Arbetskläder för skogen

Sågskyddsbyxor + stövlar

11 inlägg 8330 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Sågskyddsbyxor + stövlar

Camaro1969  
#471894 Hej!
Som ny skogsägare behöver jag investera i sågskyddsbyxor samt stövlar.

Jag kommer inte jobba heldagar så det är pris före komfort som gäller, vill dock inte tumma på säkerheten.

Har sett att jula säljer oregon, det borde vara tillräckligt bra för mig, men finns det annat prisvärt?

I framtiden kommer man nog köpa kängor, men jag har tyvärr inte råd att köpa det bästa av allt direkt om ni förstår hur jag menar:)

Så tips tack



   TS
Användarvisningsbild

Re: Sågskyddsbyxor + stövlar

halvproffs  
#471895 Har själv ett par Oregonbyxor som jag är nöjd med. Har du relativt torra marker så är kängor att föredra. Bra kängor är mycket skönare att gå i och man blir inte lika fuktig i kängor.
Ett tips för din egen trevnad om än lite dyrare.

Användarvisningsbild

Re: Sågskyddsbyxor + stövlar

JensSkoog  
#471899 Jula säljer Waipoua sågskyddskängor för 1499, och dom är bra och prisvärda.
Skulle nog rånat banken och köpt dom hellre än stövlar. :d

Stövlar, Yukon, får du på samma affär för 779, men nu på rea för 429, och
det säger ju lite om hur obekväma dom är :wink:

Du får ochså byxor där för 699 och 999, men jag vet inte hur bra de är.
Viktigast med byxorna är ju att man ska kunna röra sig i dom, och att
dom inte känns som stålrör när det blir minusgrader.

Avatar Fallback

Re: Sågskyddsbyxor + stövlar

Skogen i boden  
#471927 De dyrare byxorna på jula är helt ok . Synd att de saknar dragkedja på fickorna

Avatar Fallback

Re: Sågskyddsbyxor + stövlar

nattuggla86  
#471974 Jag kör med Oregons stövlar och de fungerar helt ok. Men stela och tunga är dom, men är en vanesak. Har svårt att tro att kängor skulle fungera nått vidare på våra marker.

Avatar Fallback

Re: Sågskyddsbyxor + stövlar

TheJo  
#472038 Har alltid gått i stövlar hemma på gården, även när jag bara har gått och skrotat.
Så trodde inte det skulle bli så stor skillnad att gå över till kängor.
Men oj vilken skillnad det är. Och skulle hellre gå en heldag med gammelsågen än byta tillbaka till stövlar.
Så jag skulle verkligen titta en extra gång i plånboken innan jag köpte stövlar.

Jag har följande grejer. Och de duger för mig. Har medvetet inte testat några dyrare varianter, då vet man ju inte vad man missar :roll:
Dock ser det ut som att Oregon har tagit bort knapparna på fickorna :?:

Bild

http://www.jula.se/catalog/tradgard/ved ... 541/#tab04

Bild

http://www.jula.se/catalog/tradgard/ved ... xa-902713/

Avatar Fallback

Re: Sågskyddsbyxor + stövlar

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#472039 Huskvarna huggarstövlar är det sämsta jag någonsin haft på mina fötter.
Kängor är att föredra

Användarvisningsbild

Re: Sågskyddsbyxor + stövlar

Camaro1969  
#472041
JensSkoog skrev:Jula säljer Waipoua sågskyddskängor för 1499, och dom är bra och prisvärda.
Skulle nog rånat banken och köpt dom hellre än stövlar. :d

Stövlar, Yukon, får du på samma affär för 779, men nu på rea för 429, och
det säger ju lite om hur obekväma dom är :wink:

Du får ochså byxor där för 699 och 999, men jag vet inte hur bra de är.
Viktigast med byxorna är ju att man ska kunna röra sig i dom, och att
dom inte känns som stålrör när det blir minusgrader.


jag tror inte man ska säga att "stövlarna kostar nu 429:- och det säger ju lite om hur obekväma dem är"

försöker du köpa ett par så finns det bara 1 storlek och är slut i alla affärer typ...

min erfarenhet är att saker inte per automatik blir bättre för att man betalar mer, det kan mycket väl vara tillverkade i samma fabrik som en billigare.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sågskyddsbyxor + stövlar

JensSkoog  
#472045
Camaro1969 skrev:jag tror inte man ska säga att "stövlarna kostar nu 429:- och det säger ju lite om hur obekväma dem är"

Nej, det var lite dummt skrivit av mig :oops:

Men själv ogillar jag stövlar och finner dom mycket obekväma,
Annars ska ja när tiden kommer testa ut annat än Stihls kängor, eftersom dom är rent för
dyra och det anar mig att jag finner bra kängor för mig till ett ik pris :wink:

Användarvisningsbild

Re: Sågskyddsbyxor + stövlar

Camaro1969  
#472125 såg att swedol hade oregon youkon stövlar för 695:- ska åka och prova ett par i eftermiddag tänkte ja.

det är väl nästan ett måste med ett par rejäla stövlar, sen kan man komplettera med kängor i framtiden.

tycker det känns lite läskigt att köra sågen i mina tretornstövlar från gymnasietiden :???:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sågskyddsbyxor + stövlar

Camaro1969  
#472220 oregon youkon inhandlade på swedol, 695:- eftersom de har 20% kampanj hamnade de alltså en 100:-ing under julas pris, riktigt bra tycker jag.

nästan billigare än stövlar utan sågskydd :)

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).