lör 09 sep 2017, 13:56#471759
“Hej,
Hittade en norrman som gör videos från verkliga livet med Tesla. Du känner säkert till kanalen Zalman.
Test på autobahn, model X p90.
Räckvidd 10 mil vid snitthastighet runt 200 km/h. Full acceleration kan inte göras för systemet blir för varmt.
Jag lägger in videon som en liten motvikt till allt positivt om elbilar.
Här finns en hel del att lösa innan elbilen är framme. Ex blåljusfordon kan ha svårt att köra elbil idag.
Det finns säkert en massa saker han kunnat gjort för att förbättra räckvidden i videon nedan. Men det spelar nästan ingen roll för gemene bilförare tänker nog inte heller på överhettning, regenerering eller hur laddningen gjorts.
Måste också säga att den verkar ha högt vindljud inuti. Kylfläktarna verkar också föra en hel del ljud.”
SVAR:
Allmänt så var det Björn Nylands filmer från 2013 som delvis gjorde att jag köpte en Tesla. Han kallas Tesla Björn och är kanske den mest kände som lägger upp Tesla filmer på youtube. Han har kört +20.000mil med sin Tesla S från 2013, bytte för ett år sedan till en X och har kört över 10.000mil med den sedan dess.
Har lärt mig massor om elbilar av honom, och kunde han 2013 köra en elbil i nordiskt klimat, då tänke jag, då ska jag kunna göra det år 2017.
“Tesla Model S Customer Stories - Winter Driving in Norway”
Det som är lite speciellt med elbilar är värme/kyla och fullt/tomt batteri.
Man får nämligen strömbegränsningar vid väldigt varmt batteri, detta kan hända vid körning på Autobahn i 200kmh, eller om du drar väldigt tungt släp länge.
Minskar strömmen, då minskar den möjliga effektuttaget, i filmen som nämns ovan är det en Tesla X med 22 tums hjul så den går ganska tungt i 200kmh.
Efter ca 30 minuter sjönk den möjliga effektuttaget till ca 200kw(272hk) vilket ändå är fullt tillräckligt för att köra i 200kmh. Sista biten då batteriet höll på att ta slut sjönk effekten ner till ca 150kw(204hk).
Jag har nu kört ca 1.700 mil och aldrig ännu upplevt någon begränsning pga varmt batteri.
Det jag däremot upplevt är kallt batteri, vilket man också ser alldeles i början av Björns film. Tittar man på effektmätaren så är den delvis sträckad. Men det menas att batteriet är så kallt att motorbromsen(laddning av batteriet) inte kan ske fullt ut.
Ser ut som man bara kan ladda batteriet med ca 25kw, mot max ca 60kw.
Så är batteriet kallt så begränsas den motorbromsning som går att göra.
Är det riktigt kallt på vintern kan det ta 4-5 mil innan 100% motorbroms uppnås.
Är batteriet riktigt kallt på vintern, då begränsas även möjligt effektuttag, dock om effekten sjunker från 400hk till 300hk är det i praktiken inget problem.
Är batteriet nästan tomt får du varningar av typen, “Du måste köra under 100kmh för att nå destination” och du kan få begränsningar på effektuttag.
Är batteriet laddat till 100%, då kan batteriet inte ta emot någon mera laddning alls och du har därmed ingen motorbroms alls, känns märkligt! Dock så tar det bara några km innan du har lite motorbroms i alla fall.
Laddar ytterst sällan till exakt 100% eftersom de sista 2% tar lång tid att ladda.
Angående att dra husvagn så drog han en 1.600kg husvagn och hade inga överhettningsproblem.
I denna film hade han heller inga problem att dra en husvagn uppför berget.
Model X pulling big trailer up a mountain: no heat issues
Ska man dra husvagn ska man ha modell X100D, den kommer mellan 176-293km enligt Björns tester. Beroende på vilken vagn man drar.
Sen är det inte fel att ha 4wd och rejält med hk när man ska dra släp!
http://www.dailymotion.com/video/x4hgzko
Den som har mest korrekt information vinner.