Små skogsmaskiner och övriga maskiner

tapio 160 + grävmaskin

21 inlägg 16705 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

tapio 160 + grävmaskin

Eken71  
#471320 Hur fungerar det att använda en grävmaskin som bärare i gallring? Någon som har erfarenhet? Jag tänker beståndsgående så hur små maskiner har ni? Funderar på fler uppgifter till min 3-tonnare men är den 'för' liten? Räcker effekten på ca 20 hk? Kollat på kombimaskiner (Alstor/Kranman), de har ju liknande vikt/effekt, varför skulle de vara bättre?



   TS
Användarvisningsbild

Re: tapio 160 + grävmaskin

paan14  
#471352 Vad har du för hudraulflöde? Tapion behöver 40 l/m minst. Har du bara hudraulflödet så ska det nog gå bra. Har precis fått igång min Tapio 160, fast på min lilla Valmet traktor.

Avatar Fallback

Re: tapio 160 + grävmaskin

Jole  
#471356 Vad har du för grävmaskin som har en motor på bara 20 hk?

Kollat på kombimaskiner (Alstor/Kranman), de har ju liknande vikt/effekt, varför skulle de vara bättre?

Att jämföra en minigrävare med en miniskotare/kombi maskin är ju inte rättvist. Som gallringsskördare är de förmodligen ganska likvärdiga men du jämför en maskin byggd för skogen, som även kan skota, mot en anpassad anläggningsmaskin som bara duger som skördare. Du kan inte skota effektivt med en minigrävare. Den har dåliga terrängegenskaper och usel fart jämfört med kombimaskinerna.

Användarvisningsbild

Re: tapio 160 + grävmaskin

stegmaster  
#471366 En 3t maskin har nog 40l/min(åtminstone om det er en nyare) til ekstra hydraulikken, men kanske inte så mycket mer.
Effekten er nog närmare 30hk, brukar vara det på en 3t maskin av nyare dato. (skriv gärna vilken maskin det rör sig om)
Annars er vel problemet på en såpass liten maskin, er hur lång/tung jibb den orkar med, så du får en vettig räckvidd.
Lycka til, och kom ihåg att uppdatera oss här framover hur det går. :grin:


Här er en video av en 3,5t, och den verkar åtminstone gå som toget.



Användarvisningsbild

Re: tapio 160 + grävmaskin

Eken71  
#471383 Tack för svar. Jag har en Volvo ECR28 och i boken har den ca 20hk. Stegmaster, jag tänkte mig något typ som filmen ovan, tittat på den innan. Har varit och dikat med den i skogen och det har gått förvånansvärt bra tycker jag. Lite låg markfrigång men känner inte att det är ett stort problem. Kanske blir värre när man går in i en förstagllring där det ser ut som en djungel... Alltså tänker inte skota med grävaren. Har en grip till den och hängt en gammal huggarvagn på den men det är ett ganska hopplöst ekipage. Drömmer om en Bison 6000x till det. Har rototilt på den när jag gräver och det klart en full skopa grus rakt åt sidan så lättar det där bak så det klart jibben inte får vara för lång. Rototilten ställer jag av om det blir något av detta. Tänkte dra hydraulik till aggregatet från huvudledningen för att få bra flöde (men kan det störa andra funktioner? Får fundera på det.). Extrahydrauliken går till rototilten idag och funderar på att använda den rotor och tiltfunktionen endast.

   TS
Användarvisningsbild

Re: tapio 160 + grävmaskin

stegmaster  
#471391 Enligt specs. nedan här, så er den faktisk bara drygt 18hk, sen er ju detta en maskin i den "snåla enden" för att kunne kallas för en 3 tonnare.
Men hur som helst så klarer den 45l/min och 210bar på ekstrahydrauliken, så det bordet räcka, er mer tväksam til räckvidden och lyftkraften räcker til med en bra jibb. :???:
En 5 tonnare eller större vore ju att föredra.
Din maskin blir nog helt på gränsen til va som funkar.

https://blackwoodplanthire.co.uk/wp-con ... ECR-28.pdf

Användarvisningsbild

Re: tapio 160 + grävmaskin

paan14  
#471396 Har den så högt flöde ska det funka. Det är väl bara att trycka ner bladet när man lägger ut stickan på max. Jag har en PTO pump som ger ca 40 l/m på tomgång och det är lite för lite, jag måste varva upp lite så går det bra. Eftersom jag har en liten Valmet 605 använder jag stödben på kranen och då kan jag lägga ut max med kranen, 6m. Tapion är inte särkilt tung och klara inte så stora träd, så det ska nog gå bra.
IMG_2989.JPG

