Skotare

OnTrack - nytt projekt med skotare på band

31 inlägg 16914 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

OnTrack - nytt projekt med skotare på band

Torbjörn Johnsen  
#403539
1471292110_ontrack-band-skotare.jpeg


SkogForsk meddelar att de startar ett nytt projekt med utvärdering av skotare på band. Den här gången på en Ponsse. Projektet ska drivas tillsammans med företaget Konstholmen Tommy Blom TB AB. Tommy Blom har tidigare erfarenheter av band på skotare från bl a Lars Bruun. Mer info i SkogForsks pressrum:
http://www.mynewsdesk.com/se/skogforsk/ ... nd-1518834



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: OnTrack - nytt projekt med skotare på band

Fredrik Reuter  
#448767 Pressrelease från Skogforsk idag, med bilder på Ponsse skotaren med OnTrack bandställ (Ponsse Buffalo).

Just nu testas konceptmaskinen OnTrack i Sverige. OnTrack bygger på en Buffalo-skotare från Ponsse som utrustats med bandställ från företaget Prinoth. De första testerna har visat att maskinen kombinerar lågt marktryck och låga vibrationsnivåer, med utmärkta terrängegenskaper.

- Det här är en konceptmaskin för att testa nya tekniska lösningar och ett första steg på vägen mot en framtida skonsam skotare med band, säger forskaren Rolf Björheden vid Skogforsk, som nu genomför de första grundläggande tekniska testerna.

Skogsavverkning kräver många och tunga transporter av virke från skogen till närmaste bilväg. Risken för markskador och jordkompaktering är stor. För att minska den risken har känsliga marker traditionellt avverkats på frusen mark. Men det har blivit allt svårare på grund av mildare vintrar och högre miljökrav. Skogsbruket behöver därför hitta nya lösningar.

De första försöken med maskinen som nu utförs av Skogforsk och Konstholmen AB ska nu ge viktig kunskap inför det fortsatta utvecklingsarbetet. Om OnTrack-konceptet kan utvecklas till en konkurrenskraftig maskin, kan det sätta en ny standard för skogsmaskiner.

- Kunderna i skogsbruket ställer hårda krav. Även om många problem återstår att lösa, så känner jag mig övertygad om den här kombinationen av en kommersiell skotare med beprövade gummiband är ett sätt att förkorta vägen till en färdig ny maskintyp, säger Kalle Einola, utvecklingschef på finska maskintillverkaren Ponsse.

- På Prinoth är vi stolta över att kunna vara med och utveckla ny teknik för den framväxande bioekonomin. Kostnadseffektiv avverkning med liten påverkan i känsliga områden är ett viktigt bidrag, säger Alessandro Ferrari, vice Sales VD på Prinoths Band Utility Vehicles’ division.

Efter de första testerna i Sverige kommer skotaren OnTrack att fortsätta testas under olika förutsättningar i Finland, Norge, Lettland och Tyskland. Maskinen kommer att testas av Metsäteho vid avverkning på torvmarker i Finland. Dragtester och körning i brant terräng ska studeras av Nibio och Owren SA i Norge. I Lettland kommer SILAVA att genomföra tester på känsliga mineraljordar, medan KWF i Tyskland ska testa konceptet på känsliga bruna jordar.

OnTrack - en gemensam insats för mindre påverkan genom forskning

Projektet är en del av Horizon 2020 där forskningsinstitut i fem stora skogsländer har gått samman med skogsmaskintillverkaren Ponsse Plc och bandfordonstillverkaren Prinoth. Målet är att bygga en konkurrenskraftig skotare som är skonsam både mot marken och föraren genom att utnyttja beprövad teknik från två olika branscher. Projektet startade i september 2016 och ska fortsätta i två år.

Skogforsk är det svenska skogsbrukets forskningsinstitut, finansierat av staten och skogsnäringen. Vi tillför svenskt skogsbruk kunskaper, tjänster och produkter för ett lönsamt, hållbart bruk av skogen.

Användarvisningsbild

Re: OnTrack - nytt projekt med skotare på band

halvproffs  
#448800 Mycket intressant detta! Korsnäs har avverkat på gammal låg och blöt belägen åkermark som planterades för 57 år sedan här i Hedesunda bara några km från mig. Här ska jag försöka ett reportage tänkte jag i Lördags och tog bilen och på vägen dit men det började regna rejält. Satt i bilen en stund och tittade och det flöt på riktigt fint. Har inte åkt förbi där något mer nu ,tyvärr var det nog färdigskotat i Lördags och vad jag kunde se så fanns det inga spår efter skotningen :-BD Detta var Ponssen med band.

Användarvisningsbild

Re: OnTrack - nytt projekt med skotare på band

Fredrik Reuter  
#448802 Ah, vad synd! Det hade varit riktigt kul med en "riktig" rapport där den går!

