Skogsnyheter

Intressant vitryggsfall

9 inlägg 3725 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Intressant vitryggsfall

Torbjörn Johnsen  
#471877 Flera observationer av den sällsynta vitryggiga hackspetten har gjorts i Umeå. Närmare bestämt i ett område där omfattande bostadsbyggande planeras.
Det ska bli spännande att följa utgången av det här. Kommer närvaron av denna, på riktigt sällsynta fågel att innebära stopp på byggplanerna? Hur hade det sett ut om det istället varit avverkningsplaner på en privatägd skogsfastighet?

Jämfört med observationer av den jaktbara fågeln tjäder som kan stoppa hela eller delar av en skogsavverkning. Det här fallet blir verkligen intressant att följa och jag hoppas att ni västerbottningar med tillgång till lokalmedia kan bistå oss allt eftersom processen framskridet.

Läs hela artikeln på svt här:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vaste ... att-stoppa



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Intressant vitryggsfall

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471883 Hade det varit en normal skogsavverkning, hade det blivit ett avverkningsförbud på stående fot.
/Niklas
Senast redigerad av Niking sön 10 sep 2017, 10:21, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Intressant vitryggsfall

bgl  
#471889 Helt parallellt med det som för ca 20 år sedan inträffande i Tänndalen, Härjedalen. I sluttningen med fjällbjörkskog snett ovanför det övergivna hotell Tänninge började vägar byggas för kommande byggnation av exklusiva fjällstugor. En solig påskdag när vi sakta gled på skidor i den solmjuka vårsnön bland björkarna ner mot parkeringen fick vi plötsligt se en vitrygg! Vi stannade på bara ett par meters avstånd och beskådade på lilla fågeln som idogt jobbade sig genom barkresterna på en död fjällbjörk. Vi hade tyvärr ingen kamera men att det var en vitrygg var ingen tvekan om. Jag hade ett par år tidigare upptäckt en förmodad vitrygg på en avverkning här i hemtrakterna vid skotning. Då var jag osäker och hade läst på, nu i Tänndalen var det helt klart en vitrygg.
Vi hemkomsten ringde jag Länsstyrelsen i Östersund för att berätta om fyndet och kolla om det var känt. Sämre bemötande från en myndighet är svår att tänka sig - jag släppte ämnet.

Användarvisningsbild

Re: Intressant vitryggsfall

Göt  
#471932 Den är vanligare än vad dom vill göra gällande

Avatar Fallback

Re: Intressant vitryggsfall

tallen100  
#471933 Dom säger, schaaas... hackspett :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Intressant vitryggsfall

Tosca  
#471952 Ska det byggas bostäder så betraktas det väl som viktigt samhällsintresse (läs skatteinkomster), så då kan prioriteringarna se annorlunda ut.

Användarvisningsbild

Re: Intressant vitryggsfall

p till p  
#472121 Det verkar som att det räcker att skogen är äldre så kan det bli tjäderrestrektioner.

Avatar Fallback

Re: Intressant vitryggsfall

clasandre  
#472204 http://m.vk.se/plus/2091527/rodlistad-f ... ner-for-on

Skriver om de i lokaltidningen också.

//andre

Avatar Fallback

Re: Intressant vitryggsfall

stefanm  
#473941 Nu verkar det som att det har tillkommit ytterligare problem så bygget uteblir antagligen.

http://m.vk.se/2100275/stopp-for-bygget-pa-on

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).