Bioenergi

Salix i myr?

22 inlägg 13708 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Salix i myr?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#469868
JoakimB skrev:
Niking skrev:Har du prövat att höglägga?
/Niklas


Behöver man något tillstånd för det som med urdikning?

Inte annat än om den aktuella myren räknas som öppen mark, för då måste du ha tillstånd för att plantera igen det.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Salix i myr?

torpöbo  
#469876 Vad har ni satt för kloner, och med vilket syfte?
Är i stånd att försöka få tag i viltbegärlig salix att sätta i kantzoner mot vatten- och surdrag.

Där skogen inte kan växa så kan salixen göra nytta för att öka viltfodertillgången i skogen. Ju mer hjortdjuren har att äta desto mindre blir risken att värdefulla plantor stryker med.

Har läst på och funderar på att försöka få tag på klonerna Karin, Tora och Gudrun.

Någon som har någon erfarenhet av dessa, eller kan rekommendera några andra kloner?

Har dessvärre ej erfarenhet av vart det fungerar att sätta salix än, men jag räknar med att få det framöver. Har 11 ha utdikat myr i Haparanda kommun där jag skulle vilja komplettera björken med någon form av viltbegärlig salix.
Likaså ska jag prova att plantera i södra Östergötland på gränsen till småländska höglandet, ca 200 m över havet.
Planerar även att försöka hålla en biobank, som jag ska kunna ta sticklingar i från, vid utplantering kommande år, detta för att kunna ge bort till vänner och grannar.
Senast redigerad av torpöbo sön 27 aug 2017, 21:43, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Salix i myr?

JoakimB  
#469878
torpöbo skrev:Vad har ni satt för kloner, och med vilket syfte?
Är i stånd att försöka få tag i viltbegärlig salix att sätta i kantzoner mot vatten- och surdrag.

Där skogen inte kan växa så kan salixen göra nytta för att öka viltfodertillgången i skogen. Ju mer hjortdjuren har att äta desto mindre blir risken att värdefulla plantor stryker med.

Har läst på och funderar på att försöka få tag på klonerna Karin, Tora och Gudrun.

Någon som har någon erfarenhet av dessa, eller kan rekommendera några andra kloner?


Om det är just för viltet du vill ha salix så ska du satsa på en klon som heter alces. På jaktforumet robsoft kan man hitta folk som säljer sticklingar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Salix i myr?

torpöbo  
#469884
JoakimB skrev:
torpöbo skrev:Vad har ni satt för kloner, och med vilket syfte?
Är i stånd att försöka få tag i viltbegärlig salix att sätta i kantzoner mot vatten- och surdrag.

Där skogen inte kan växa så kan salixen göra nytta för att öka viltfodertillgången i skogen. Ju mer hjortdjuren har att äta desto mindre blir risken att värdefulla plantor stryker med.

Har läst på och funderar på att försöka få tag på klonerna Karin, Tora och Gudrun.

Någon som har någon erfarenhet av dessa, eller kan rekommendera några andra kloner?


Om det är just för viltet du vill ha salix så ska du satsa på en klon som heter alces. På jaktforumet robsoft kan man hitta folk som säljer sticklingar.


Har försökt att hitta information av just älgvide, detta har visat sig svårt. Jag har inte kunna läsa mig till hur smaklig den är, växtsätt eller hastighet. Vill ha tag i en klon som är riktigt smaklig för viltet samtidigt som den har en god tillväxt och klarar av att återhämta sig efter nerbetning.
Den ska helst klara av att att konkurrera måttligt med omgivande växtlighet och kunna stå kvar i kanten till surdrag även efter att skogen kommit upp för att ge skydd och mat åt viltet.

Avatar Fallback

Re: Salix i myr?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471340 Denna buske växer lite varstans på markerna om det är blött. Både viltet och tamdjuren verkar gilla den.
Är osäker men det kanske kan vara Gråvide?

1504764947_2017-08-29_17.16.50.jpg

1504764948_2017-08-29_17.16.34.jpg

1504764948_2017-08-29_17.16.43.jpg

Avatar Fallback

Re: Salix i myr?

Hanatorp  
#471361 Jag har tänkt att köpa min första skogsfastighet inom ett år. Vissa av fastigheterna jag tittat på har en del myrmark. Undrar om någon har provat eller vet något om att sätta salix i myrarna? Anledningen till att jag vill ha det är främst för jakten. På marken jag jagar på satte vi ut salix på en gammal beteshage och åker (ca 7-8 hektar) och fick ett otroligt resultat på rådjursstammen på bara några år.[/quote]

Jag har ett översilningskärr ca 250 m långt på svagt sluttande mark. Tidigare var där en kraftledning och Vattenfall fick röja gatan ofta på grund av den rikliga tillväxten av björk, sälg, gråvide och pors. Nu börjar det bli omöjligt att ta sig fram där. Sälgen och gråvidet kommer att dominera helt om några år.

Användarvisningsbild

Re: Salix i myr?

JoakimB  
#471570
Hanatorp skrev:Jag har tänkt att köpa min första skogsfastighet inom ett år. Vissa av fastigheterna jag tittat på har en del myrmark. Undrar om någon har provat eller vet något om att sätta salix i myrarna? Anledningen till att jag vill ha det är främst för jakten. På marken jag jagar på satte vi ut salix på en gammal beteshage och åker (ca 7-8 hektar) och fick ett otroligt resultat på rådjursstammen på bara några år.


Jag har ett översilningskärr ca 250 m långt på svagt sluttande mark. Tidigare var där en kraftledning och Vattenfall fick röja gatan ofta på grund av den rikliga tillväxten av björk, sälg, gråvide och pors. Nu börjar det bli omöjligt att ta sig fram där. Sälgen och gråvidet kommer att dominera helt om några år.[/quote]

Okej, lönar det sig med sälg och gråvide?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar