Bilar

Dieselbilar förbjuds?

5215 inlägg 829211 visningar 89 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Fredrik Reuter  
#471725 Hej,
Hittade en norrman som gör videos från verkliga livet med Tesla. Du känner säkert till kanalen Zalman.

Test på autobahn, model X p90.
Räckvidd 10 mil vid snitthastighet runt 200 km/h. Full acceleration kan inte göras för systemet blir för varmt.

Jag lägger in videon som en liten motvikt till allt positivt om elbilar.
Här finns en hel del att lösa innan elbilen är framme. Ex blåljusfordon kan ha svårt att köra elbil idag.

Det finns säkert en massa saker han kunnat gjort för att förbättra räckvidden i videon nedan. Men det spelar nästan ingen roll för gemene bilförare tänker nog inte heller på överhettning, regenerering eller hur laddningen gjorts.

Måste också säga att den verkar ha högt vindljud inuti. Kylfläktarna verkar också föra en hel del ljud.



Obs, detta är en lång video men kan vara sevärd. Om du inte orkar så kan du läsa beskrivningen.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Fredrik Reuter  
#471728 Samma norrman.
Test med husvagn.
Han rekommenderar att det är max 10 mil mellan laddstolparna när man kör med husvagn.


Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

jannee  
#471733 Tesla är ju inte konstruerad för att gå i "normal" fart på tysk motorväg (till skillnad från tyska premiumbilar :grin: )
Tesla fungerar säkert bra på amerikanska motorvägar med en polis vid varje avfart och där hastigheten INTE får överstiga 60 miles/hour.
Dessutom en norrman på en tysk motorväg = rena döden för en Tesla :mrgreen: :grin:
Dessutom måste vi vara ärliga och erkänna att elbilar kommit "ganska" långt på så kort tid, de s.k. fossildrivna bilarna har haft ungefär 100 år på att förfina sin teknik medan elbilen är inne på sina första 20 år, på ett ungefär.
Elmotorn som är äldre än bensin/dieselmotorn är säkert inte problemet utan just energikällan (batteriet)
M.a.o. ska man nu inte ställa för stora krav eller förväntningar, på sikt kommer säkert elbilens problem att lösas/minimeras.
Det vi konsumenter nu läser om elbilens förträfflighet är egentligen inget annat än sponsring eller fördold reklam där även Zalman är inblandad :grin:

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

källefall8  
#471735 Visst finns det entusiaster men för de flesta gäller det att se vad som mest lämpliga utrustning för det man ska göra, för en del körning är elbil lika bra eller bättre för annat är andra drivmedel mer fördelaktigt. Samma sak som med en batterisåg tex, jättebra för en snickare inomhus, för en arborist uppe i ett träd eller andra lättare jobb men i skogen är den inte effektiv med dagens teknik. Där är bensinsågarna fortfarande överlägsna. Utvecklingen går framåt och myndigheterna hittar på nya regler så det ändrar sig säkert.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471739
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Hittade en norrman som gör videos från verkliga livet med Tesla. ...

Test på autobahn, model X p90.
Räckvidd 10 mil vid snitthastighet runt 200 km/h.


"verkliga livet"? :?:

Du lever i så fall ett helt annat liv än mig. :) En gång på 12 år hade jag min Subaru på Autobahn, och körde då 140-150 km/h ett tag innan jag fick sakta ner.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Fredrik Reuter  
#471742 Hej,
Ja jag menade hans kanal. Kanske troligt att han är sponsrad men gillar ändå de videos jag kollat på från honom.

Ser man på elbilsfilmer från USA så verkar det mest vara skrytklipp där de bara talar positivt om främst Tesla och åker runt och skriker "gashole".

Ang videon så tycker jag nog också den speglar verkliga livet. Det är nog ganska många Skandinaver som testat farter uppemot 200 (och sedan bli omkörd av antingen en sportbil eller motorcykel), så jag tycker det var en bra video som visar vad som händer om man pressar en Model X på autobahn.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471759 “Hej,
Hittade en norrman som gör videos från verkliga livet med Tesla. Du känner säkert till kanalen Zalman.

Test på autobahn, model X p90.
Räckvidd 10 mil vid snitthastighet runt 200 km/h. Full acceleration kan inte göras för systemet blir för varmt.

Jag lägger in videon som en liten motvikt till allt positivt om elbilar.
Här finns en hel del att lösa innan elbilen är framme. Ex blåljusfordon kan ha svårt att köra elbil idag.

Det finns säkert en massa saker han kunnat gjort för att förbättra räckvidden i videon nedan. Men det spelar nästan ingen roll för gemene bilförare tänker nog inte heller på överhettning, regenerering eller hur laddningen gjorts.

