Avverkning (slutavverkning)

SCA glömde avverkningsanmälan, tvingas betala virkesvärdet

5 inlägg 6839 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

SCA glömde avverkningsanmälan, tvingas betala virkesvärdet

Fredrik Reuter  
#471693 Sundsvalls tingsrätt ger nu Skogsstyrelsen rätt i ett fall där Scaninge Holding, ett dotterbolag till SCA, slutavverkat 10,5 hektar skog på egen mark 2014, detta utan att skicka in en avverkningsanmälan.

SCA har yrkat på att de har skickat in avverkningsanmälan, men det finns ingen registrerad hos Skogsstyrelsen och genom detta dömer tingsrätten bolaget skyldigt för olovlig avverkning.

Straffet blir en företagsbot på 50.000 kr samt en återbetalning till staten på 646 914 kr som var virkesvärdet på avverkningen.

Bild


http://www.allehanda.se/blaljus/brott/s ... tala-boter



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: SCA glömde avverkningsanmälan, tvingas betala virkesvärd

halvproffs  
#471729 Det var ett tufft straff må jag säga. Tänk om Postnord slarvat bort ansökan, å andra sidan får man ju inte avverka förrän det blivit klartecken.
Står böterna i proposition till brottet?

Avatar Fallback

Re: SCA glömde avverkningsanmälan, tvingas betala virkesvärd

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471740 Budskapet är att man avverkat statens skog på sin egen mark, som man dock eventuellt kunnat få avverka som sin egen om man fått tillstånd. Signalen som man sänder i detta fall är oproportionerlig jämfört samhällets alla andra beivranden. Allt inräknat.
Hur kan man besluta att konfiskera hela virkesvärdet.

Avatar Fallback

Re: SCA glömde avverkningsanmälan, tvingas betala virkesvärd

uffejohan  
#471745 Det skulle vara intressant att veta om de hade fått klartecken på avverkning om anmälan hade behandlats. I så fall är straffet horribelt och måste vara ren konfiskation. Om de skulle fått avslag och området hade haft särskilt skyddsvärde eller andra värdefulla egenskaper då hade kanske företagsboten varit motiverad, men kräva hela virkesvärdet luktar nästan hämnd av något slag.

Användarvisningsbild

Re: SCA glömde avverkningsanmälan, tvingas betala virkesvärd

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471753 Straffet står ju knappast i proportion till brottet, tycker jag. Hoppas domen överklagas till högre instans.
/Niklas

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).