Användarvisningsbild

Re: OnTrack - nytt projekt med skotare på band

halvproffs  
#448830 Åkte dit och tog ett par bilder.

Användarvisningsbild

Re: OnTrack - nytt projekt med skotare på band

Fredrik Reuter  
#470579 Nu verkar OnTrack vara på visning i Norge.

Film:


Avatar Fallback

Re: OnTrack - nytt projekt med skotare på band

bgl  
#470592 Ännu en gång visas en demofilm på utrustning för körning på obärig mark. Ännu en gång visas en storskotare knappt halvlastad med klent virke. Varför visas inte ett fullt skotarlass med timmer?

Avatar Fallback

Re: OnTrack - nytt projekt med skotare på band

bgl  
#471524 Fortsätter på mitt förra inlägg:
Verklighetsfrämmande bilder på denna maskin fortsätter komma.
Visar länk till Billerudkörsnäs skogstidning där Ontrack körs helt olastad i ett bärigt stenskravel där den knappast hör hemma:
http://www.e-magin.se/paper/vv1n1jj4/pa ... vv1n1jj4/8

Användarvisningsbild

Re: OnTrack - nytt projekt med skotare på band

Fredrik Reuter  
#471585 Hej,
Här är en video från BillerudKorsnäs där de bl a intervjuar Tommy Blom som är ansvarig för projektet.


Avatar Fallback

Re: OnTrack - nytt projekt med skotare på band

AKKAMAAN  
#471600 Ser onekligen bra ut. Tror inte vi i det här läget blir mycket klokare av att se maskien köra fulla timmerlass. Vi kan nog räkna med att det kan komma att krävas "halvlasskörning" på de mest känsliga markpartierna

Slänger på några "vedträn" på diskussions-brasan...

1. Kommer såna här skotare bli satta till 100% att köra "obäriga marker"? Om man låter en sån här utrustning köra i t ex stenig terräng så kommer nog livslängden på utrustningen att förkortas väsentligt.
2. Sidledes "radering" kommer att öka påfrestningarna på utrustningen vid sväng samt slitaget på markunderlaget. Stubbar och stenar kommer att förorsaka stora brytkrafter vid svängning på dessa långa boggis. Det kommer att kräva en förare som har god blick för hur körunderlaget ser ut.
2. Vilken extrakostnad i inköp blir det på maskinen?
3. Vilken livslängd beräknas på bandutrustning och dessa långboggies?
4. I slutändan, vilken kostnadsökning per m3fub kan man spekulera i?
5. Kan man tänka sig ettt system där bandboggis enkelt, på 1-2 tim, kan bytas standard hjul-boggies, för att ge maskinen ett större användningsområde?
6. Kan man tänka sig dessa boggis på upparbetningsmaskiner också?
7. Kan en sån här maskin med så stor anliggningsyta mot underlaget vara något för extremt brant terräng?

Användarvisningsbild

Re: OnTrack - nytt projekt med skotare på band

Fredrik Reuter  
#471601 Hej,
Ja här är mina fem ören så länge:

- Också oroad över skjuvningen.

- Banden kan inte vara vara gummiband utan gummibeklädda stålband. Det känns som att det inte håller annars. Det blir stygga skärskador om ett skogsmaskinsdäck går oskott och träffar en skärva på ett berg eller liknande.

- Krängning av band. Här måste de kommit på något helt nytt. Varenda gummibandsförsedda grävmaskin jag hittills bekantat mig med närmare har bandet krängt minst en gång på, och det var jag aldrig med om i min skogsmaskinskarriär (det lilla jag körde skotare).

Bra punkter annars Akkamaan!

Användarvisningsbild

Re: OnTrack - nytt projekt med skotare på band

skogsjan695xl  
#471612 Ingen som tänkt på hur det ska gå med dessa band på vintern?
När det blir isbelägg m.m man kommer inte komma nån vart med maskin då.

Användarvisningsbild

Re: OnTrack - nytt projekt med skotare på band

Bax  
#471663 Jag körde bandvagn 206 ett helt år utan att kränga nåt band, så visst kan det gå, dom ska ju inte vrida sig på samma sätt som en grävare.
Det kanske går att dubba banden?

Avatar Fallback

Re: OnTrack - nytt projekt med skotare på band

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471721 Ser inte ut som banden som satt på bärgaren vi hade i lumpen där man slog ut ett antal av gummipadsen och ersatte dom med en stålplatta med ett X på för att få lite bett i is och tjälad mark

Avatar Fallback

Re: OnTrack - nytt projekt med skotare på band

Robertberg  
#471727 Kommer skotarförare behöva skotta larverna innan hemgång på vintern?
Eller är konstruktionen tillräckligt öppen för att slippa?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).