Måste också säga att den verkar ha högt vindljud inuti. Kylfläktarna verkar också föra en hel del ljud.”


SVAR:
Allmänt så var det Björn Nylands filmer från 2013 som delvis gjorde att jag köpte en Tesla. Han kallas Tesla Björn och är kanske den mest kände som lägger upp Tesla filmer på youtube. Han har kört +20.000mil med sin Tesla S från 2013, bytte för ett år sedan till en X och har kört över 10.000mil med den sedan dess.
Har lärt mig massor om elbilar av honom, och kunde han 2013 köra en elbil i nordiskt klimat, då tänke jag, då ska jag kunna göra det år 2017.

“Tesla Model S Customer Stories - Winter Driving in Norway”


Det som är lite speciellt med elbilar är värme/kyla och fullt/tomt batteri.
Man får nämligen strömbegränsningar vid väldigt varmt batteri, detta kan hända vid körning på Autobahn i 200kmh, eller om du drar väldigt tungt släp länge.
Minskar strömmen, då minskar den möjliga effektuttaget, i filmen som nämns ovan är det en Tesla X med 22 tums hjul så den går ganska tungt i 200kmh.
Efter ca 30 minuter sjönk den möjliga effektuttaget till ca 200kw(272hk) vilket ändå är fullt tillräckligt för att köra i 200kmh. Sista biten då batteriet höll på att ta slut sjönk effekten ner till ca 150kw(204hk).


Jag har nu kört ca 1.700 mil och aldrig ännu upplevt någon begränsning pga varmt batteri.
Det jag däremot upplevt är kallt batteri, vilket man också ser alldeles i början av Björns film. Tittar man på effektmätaren så är den delvis sträckad. Men det menas att batteriet är så kallt att motorbromsen(laddning av batteriet) inte kan ske fullt ut.
Ser ut som man bara kan ladda batteriet med ca 25kw, mot max ca 60kw.

Så är batteriet kallt så begränsas den motorbromsning som går att göra.
Är det riktigt kallt på vintern kan det ta 4-5 mil innan 100% motorbroms uppnås.
Är batteriet riktigt kallt på vintern, då begränsas även möjligt effektuttag, dock om effekten sjunker från 400hk till 300hk är det i praktiken inget problem.

Är batteriet nästan tomt får du varningar av typen, “Du måste köra under 100kmh för att nå destination” och du kan få begränsningar på effektuttag.

Är batteriet laddat till 100%, då kan batteriet inte ta emot någon mera laddning alls och du har därmed ingen motorbroms alls, känns märkligt! Dock så tar det bara några km innan du har lite motorbroms i alla fall.

Laddar ytterst sällan till exakt 100% eftersom de sista 2% tar lång tid att ladda.


Angående att dra husvagn så drog han en 1.600kg husvagn och hade inga överhettningsproblem.

I denna film hade han heller inga problem att dra en husvagn uppför berget.
Model X pulling big trailer up a mountain: no heat issues


Ska man dra husvagn ska man ha modell X100D, den kommer mellan 176-293km enligt Björns tester. Beroende på vilken vagn man drar.


Sen är det inte fel att ha 4wd och rejält med hk när man ska dra släp!
http://www.dailymotion.com/video/x4hgzko

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471762 Men vissa här på forumet vill visst att allt ska gå på bensin/diesel :lol:

Nissan LEAF: Gas Powered Everything commercial

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Hema  
#471819
Zalman skrev:“Tesla Model S Customer Stories - Winter Driving in Norway”


Det som är lite speciellt med elbilar är värme/kyla och fullt/tomt batteri.
Man får nämligen strömbegränsningar vid väldigt varmt batteri, detta kan hända vid körning på Autobahn i 200kmh, eller om du drar väldigt tungt släp länge.
Minskar strömmen, då minskar den möjliga effektuttaget, i filmen som nämns ovan är det en Tesla X med 22 tums hjul så den går ganska tungt i 200kmh.


Varför skulle bilen gå tyngre med 22"-hjul? Det är väl inte direkt som så att man ändrar totaldiametern på hjulen, utan man kör bara med mindre profil på däcken.