Användarvisningsbild

Re: tapio 160 + grävmaskin

Eken71  
#471434 Jo att det är åt det lilla hållet är jag medveten om, att större maskin blir bättre är tveklöst. Men jag tänkte att med min maskin kommer man fram mellan träden utan stora vägar. Tänker den till klena gallringar och förvuxen röjning. Har även tittat på större maskiner som Rottne 200x mm men då blir det mer avancerat direkt och kräver att man kör mer. En stegmatare kan man ställa åt sidan en stund utan att få dåligt samvete. En gallringsskördare inom min budget är 30år gammal och känner att då har man nog lite problem med skick och reservdelar... Byta till större grävmaskin är inte aktuellt pga de andra jobben jag gör med den.

   TS
Avatar Fallback

Re: tapio 160 + grävmaskin

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471449 Tror ju mer på en energivedsklipp till den huggningen du tänkt dig. Den är lättare, billigare och kräver mindre flöde. Men så bor jag ju i prisdiket också.

Användarvisningsbild

Re: tapio 160 + grävmaskin

Eken71  
#506383 Jaha det blev en stegmatare i alla fall. Fick tag i en begagnad som inte gått mer än ca 40h som test hos en tillverkare av basmaskin men som sedan blivit stående. Kom dock utan styrsystem. Aggregat + tillbehör kostat <100k + ett antal timmar för tillverkning av fäste och klura ut ett vettigt styrsystem :smile:

Bild


Bild


https://www.youtube.com/edit?o=U&video_id=_pwau4N1E4U

   TS
Användarvisningsbild

Re: tapio 160 + grävmaskin

totte  
#506387 Fixade länken till tuben. Du kan inte länka till redigeringsläge på Youtube, dit har bara du själv tillträde.

Ser ju ut att gå riktigt bra det där! :-bd


Användarvisningsbild

Re: tapio 160 + grävmaskin

stegmaster  
#506417 Trevlig film. :-bd
Kul att se att det funkar så bra med en såpass liten grävmaskin.
Själv har jag et 300kg Naarva på min 5,5tonnare, och tycker det er precis lagom.
Grävmaskin er fin basmaskin til denna typen aggregat, spesielt om man har lite besvärlig terräng och behöver gräva lite mellan varven med aggregatet.

Användarvisningsbild

Re: tapio 160 + grävmaskin

Repan  
#621319 Hej på Er. Tänkte fråga Eken71 om du är nöjd med din stegmatare nu när du haft den en tid? Funkar den som tänkt? Funderar själv på att köpa en till min Ec35c -08 att använda till gallring, vägträd och åkerkanter. Trodde grävaren var för liten men efter att sett din film verkar det funka bra. Frågan är vilken man ska välja isf.

Användarvisningsbild

Re: tapio 160 + grävmaskin

Eken71  
#621334 Hej Repan, ja allt har fungerat som jag tänkte att den skulle. Man får vara medveten om att det är en liten maskin den sitter på, min väger knappt 3 ton, din drygt. Effektmässigt tycker jag att den räcker till. Jag gjorde en kort jibb med direktinfästning för att spara något kilo. Det man ska veta är att när man hänger aggregatet på en grävmaskin så kommer det att hänga en bit ifrån maskinen i sitt närmaste läge. Det gör att räckvidden är ganska begränsad (ett par meter på sin höjd). Man får i stort sett flytta sig för varje träd. Kan också bli lite trångt att svänga runt i en trång gallring men man lär sig. Körde ca 30h med det förra vintern men inte satt på det än denna säsong, ingen vinter... Jag hittade mitt aggregat begagnat, skulle jag köpa nytt skulle jag även titta på Jobo st50. Och vill man bli effektiv så är nog en annan bärare att föredra, Kranman's ser riktigt intressant ut till en 'vettig' peng. Men då måste man köra fler timmar så det är en balansgång... Man får vad man betalar, och för den lilla summa jag lagt ut tycker jag att jag fick till det ganska bra.

   TS
Användarvisningsbild

Re: tapio 160 + grävmaskin

Repan  
#621347 Tack Eken för snabbt svar. Räckvidden kan jag tänka mig blir dålig som du sa. Har kollat på Jobo st50. Verkar vara ett bra alternativ som man kan uppgradera med rullar senare om man önskar. Jag får fundera vidare... Man kan ju leja bort en hel del för samma peng, men det är ju inte lika kul. Må gott

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).