon som lyckats kombinera detta med lastare? Kommer att ställa av lastaren när jag kör i skogen men vore fint med frontpump å tank som kunde sitta kvar när man har lastaren på. De e ju lite trångt mellan mellanröret å fronten när lastaren är nersänkt. Kanske skulle gå å bygga nytt frontparti med tank istället för nätgrillen.... där finns utrymme framför kylaren

Varför inte placera tanken på taket.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471946 Hur mycket längre får nosen bli?
På min 805a fick jag plats med en 54cc pump innanför balken fram men på min 6550 fanns inte riktigt samma plats pga kardanen går igenom bottentanken på kylaren så knutkorsen gjorde att de behövdes mer plats.
Min fick ca20 cm längre nos nu men jag har tanken på taket numera.
Finns bilder i "6550 med frontpump och takmontage"

Se bara till att du får in tillräckligt med luft till kylaren från sidorna om du bygger tank framför.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

källefall8  
#471947 Ska jag komma in i en del av uthusen så får inte traktorn bli ens 10cm högre. Det är ca 20cm från tvärstaget på lastaren till nosen när det är i höjd med viktstället, blir ngt mer när man lyfter ytterligare och närmre när man sänker.
Har du lastare till din gnisten?

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

stegmaster  
#471956 Hur har dom löst det på valtra x100,x110 x120 som er snarlika med en 6000 serie bara dom er ramstyrda.
Dessa har ju ofta en frontpump på typ 160l/min, var nånstans finns tanken til denna pumpen???

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471958 Nej ingen lastare, jag har en takmonterad kran på den istället.
Beroende på hur svårt en pump har o suga kunde kanske en tank placeras under hyttgolvet på vänstersida?

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

valtra mega  
#471964
stegmaster skrev:Hur har dom löst det på valtra x100,x110 x120 som er snarlika med en 6000 serie bara dom er ramstyrda.
Dessa har ju ofta en frontpump på typ 160l/min, var nånstans finns tanken til denna pumpen???

De har tank i frontlastarfästet

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Robertberg  
#471992 De nya lastarna har väl tvärstaget längre ner, närmare lastarfästet. För bättre sikt.
Det borde väl även ge mer frigång?
Om det nu är ett alternativ att byta till en nyare lastare?

   TS
Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

källefall8  
#472029 Tycker staget sitter så långt ner det kan men kanske finns de som bättre, lastaren är från 2005. Den är knappt använd heller så det är lite lyxigt att byta kanske

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

källefall8  
#472030 Under hytten kanske skulle gå, där är ju ganska mycket plats

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).