Samt så skulle det vara trevligt och enklare om du skulle oftare använda dig av citat-funktionen. Antingen trycka på Besvara en ikon med dubbelpratbubbla uppe till höger på respektive inlägg eller använda dig av ikonen som liknar en pratbubbla.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

jannee  
#471837 Håller HELT med Hema, desto större hjul desto LÄTTARE rullar bilen. Det som är avgörande är bredden på däcken = ett brett däck rullar alltid tyngre = mer friktion, bättre väggrepp.
Hårdheten i däcket har också betydelse, ett hårt däck rullar lättare men blir automatiskt stötigare och sämre grepp (friktion)
"Däck" kanske inte, men hjul som rullar väldigt lätt är hjulen på ett tåg :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Hema  
#471841
jannee skrev:Håller HELT med Hema, desto större hjul desto LÄTTARE rullar bilen. Det som är avgörande är bredden på däcken = ett brett däck rullar alltid tyngre = mer friktion, bättre väggrepp.
Hårdheten i däcket har också betydelse, ett hårt däck rullar lättare men blir automatiskt stötigare och sämre grepp (friktion)
"Däck" kanske inte, men hjul som rullar väldigt lätt är hjulen på ett tåg :mrgreen:

Kul att få medhåll, men denna gång vet jag inte om jag förmodade större hjul. Ju större hjul desto högre toppfart, men då tappar man acceleration, samt att när man kör med tung last eller släp, så är kraften viktigare än farten.

Hur det påverkar en elmotor borde vara liknande med hur det är på en vanligt fordon med motor och växellåda. Går man utanför vad de två är avsedda för kan man stöta på olika problem. Exempel så kan man få en växellåda som inte "synkar" med uppgiften om man ändrat storleken på hjulen för mycket.

Samt om man vill ha bättre komfort, grepp och körglädje, kör inte med run-flat däck. Visst de är trevliga vid ev. punktering, annars är de ingen höjdare. Synd att BMW hoppade på det spåret. (fd. bmw-ägare, som önskar byta bil)

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471843 Jag har alltid hört att större radie på hjulen gör de mindre effektiva. Vet inte hur mycket det gör, förstås.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471866
Hema skrev:
Zalman skrev:“Tesla Model S Customer Stories - Winter Driving in Norway”


Det som är lite speciellt med elbilar är värme/kyla och fullt/tomt batteri.
Man får nämligen strömbegränsningar vid väldigt varmt batteri, detta kan hända vid körning på Autobahn i 200kmh, eller om du drar väldigt tungt släp länge.
Minskar strömmen, då minskar den möjliga effektuttaget, i filmen som nämns ovan är det en Tesla X med 22 tums hjul så den går ganska tungt i 200kmh.


Varför skulle bilen gå tyngre med 22"-hjul? Det är väl inte direkt som så att man ändrar totaldiametern på hjulen, utan man kör bara med mindre profil på däcken.

Samt så skulle det vara trevligt och enklare om du skulle oftare använda dig av citat-funktionen. Antingen trycka på Besvara en ikon med dubbelpratbubbla uppe till höger på respektive inlägg eller använda dig av ikonen som liknar en pratbubbla.


De går tyngre eftersom de är mycket bredare, har mjukare gummi, har bättre grepp.
Tesla Björn har nu bytt till smalare däck med 20 tums fälg. Mindre stötig blir det också med 20 tum.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471868
jannee skrev:Håller HELT med Hema, desto större hjul desto LÄTTARE rullar bilen. Det som är avgörande är bredden på däcken = ett brett däck rullar alltid tyngre = mer friktion, bättre väggrepp.
Hårdheten i däcket har också betydelse, ett hårt däck rullar lättare men blir automatiskt stötigare och sämre grepp (friktion)
"Däck" kanske inte, men hjul som rullar väldigt lätt är hjulen på ett tåg :mrgreen:


Du har rätt. Ett brett däck rullar alltid tyngre.

BMW i3 har å andra sidan 155/70 R19, som är väldigt smala och höga, allt för att det ska gå lätt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471872 Tesla ger nu innevånare i Florida gratis uppgradering från 60 till 75kwh batterikapacitet under
denna kris med orkanen. Tanken är att alla ska kunna köra till skyddat område.
Detta gäller Tesla S60 som är mjukvarustrypta till 60kwh batteri, när det i verkligheten är ett 75kwh batteri.
Som normalt sätt är uppgraderingsbart till 75 mot en avgift, med en kod. Eftersom alla Tesla kan uppgraderas på distans med 4G, så är detta lätt gjort.

"Tesla remotely extends range of vehicles for free in Florida to help owners escape Hurricane Irma"
A Tesla Model S 60 owner in Florida reached out to us with almost 40 more miles than in his usual full charge and a new ’75’ badge in his car software.

While he didn’t ask for it nor knew why it changed, Tesla had temporarily unlocked the remaining 15 kWh of the car’s software-limited battery pack option to facilitate the owner’s evacuation.

We reached to Tesla and a representative confirmed that the company has put in place the emergency measure to temporarily extend the range of the vehicles of Tesla owners in the path of Hurricane Irma."
https://electrek.co/2017/09/09/tesla-ex ... cane-irma/

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).