Motorsåg och handhållet

stihl km130r ht-km eller husqvarna 535fbx kjederyddesag?

100 inlägg 33179 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: stihl km130r ht-km eller husqvarna 535fbx kjederyddesag?

Tosca  
#471088 Häcksaxen fortfarande saknad.
Med denna RTS-sele medföljde en flyttbar upphängning enligt bild.
Den har en ungefärlig innerdiameter på 41 mm, riggröret är endast 25 mm så jag undrar hur den ska användas?
1504629314_wp_000306.jpg

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: stihl km130r ht-km eller husqvarna 535fbx kjederyddesag?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471094
Tosca skrev:Häcksaxen fortfarande saknad.
Med denna RTS-sele medföljde en flyttbar upphängning enligt bild.
Den har en ungefärlig innerdiameter på 41 mm, riggröret är endast 25 mm så jag undrar hur den ska användas?
1504629314_wp_000306.jpg

Tror den är till de teleskopiska stångsågarna.

Avatar Fallback

Re: stihl km130r ht-km eller husqvarna 535fbx kjederyddesag?

Tosca  
#471095 Strålande, det borde de ju kunnat skriva i beskrivningen på hemsidan.

Användarvisningsbild

Re: stihl km130r ht-km eller husqvarna 535fbx kjederyddesag?

JensSkoog  
#471133 Stämmer som "busholle" skriver. Den passar den teleskopiska HT-sågen.

1504643326_upphaeng_rts_05_09_17_(4).jpg


1504643381_upphaeng_rts_05_09_17_(1).jpg


Tosca skrev:Strålande, det borde de ju kunnat skriva i beskrivningen på hemsidan.


Stihl är mycket dårliga på det där, enligt vad jag erfart. :???:
Senn har många av deras ÅF'ar dårlig koll på allt annat än saker som dom säljer mycket av.

Avatar Fallback

Re: stihl km130r ht-km eller husqvarna 535fbx kjederyddesag?

Tosca  
#471156 Jag får försöka lämna tillbaka den klämman då, och inrikta mig på att göra en bröstrem istället, för någon sådan har de inte i sortimentet antar jag?

Avatar Fallback

Re: stihl km130r ht-km eller husqvarna 535fbx kjederyddesag?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471159
Tosca skrev:Jag får försöka lämna tillbaka den klämman då, och inrikta mig på att göra en bröstrem istället, för någon sådan har de inte i sortimentet antar jag?


Klämman ingår i leveransen av selen så jag tror inte de tar tillbaka den löst. Min ligger och skräpar i samma diverselåda som vintersatserna till motor och röjsåg, grejer som följer med men knappast används.

Användarvisningsbild

Re: stihl km130r ht-km eller husqvarna 535fbx kjederyddesag?

JensSkoog  
#471163
Tosca skrev:Jag får försöka lämna tillbaka den klämman då, och inrikta mig på att göra en bröstrem istället, för någon sådan har de inte i sortimentet antar jag?

Bröstrem får du köpt som extra. Samma som til den ryggburne lövblåsen och röjsågselen.

Avatar Fallback

Re: stihl km130r ht-km eller husqvarna 535fbx kjederyddesag?

Tosca  
#471165
busholle skrev:
Tosca skrev:Jag får försöka lämna tillbaka den klämman då, och inrikta mig på att göra en bröstrem istället, för någon sådan har de inte i sortimentet antar jag?


Klämman ingår i leveransen av selen så jag tror inte de tar tillbaka den löst. Min ligger och skräpar i samma diverselåda som vintersatserna till motor och röjsåg, grejer som följer med men knappast används.

Fast den ingår förmodligen inte i den billigare RTS-selen, som jag ju skulle ha haft om det framgått på hemsidan.

Användarvisningsbild

Re: stihl km130r ht-km eller husqvarna 535fbx kjederyddesag?

JensSkoog  
#471187 Ska göra mig visit hos Stihl, Norge, idag, och berätta hur svårt det är att hitta vägen i deras katalog :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: stihl km130r ht-km eller husqvarna 535fbx kjederyddesag?

JensSkoog  
#471233
Tosca skrev:....Fast den ingår förmodligen inte i den billigare RTS-selen, som jag ju skulle ha haft om det framgått på hemsidan.

Frågade om det där idag, och fick som svar att det där skulle väl ÅF'n haft koll på.
Skulle tagit den med tillbaks och frågat varför han inte visste bättre 😡

Om du inte har köpt dig bröstrem @Tosca , så kan du få en av mig. Har en extra :grin:

Avatar Fallback

Re: stihl km130r ht-km eller husqvarna 535fbx kjederyddesag?

Tosca  
#471240 Ja, den tar jag gärna, annars hade jag nog slöjdat ihop en egen, symaskin har jag ju.
Du får gärna ta den med till Gallringsdagarna.
Min ÅF har bara en kille som har någon koll på motorsågssidan, och han är nog inte heller så inläst på Stihl.
Samtidigt väldigt dåligt att båda RTS-selarna anges passa till samma maskiner på hemsidan.
Jag läste något om att Stihl har som krav att kunden ska provköra och provmontera sitt köp hos ÅF, det behövde inte jag göra heller.
Vi får se om jag får något svar från min ÅF, han skulle kolla upp om det fanns någon bröstrem...
Jag fick sätta emellan shims om jag ville använda det snabbflyttade stångfästet fick jag till svar när jag sa att det var fel diameter på den...

Användarvisningsbild

Re: stihl km130r ht-km eller husqvarna 535fbx kjederyddesag?

JensSkoog  
#471282
Tosca skrev:Jag fick sätta emellan shims om jag ville använda det snabbflyttade stångfästet
fick jag till svar när jag sa att det var fel diameter på den...


:-o :-o

Det är det mest idiotiska jag
har hörd (nästan :mrgreen: )

Jag har berättat för Stihl några tankar om ÅF'ar som inte vet vad dom säljer, och som inte
har såpass service i sig att dom kan kolla upp vad som går och inte går. :wink:
Vet att dom jobbar med det och med att förtydliga information till sina kunder.
Det behövs :wink:

Tar med en bröstrem till dig på Gallringsdagarna, "Tosca".
Blir trevligt att träffas :-bd

Avatar Fallback

Re: stihl km130r ht-km eller husqvarna 535fbx kjederyddesag?

Tosca  
#471283 Gott så, du kanske byter jämnt mot en sockerkaka om jag snor ihop en sån?

Användarvisningsbild

Re: stihl km130r ht-km eller husqvarna 535fbx kjederyddesag?

JensSkoog  
#471285
Tosca skrev:Gott så, du kanske byter jämnt mot en sockerkaka om jag snor ihop en sån?

:-bd :-bd

Användarvisningsbild

Re: stihl km130r ht-km eller husqvarna 535fbx kjederyddesag?

Gräsmark  
#471297 Har beställt en KM131R+HTKM och RTS-sele. Får väl se vad jag får. Har hört mig för hos 4 återförsäljare, varav en också ringde Stihl. Ingen verkar ha koll på dessa saker. Beställde ändå eftersom Jens Skoog m.fl. fått mig övertygad. Har provat husqvarnas ryggburna och såg fördelarna med kedjeröjsåg i eftersatt bestånd. Den tyckte jag dock var lite för tung och klumpig.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).