Traktorer och processorer

vändbar förarstol

7 inlägg 6510 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

vändbar förarstol

jan.olof  
#46895 Hejsan! Sitter och väntar på att Södra ska komma och gallra igenom min skog. Tänkte fixa skotningen själv denna gång, har en Ford 6600 4wd med en Movi griplastarvagn efter,tyvärr utan drift på kärran. Med piggkedjor på bakhjulen och ringkedjor på framhjulen går det ändå ganska hyfsat att ta sig fram. Eftersom jag är ny medlem och detta är mitt första inlägg någonsin,alla kategorier, ber jag om överseende vad gäller skriftspråket. Till saken,- Finns det någon som tror sig veta om man på något vis kan bygga om så att man kan få in en vändbar stol i traktorn? Man blir ju ganska mör i kroppen efter en dags körning och eftersom ekonomin ännu ej tillåter någon uppgradering av maskinparken får jag försöka hålla liv i de traktorer jag har ( en Ford 4000, en Major med bärgningsvinsch + 6600). Tager tacksamt emot alla tips vad gäller utkörning med jordbrukstraktor odyl. Tackar på förhand,jan-olof.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: vändbar förarstol

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46960 Gamla BM 350 grävare har vickbar stol. Alltså vickbar bakåt så man sitter på ryggstödet när man sitter bakåt.
Ingen ideal lösning och kanske lite knöligt att använda sig av, men det är inte så lätt att bygga om stolen heller när inte hytten är anpassad till det.
Har även sett någon gammal MF grävare med vickbar stol.

Användarvisningsbild

Re: vändbar förarstol

stegmaster  
#46968 Det finns ju even stoler med ryggstödet ( finns i båter och i tågvagner)monterat med feste på mitten av stolputan. Då behöver du inte snurra stolen rundt, bara legge ryggstödet över åt motsatt hold, så den funker lika bra at sitta på åt båda hold.
Lite vrient at forklara, skulle haft en bild, fast du kanskje forstår vad jag menar?
Dette borde kunna fungera viss det er kort om plats för at kunna snurra stolen.
Har inte provat det själv, var bare en ide som dykte fram. :lol:

Avatar Fallback

Re: vändbar förarstol

orre  
#46979 Min far byggde om en BM 500 till vändbar stol.
Ett tjockväggigt rör med ett klenare inuti, fäst på "rätt"ställe så går det ganska bra att snurra runt.
Byggde sedan en "låda"för att tårna ska få plats.

Avatar Fallback

Re: vändbar förarstol

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47133 Som sagt, BM500, 650 etc. går ju att bygga om hjälpligt. Du har väl en stor verktygslåda/förvaringsbox på vänsterskärmen
ivägen men annars borde det väl vara lika mycket plats i Fordhytten som i BM:s. Att få plats med fötterna brukar ju vara
svårast(om man inte vill ha knäna över huvudet) fixa snurren på stolen är nog det lättaste.

Avatar Fallback

Re: vändbar förarstol

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47380 Om det är riktigt trångt, så borde det gå att fixa ett fällbart ryggstöd på stolen. Sedan kan man sitta på baksidan av ryggstödet. Antar det borde gå.

Användarvisningsbild

Re: vändbar förarstol

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47390 Ford 6600 är ju en trevlig maskin som är värd att byggas om så man får använda den mer.
Stolen du har kan du kanske byta till en smäckrare, finns ju billiga kring tusingen.
Mindre ratt gör att du får bättre plats.
Liten låda för fötterna lär rymmas galant, det är ju rätt mkt luft under bakdelen av hytten
om jag minns rätt, nedre bakrutan är väl löstagbar på dem? Då ryms fotlådan dit.
Plexi bakruta och en bakrutekil av tunnplåt är väl inte så svårt att slöjda dit?
Länkar till växelspaken så man kan växla från omvänt läge borde ju gå att fixa?
Jobbigare med kopplingspedalen, men där kanske man kan ha hydraultub?
Styrning har jag sett en budgetmodell i Land nångång, det var en stor remskiva
under ratten som hade en vindrutetorkarmotor med liten remskiva fastsatt på instrumentbrädan
och påverkades av en 1-0-1 strömbrytare vid omvänd körning.
Absolut ett projekt med potential.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).